Skjermdump fra «Veileder til youtubere og videobloggere om merking av reklame»

Nye veiledere for merking av reklame på sosiale medier

Forbrukerombudet og Medietilsynet har utarbeidet veiledere for hvordan man på lovlig vis kan legge ut reklame i sosiale medier. Samtidig foreslås merking som gjør det lettere å identifisere reklame, produktplassering og sponsing.

Sosiale medier er fullt av reklame, og det finnes et vell av bloggere, instagrammere, snappere og YouTubere som får betalt for å promotere produkter og tjenester. Loven er tydelig på at all reklame skal merkes, men en kartlegging fra Forbrukerombudet i 2016 viste at fire av fem av reklameinnleggene som ble delt av 20 av landets største sosiale medier-profiler enten manglet merking eller var mangelfullt merket som reklame.

Lett å bli lurt

I sammenheng med lanseringen av de nye veilederne understreker både Forbrukerombudet og Medietilsynet at mange aktører har barn og unge som følgere, og at god og tydelig merking er svært viktig for å unngå at man blir lurt av skjult reklame.

– Hovedproblemet er at mange bruker uklare begreper eller merker med for liten skrift slik at det er vanskelig for leseren å skjønne at det er reklame de ser. Vi ser også at reklameinnleggene ikke blir merket når de deles fra ett sosialt medium til et annet, sier forbrukerombud Elisabeth Lier Haugseth i en artikkel på Medietilsynet sine nettsider.

I den samme artikkelen sier områdedirektør Gudbrand Guthus i Medietilsynet at man ser den samme tendensen på YouTube og andre videodelingstjenester.

– Medietilsynets kartlegging viser at mange av de som legger ut videoinnhold gjør noe når det gjelder merking, men på svært forskjellige måter og med begreper som kan være misvisende og vanskelig å forstå.

I veilederne foreslås det også hvordan reklame kan merkes, og Medietilsynet har utarbeidet et eget merke for produktplassering i videodelingstjenester.

Det er også viktig å være klar over at direkte kjøpsoppfordringer til barn er forbudt, uansett merking eller ikke.

Du finner veilederne her:

Video (reguleres av kringkastingsloven/Medietilsynet):

Merking av reklame på  YouTube og videoblogg (Lang versjon)

Quickguide til merking av reklame (kort versjon)

Sosiale medier (reguleres av markedsføringsloven/Forbrukerombudet):

Merking av reklame i sosiale medier

Merking av reklame i sosiale medier (kort versjon)

 

Kilde: Medietilsynet / Forbrukerombudet

Foto: Skjermdump fra «Veileder til youtubere og videobloggere om merking av reklame»

Bli medlem av Barnevakten

Vis Ressurser