Foto: Privat

Voldelig reklame i spill for de yngste barna

Når barna til David Hunstad spiller på nettbrett, opplever de stadig vekk at det dukker opp reklame ment for en eldre målgruppe enn det som er angitt som spillets aldersgrense. Dette gjør at firebarnsfaren føler seg utrygg.

Som i så mange hjem i dette landet er spill en betydningsfull interesse, noe som også gjelder hos familien Hunstad i Drammen. Med tvillinger på ni, en gutt på tolv og en jente på fjorten år, er Ipad blitt en populær spillmaskin som gir barna mye glede.

Firebarnsfar David Hunstad engasjerer seg i det barna gjør på skjermene sine. For ham er det viktig å legge til rette for at barna skal ha gode rammer når de spiller. Det finnes utallige spill og apper på markedet og det er rent praktisk umulig å holde oversikt på alt som finnes.

Derfor har Hunstad sett på aldersgrenser som en rettesnor for hva som er trygt for barna sine. Men dette er ikke uten utfordringer.

Foto: Privat.
ALDERSGRENSER FOR REKLAME I SPILL? David Hunstad mener at spill som er aldersgrense fire år, ikke skal inneholde reklame for spill som er beregnet for 12-åringer eller voksne.
Gratisspill er ofte reklamefinansiert

– Barna mine spiller ofte spill som er gratis å laste ned. Disse er som regel reklamefinansierte og noen spill er også utviklet slik at man får gratispoeng og andre fordeler i spillet jo mer man ser på reklame. Men her dukker også en utfordring opp som bekymrer meg. Selv om barna benytter seg av spill innenfor deres alder, så dukker det innimellom opp reklame ment for en eldre målgruppe. Det kan være voldelig innhold med krigsmaskiner, tanks, soldater og våpen i bruk. Selv om det ikke er direkte grove detaljer i reklamene, så har mange av disse spillene som det blir reklamert for en høyere aldersgrense enn det spillet barna spiller, sier Hunstad.

Et eksempel er spillet Merge Plane som er merket 4+ i App Store (Apple) og viser reklame for Guns of Glory som er merket alderen 12+.

Faren skulle gjerne ha betalt for spillene slik at disse ble reklamefrie, men han opplever at det ikke alltid er slik at spillutviklerne legger til rette for en slik mulighet.

– Dette er spill som barna gjerne vil ha og som de får mye glede av. Det finnes ikke alltid reklamefrie utgaver av spillet på markedet. Som forelder er det ikke like enkelt å si nei til disse spillene bare fordi at man ikke vet hva slags reklame som kan dukke opp. Da stenger man også veien for en rekke spill som barna ellers får mye utbytte av, sier Hunstad.

Også tidligere har en pappa varslet om problemstillingen. «I en reklame ser man hoder kappes av og blodet sprute. Dette er helt grotesk i et spill for barn.» Dette fortalte en familiefar til VG i 2016. Familiefaren refererte til et spill som hadde aldersgrense 4 år og som gikk ut på å bygge ting med store byggeklosser.

(Artikkelen fortsetter under bildet.)

Skjerndump av annonser som kan opptre i gratisspill for barn.
REKLAME I SPILL: Gratisspill for barn kan ha lav aldersgrense, for eksempel fire år. Inne i spillet dukker det opp reklame som er beregnet for eldre barn eller voksne. Noen ganger annonseres det også for voldelige spill.
Mister tillit til aldersgrensene

Hunstad mener at foreldre bør kunne stole på aldersgrensene som er oppgitt i app- og spillbutikkene og at innholdet, reklame inkludert, bør være innenfor aldersgrensen.

– At det ikke er slik gjør at man blir mer utrygg som foreldre når det gjelder barnas mediehverdag. Så klart man skal jo være engasjert og bør vite noe om hva barna spiller, men man kan jo ikke henge over skuldrene deres hele tiden i påvente om at uegnet innhold kan dukke opp, sier Hunstad.

Denne familien har en klar regel på at barna ikke skal spille skytespill og spill med voldelig innhold. Barna selv synes også at det er ugreit når denne type reklame dukker opp.

– Vi har snakket sammen og de vet at denne type innhold ikke passer for dem. Deres reaksjon er å snu skjermen bort når denne type reklame dukker opp. Det blir også et irritasjonsmoment fordi de ikke får komme videre i spillet, sier Hunstad.

Forslag til løsning til spill som er gratis

Firebarnspappa Hunstad mener at det finnes løsninger på dilemmaet som spillutviklerne kan legge til rette for.

For det første bør det være slik at spillene kun bør få lov til å vise reklame som er ment for aldersgrensen og lavere. I tillegg bør det være mulig å betale for en reklamefri utgave av spillet. Det kan hende at spillutvikleren går glipp av noen inntekter i prosessen, men det får så være. Men her er det viktig at myndighetene legger press for å oppnå slike løsninger. Mange foreldre føler seg maktesløse og må bare ta imot det som blir servert. Vi har ingen makt til å påvirke disse massive spillorganisasjonene og app-butikkene på egenhånd, sier Hunstad.

Men hva sier lovverket? Er det fritt frem for spillutviklerne å sende hvilken som helst reklame også når barn spiller spillene?

Aline Schøn Papetti, som jobber som jurdisk seniorrådgiver i Forbrukertilsynet, har stor forståelse for at foreldre reagerer på at denne type reklame dukker opp i spill for mindre barn.

– Markedsføringsloven gir barn et særlig vern mot reklame. Loven forbyr blant annet markedsføring i strid med god markedsføringsskikk overfor barn i § 21. Dette gjelder både når reklamen rettes mot barn, eller kan ses eller høres av barn. I vurderingen av om markedsføringen er ulovlig skal det blant annet legges vekt på om markedsføringen bruker vold eller andre skremmende virkemidler eller er egnet til å skape frykt eller angst. Vurderingen er strengere jo yngre barn markedsføringen treffer. Denne bestemmelsen har vi blant annet brukt i saker hvor det har vært reklame for skrekkfilmer med høyere aldersgrense på t-banestopp og lignende, sier Papetti.

Seniorrådgiveren mener allikevel at de mottar lite henvendelser på akkurat denne type problemstilling som Hunstad tar opp. Men at det er fullt mulig for foreldre å klage til Forbrukertilsynet.

– Vi har ikke tatt opp saker hvor det markedsføres spill med høy aldersgrense i spill for mindre barn. Dette er noe vi mottar veldig lite henvendelser på. De henvendelsene vi får om spill og barn går som regel på in app-kjøp. Men foreldre kan klage på spillmarkedsføring til Forbrukertilsynet, sier Papetti.

– Når det gjelder hvordan en reklame ender opp i spillet, varierer det nok mye etter underliggende avtaleforhold og dette er noe vi har begrenset kjennskap til. Etter markedsføringsloven er annonsør hovedansvarlig ved lovbrudd, men loven oppstiller også et medvirkningsansvar som typisk vil ramme spillprodusenten. Etter omstendighetene vil nok Google/Apple også kunne holdes ansvarlig, men her må altså vi se på den enkelte sak, forklarer Aline Schøn Papetti i Forbrukertilsynet.

Bli medlem av Barnevakten