Fem kule spill for å komme i gang med VR

Med VR-briller blir innlevelsen stor og med mulighet for å bevege seg i spillverdenen nesten som om man var der. Her får du fem tips til VR-spill, samt en rekke fakta og råd om bruk av VR-briller.

Virtuell virkelighet, eller VR i kortform, har gjort store fremskritt de siste årene. Meta Quest-serien (tidligere Oculus før de ble kjøpt opp av Meta), byr på ett frittstående VR-headsett uten ledning.

Dette gir stor mulighet for å bevege seg i rommet man er i uhindret. I tillegg kan VR-headsettet spore håndbevegelsene slik at man kan åpne dører eller plukke opp gjenstander i spillet, bare ved å bruke hendene sine.

Playstation 5 har også fått et splitter nytt VR-headsett som har bedre grafikk enn noen gang. Og ellers har man enklere varianter som fungerer i takt med Nintendo Switch, eller diverse mobiltelefoner.

Den store forskjellen ved bruk av VR-sett sammenlignet med vanlig skjerm er graden av innlevelse. Spillverdenen kommer tett på øynene, og når man beveger hodet, endres også perspektivet i spillet. Visste du at VR-teknologi også kan brukes terapeutisk for å dempe frykt og angst hos barn?

Samtidig har de fleste VR-sett en nedre aldersmerking. Sony har satt 12 år på sitt VR-sett. Og Meta Quest har satt 13 år. I tillegg er det noen utfordringer som kan oppleves med VR-sett, blant annet kvalme, svimmelhet og hodepine ved bruk. Vi deler derfor noen tips om dette lengre ned i artikkelen. Men aller først, fem tips til kule VR-spill for å komme i gang med teknologien.

Fysisk aktiv og rytmetrening

Beat Saber er et rytmebasert musikkspill. Målet er å gjøre bevegelser i takt med musikken – noe som krever både aktivitet og presisjon. I spillet har man to lyssverd, en til hver hånd. Disse skal man bruke til å slå klosser som kommer mot en.

Jo bedre man treffer, jo flere poeng får man og motsatt, om man bommer for mange ganger, avsluttes spillet og man må begynne forfra.

Det blir nesten en meditativ opplevelse å gå i ett med musikken og en effekt som kun VR kan gi. Her glir man inn i en annen verden med musikk, rytme, lyseffekter og mer. Opplevelsen minner om å stå på en dansescene og dette er en ypperlig måte å flyte med musikken.

Plattform: PlayStation 4 og 5/Windows/Meta Quest 1, 2 og Pro
Anbefalt alder fra PEGI: 3 år
Intensitet (sannsynlighet for kvalme): lav

Les vår anmeldelse av spillet her.

Lek butikk, kokk og mekaniker

Job Simulator treffer godt med de mange interaktive mulighetene for å kunne berøre og leke med alt mulig som finnes i omgivelsene. Det har rett og slett aldri vært så moro å «dra på jobb».

En komisk og uhøytidelig stil med snakkende roboter og virtuelle miljøer – egner seg helt ypperlig. Spillet er ikke veldig komplisert, men heller en lekegrind for interaktivitet og forskjellige miljø.

Man kan jobbe innen matbransjen, på et kontor eller bak kassa i en butikk, eller som bilmekaniker. Og her har man et tonn med interaktive muligheter for å leke med alt mulig i omgivelsene. Dette er rett og slett dukke- og rollelek i virtuelt format. Alt blandet med en god dose humor, vitser og uhøytidelige roboter som er åpne for all slags rariteter.

Plattform: PlayStation 4 og 5/Windows/Meta Quest 1, 2 og Pro
Anbefalt alder fra PEGI: 3 år
Intensitet (sannsynlighet for kvalme): lav

Les vår anmeldelse av spillet her.

Opplev spenningen med fjellklatring

The Climb 2 skal man som navnet tilsier, klatre og nå høyder. Takket være VR-briller blir opplevelsen langt mer engasjerende enn om man bare ser på en skjerm. Bildet dekker synsrekkevidden, og klatrebevegelsene gjør man med hendene.

Dette er definitivt et spill som kan gi noen en opplevelse av å nå høyder. Alle opplever VR-teknologi forskjellig. For noen blir det mer virkelig, for andre ikke. Men dette spillet gjør allikevel mye riktig for å levere et solid klatrespill.

Det er forskjellige løyper å gå løs på og disse er fordelt på tre vanskelighetsgrader. Områdene varierer også fra alpene til byen og skyskrapere. Grafikken er god, men ikke nødvendigvis fantastisk. Det er noe med statiske bakgrunnsbilder som kun har et avbrudd med trafikk eller noen fugler som beveger seg.

Plattform: PlayStation 4 og 5/Windows/Meta Quest 1, 2 og Pro
Anbefalt alder fra PEGI: 3 år
Intensitet (sannsynlighet for kvalme): moderat/høy

Les vår anmeldelse av spillet her.

Gå planken, og test høydeskrekken

Richie’s Plank Experience er mer en opplevelse enn et spill. Utviklet for VR dreier dette seg om å kjenne høydeskrekken på kroppen. I sin enkleste form skal man gå planken flere titalls etasjer over bakkenivå.

Det høres kanskje ikke så imponerende ut på papiret.

Men takket være VR-teknologi der skjermen dekker synsrekkevidden, er opplevelsen langt mer levende. For noen vil det å gå planken være nokså problemfritt, men for andre er fallhøyden bokstavelig talt ganske stor. Her snakker vi om det som for noen vil kjennes som hjertebank og stressvette. Og kanskje mestring når man har overlevd «høyden».

Plattform: PlayStation 4 og 5/Windows/Meta Quest 1, 2 og Pro
Anbefalt alder fra PEGI: 12 år
Intensitet (sannsynlighet for kvalme): moderat/høy

Les vår anmeldelse av spillet her.

VR-glede fra 6 år

Nintendo Labo VR Kit er et pappformet VR-sett som barna bygger selv. Nintendo Switch-konsollen settes deretter oppi pappformen. Aldersmerkingen her er 7 år på grunn av tegneserievold i noen av spillene. Ettersom dette VR-settet ikke sitter stroppet fast til hodet, blir heller ikke opplevelsen like intens.

Switch-konsollen gir instrukser for byggeprosessen steg-for-steg. Man får se modellene i interaktiv form og kan endre på perspektivet slik at man kan studere modellene man skal bygge nøye. Og så er det enkelt å spole tilbake igjen dersom man har gått glipp av noe i instruksjonene.

Det finnes ulike spill til hver av innretningene man bygger. Med Toy-Con kameraet kan man kikke rundt seg under havet. Her kan man knipse bilder av mange ulike og fargerike fisker. Med Toy-Con blasteren, som er et gevær, kan man skyte på geleskapninger. Man kan fysisk lade og skyte med knapper og mekanismer på innretningen etter at den er bygget ferdig i papp. Det er også en flerspilleropplevelse der man kan bytte på å spille ved å gi fra seg hele enheten til en venn eller et familiemedlem.

Plattform: Nintendo Switch
Anbefalt alder fra PEGI: 7 år
Intensitet (sannsynlighet for kvalme): lav

Les vår anmeldelse av spillet her.

Tips til bruk av VR-briller

Husk at de fleste VR-briller er ikke laget for yngre barn. Rent praktisk vil de ikke alltid passe, eller være tunge for hode og nakke å bære på over tid. Sjekk derfor ut hva utvikleren selv skriver om målgruppen og bruk av VR-briller.

Intensiteten blir også høy i VR-spill. Å klatre et fjell blir mer troverdig, men det gjelder også for spill som inneholder vold og skrekk-elementer. Inntrykkene blir rett og slett sterkere sammenlignet med en skjerm der man sitter et stykka unna.

Her er også noen tips og råd for VR-briller:

  • Sjekk aldersmerkingen som utvikleren har satt på VR-brillene
  • Se aldersmerkingen på spill før du laster de ned. Vær obs på at spillinhold kan være mer intenst med VR-briller enn på annen skjerm
  • Flere av spillbutikkene angir hvor intenst innholdet er, for eksempel om man kan spille sittende, eller om det er lite/mye bevegelse i spillet som kan skape kvalme og ubehag
  • Rydd unna stoler, lamper og bord slik at du ikke slår eller faller over gjenstander i spillområdet
  • Utviklerne anbefaler at man vurderer om man i det hele tatt bør bruke VR-briller dersom man har sykdommer som kan påvirke bruk (for eksempel, epilepsi)
  • Ta pauser fra spillingen ofte, og når det oppstår ubehag, kvalme eller hodepine
  • Tillat en tilvenningsperiode når du er ny på bruk av VR-briller. Begynn med korte økter om gangen
  • Bruk tid på å tilpasse VR-brillene til ditt hode. Ofte kan man tilpasse skjermavstand til øyne, blant annet for å unngå et tåkete bilde
  • Husk at VR-briller er dyre. Vurder barnets modenhet og evne til å ta vare på denne type utstyr før kjøp

Les flere tips fra Sony (PSVR2) og Meta (Meta Quest-serien). Les også tips og råd fra forsker Ellen Svarverud.

Ikke helt klar for VR-briller ennå? AR-teknologi kan også være et utmerket substitutt – og krever ikke stort mer enn mobiltelefonen.