UngSpotlight VR

Meta Quest 1, 2 og Pro. Dette spillet har fått anbefalt aldersgrense av PEGI fra 3 år.

ANMELDELSE: VR-opplevelse lærer barn og unge å bli tryggere på å holde presentasjoner i klasserommet. Her får man øve på det å håndtere et publikum, snakke høyt og tydelig, blikkontakt og annet av uro ved fremføringer.

VR-spill: Virtuell virkelighet har en evne til å skape kroppslig innlevelse til tross for at hele seansen skjer digitalt. Selv om man vandrer ut fra en planke over skyskrapere og hjernen vet at dette er fiksjon, kjenner kroppen på ubehaget og frykten for å falle. Dette kan by på muligheter for å møte egen frykt og angst.

I den sammenheng har konseptet UngSpotlight VR blitt til. Et pedagogisk program som har som mål å lære spilleren å snakke og lese høyt i et klasserom. Rett og slett ved at de som strever skal mestre sin frykt eller angst for slike situasjoner. Konseptet er også forskningsbasert og har vist god effekt.

Ungdommer som deltok i forskningen rapporterte bedring målt før og rett etter, samt ett år etter treningen.

UngSpotlight VR

Format: Meta Quest 1, 2 og Pro
Sjanger: Simulering
Utvikler: Attensi
Utgiver: Attensi

UngSpotlight VR er gratis og lastes ned til for eksempel Meta Quest via Applabs – som er tilholdsstedet for både nye og mer eksperimentelle apper. Applabs finner man inne i menyen i Meta Quest-konsollen.

Appen starter med et tredelt menysystem. En slags introduksjon som forklarer hva hele konseptet går ut på. I tillegg er det 15 enkeltstående leksjoner som øker i grad og eksponering for nye typer publikumssituasjoner.

Når denne oppgaveløypa er fullført, kan man lage egne oppgaver som skal løses og angi tid, interessenivå hos publikum, tema og mer.

Programmet kan også plukke opp lyd og på den måten lytte til og vurdere om man prater lenge nok. Oppgavene er som regel basert på tid og at man skal holde praten gående innen to minutter eller mindre.

Både før og etter hver oppgave får man også muligheten til å vurdere egen prestasjon.

Her kan man for eksempel huke av på flere scenarioer som man er redd for. Og etter hvert kan man angi en skår på hvor ille eller godt det egentlig gikk. Ellers så sier også programmet ifra ved å gi deg en rangering på et gitt antall stjerner.

Hele opplegget utspiller seg i noe som kan minne om et norsk klasserom. I de første oppgavene er publikum mer eller mindre interesserte med blikkontakt og fokus. Etter hvert som oppgaveløypa går er det noen i publikumsmassen som faller fra, slenger litt, holder på med annet og mer.

Det som er interessant er hvordan man rent intuitivt merker interessenivået i klasserommet. Man registrerer kroppsspråket til de digitale avatarene, og kan kjenne på ubehaget når noen faller fra eller mister interessen.

I en neste oppgave skal man lese høyt fra en bok og blir plassert virtuelt blant klassekameratene bak en pult. Dette er en finurlig justering som gjør at man må holde flyten når man leser samtidig som man merker sidemannen og de andre rundt omkring i klasserommet.

Oppgavene man skal utføre varierer. Det starter mildt med nedtelling, deretter skal man si alle ord som begynner på en bokstav, lese en tekst høyt, presentere seg selv eller et annet, gitt tema.

Det er en god, pedagogisk oppbygning med økende eksponering. Og man får tilbakemeldinger underveis om hva man gjør som er bra, og hva man eventuelt bør jobbe mer med. Av og til er målsettingen å se mer på publikum, eller å øke taletiden.

Men det er usikkert om programmet registrerer om man faktisk ser på publikum, eller om man faktisk snakker høyt og tydelig eller bare mumler.

Uansett er UngSpotlight VR et spennende konsept som gjenskaper et virtuelt klasserom der man kan øve på å stå foran et publikum. På den ene siden vet man at man er trygg og at alt skjer på liksom, samtidig kjenner man på følelsen av å stå foran noen andre.

Her kan man trene i eget tempo og ro – noe som for mange vil være overførbart til å håndtere reelle situasjoner med høytlesing og presentasjoner. Og det er absolutt en av de positive bivirkningene av VR-teknologi – nemlig det at man kan titte rundt, opp og ned og være i en klasseromssituasjon som ellers ville ha vært mer krevende eller skummelt for brukeren å gjenskape fysisk.

Alle foto: Attensi

Egnethet

UngSpotlight VR har fått anbefalt aldersgrense angitt til 3 år av PEGI.

Det er ikke noe innhold som kan være problematisk på noe vis. Samtidig baserer konseptet seg på eksponering for noe som kan være ubehagelig for enkelte. Nemlig det å stå ovenfor et publikum. I spillet finnes det en nødknapp for de som vil avbryte oppgaven som de har begynt på.

Merk at mange VR-sett har en aldersgrense på 13 år for bruk. Gjelder blant annet Oculus Quest 2 og PlayStation. Man kan også oppleve bevegelssyke med denne type spill. Det er minimalt eller ikke-eksisterende bevegelsessyke ved bruk av UngSpotlight VR.

Se våre sikkerhetstips om VR-spill før dere setter i gang. Du finner dem her (nederst i artikkelen). Selve butikksiden til UngSpotlight VR finner du her.

Vanskelighetsgrad:

UngSpotlight VR fremstår som intuitivt og brukervennlig. Det er få menyer å forholde seg til, norsk tekst og en løype som øker sakte, men sikkert i vanskelighetsgrad og form for eksponering.

Hvordan vurderer Barnevakten spill?

Les våre kriterer for spillanmeldelser