The Climb 2

Windows/Oculus Quest 1 og 2. Dette spillet har fått anbefalt aldersgrense av PEGI fra 3 år.

ANMELDELSE: I dette spillet skal man klatre til toppen av fjell og skyskrapere ved å utfordre høydeskrekken og unngå å falle ned.

VR-spill: The Climb 2 skal man som navnet tilsier, klatre og nå høyder. Takket være VR-briller blir opplevelsen langt mer engasjerende enn om man bare ser på en skjerm. Bildet dekker synsrekkevidden, og klatrebevegelsene gjør man med hendene.

Dette er definitivt et spill som kan gi noen en opplevelse av å nå høyder. Alle opplever VR-teknologi forskjellig. For noen blir det mer virkelig, for andre ikke. Men dette spillet gjør allikevel mye riktig for å levere et solid klatrespill.

The Climb 2

Format: Windows/Oculus Quest 2
Sjanger: Simulator
Utvikler: Crytek
Utgiver: Crytek

Når man starter spillet for første gang går man gjennom en opplæring. Å klatre gjør man ved å strekke seg etter holdepunkt og så trykke inne bakre knapp på Oculus-håndkontrolleren.

Det gjelder å holde seg med begge hender så ofte som mulig. Holder man bare med den ene, går det på bekostning av kreftene. Og resultatet blir jo at man eventuelt faller ned fjellveggen.

Man kan bruke kritt for å forlenge evnen til holde seg i disse avsatsene. Altså, ved at man øker utholdenheten. Dette gjøres også med bakre knapper på håndkontrollen og man ser at hanskene dekkes av kritt.

Det er forskjellige løyper å gå løs på og disse er fordelt på tre vanskelighetsgrader. Områdene varierer også fra alpene til byen og skyskrapere. Grafikken er god, men ikke nødvendigvis fantastisk. Det er noe med statiske bakgrunnsbilder som kun har et avbrudd med trafikk eller noen fugler som beveger seg.

Så det føles på sett og vis som om man ser på et maleri og ikke et levende bakgrunnsmiljø. Noe som også går på bekostning av innlevelsen.

Det som er rett foran øynene derimot ser ganske så bra ut. Her er det forskjellige avsatser som man kan nå, stolper, festegrep, sikkerhetsliner og mer. Så lenge man har blikket forut eller opp, så kan man absolutt kjenne på en aldri så liten høydeskrekk.

Det er mulig å velge forskjellige måter å spille på: enkelt eller profesjonelt. Sistnevnte krever mer teknikk og at man må se på de ulike festeanordningene. For å øke utholdenheten må man også bruke forskjellige teknikker, som å verken holde for hardt eller lett for eksempel.

Ellers er det ikke noe mål i spillet utover det å klatre løypene man skal, forsøke å fullføre på best mulig tid og stadig forbedre egne teknikker.

Faller man ned, ja da er det stort sett bare å fortsette ved siste lagringspunkt igjen. Så man blir aldri helt «game over» heller, i hvert fall ikke om man spiller på et enklere nivå.

The Climb 2 gjør et godt stykke arbeid med å levere en klatreopplevelse. Man kjenner på høydeopplevelsen og teknikkene virker troverdige. I realiteten står man bare på stuegulvet og løfter med armene i løse lufta – men med VR-brillen er opplevelsen definitivt der.

Dette er definitivt en spillopplevelse som kan utfordre høydeskrekken. Man har ikke lyst til å falle ned, og selv om man gjør det og kan starte på nytt igjen, er det noe med lyden og skrikingen til hovedpersonen. Ja, det er bedre å holde seg fast.

Det er også nok innhold her til både nybegynnere og mer erfarne klatrere. Så her er det absolutt spillopplevelser som vil vare en stund.

Egnethet

The Climb 2 har fått anbefalt aldersgrense angitt til tre år av PEGI.

På grunn av VR-opplevelsen gir spillet en mer levende fremstilling av høyder enn om man bare spiller på skjerm. Dette kan kjennes på hele kroppen. Og barn og unge kan være særlig utsatt for denne opplevelsen i og med at den kan bli så sterk.

Dette kan også være en opplevelse som sitter igjen i kroppen en stund etter at man har prøvd ut programmet.

Dersom man faller i spillet skriver hovedpersonen, men det er ikke noe blod eller gørr med fallskader. Man starter øyeblikkelig ved siste lagringspunkt. Det er også noen farlige dyr og gjenstander som faller i spillet.

Så klart blir mange også engasjert og involvert i hvor spennende og levende VR kan bli. Det er også et potensial på å øve opp toleranse for høydeskrekk i slike spill.

Merk at mange VR-sett har en aldersgrense på 13 år for bruk. Gjelder blant annet Oculus Quest 2 og PlayStation. Man kan også oppleve bevegelssyke med denne type spill.

Vanskelighetsgrad:

0-2 år: Under anbefalt alder fra PEGI.

3-6 år: Spillet er relativt intuitivt og enkelt å sette seg inn i og byr også på en opplæring. Allikevel vil spillet være teknisk og finmotorisk komplisert for denne aldersgruppen. VR-sett har dessuten stort sett en aldersgrense fra 13 år.

7-11 år: Spillet vil kunne mestres av barn i denne aldersgruppen. Det finnes flere vanskelighetsgrader å velge fra. VR-sett har allikevel stort sett en aldersgrense fra 13 år.

12-15 år: Spillet kan passe godt for denne aldersgruppen. Med flere vanskelighetsgrader kan man tilpasse utfordringene til hvert enkelt sitt nivå.

16+: Spillet vil kunne by på høydeskrekk, fysisk aktivitet og klatreglede for ungdom og voksne.

Spilltrailer:

Hvordan vurderer Barnevakten spill?

Les våre kriterer for spillanmeldelser