Produktplassering blir mer lovlig – men ikke i barneprogrammer
Ved å snu på noen setninger i kringkastningsloven blir produktplassering på tv litt mer lovlig fra 1. mai 2025. Men fremdeles skal barn beskyttes mot slik ubevisst påvirkning
Ved å snu på noen setninger i kringkastningsloven blir produktplassering på tv litt mer lovlig fra 1. mai 2025. Men fremdeles skal barn beskyttes mot slik ubevisst påvirkning
HØRING: Barnevakten har sendt inn høringssvar om barns forbrukervern.
Regjeringen foreslår regler som skal hindre uegnet reklame i spill og sosiale medier der barn oppholder seg.
Forbruksforskningsinstituttet har utgitt en rapport om barns digitale forbrukervern.
Youtube Kids er Youtubes tilbud for barn mellom null og tolv år. Denne barneversjonen av Youtube blir utnyttet av enkelte nettbutikker som selger barneleker.
Det lages profiler av barn for å selge reklame og for å holde på deres interesse over tid. I verste fall kan også sårbarheter hos barna bli utnyttet på uetisk vis, sier Finn Myrstad som er fagdirektør i Forbrukerrådet.
Over halvparten av barn og unge har kjøpt spillinnhold for ekte penger. Et nytt forskningsprosjekt undersøker hvordan barn påvirkes av spillkjøp og hvordan spillbutikkene utformes for å tjene mest mulig penger.