Foto: Shutterstock / miss.cabul

KI-snoking presser personvernet i sosiale medier

Meta vil nok en gang la sin kunstige intelligens trene på dine tekster, denne gangen er det dine private meldinger som er utsatt. Er du lei av angrep mot personvernet ditt, kan du vurdere andre plattformer.

I USA hadde Senates juridiske komité for noen dager siden en høring om KI-selskapene og deres bruk av piratkopier av bøker og artikler for å trene opp sine KI-er. «KI-selskapene bygger sine modeller på stjålet materiale. Punktum.» Dette sa komitelederen Josh Hawley innledningvis.

Foto: Shutterstock / Maxim Elramsisy / Kathy Hutchins.
Bildet viser Mark Zuckerberg til venstre og Josh Hawley til høyre. Zuckerberg er lederen for Meta, han var ikke til stede i høringen. (Foto: Shutterstock / Maxim Elramsisy / Kathy Hutchins.)

Hawley viste frem meldinger fra Meta-ansatte som advarte sine ledere om at hva selskapet gjør, sannsynligvis er ulovlig.

Meta er ikke et unntak, men dette er KI-bransjens kultur, ifølge Hawley. Du kan se hele høringen her.

Det er to forhold som tas opp, det ene er KI-trening på tekster som har opphavsbeskyttelse. Det andre er KI-bransjens bruk av piratkopier av bøker og artikler for å slippe å betale for alt som KI-ene trenes på.

Hawley sa at Meta forsøkte å skjule bruken av piratkopier ved å benytte servere som ikke er eid av Meta.

Det er nå 44 søksmål i gang i USA mellom forfattere og KI-selskaper om angivelig ulovlig KI-trening på opphavsbeskyttet materiale.

Vil trene på dine tekster

KI-selskapene er umettelig interessert i flere tekster og videoer som KI-ene kan trene seg på. For eksempel Meta vil også gjerne trene sin KI på dine tekster som du har delt på Facebook og Instagram.

I 2024 fikk du av Meta lov til å protestere mot slik KI-trening, men selskapet forbeholdt seg retten til å ikke bry seg om din protest.

I april 2025 virket det som at en ny protest ville ha blitt godtatt av Meta uten forbehold, men mange ble møtt med lenker som ikke fungerte.

Barnevakten signerte en bekymringsmelding til EU om denne saken i mai 2025, på vegne av barn og unge.

I juli 2025 er det en ny runde på gang fra Meta, nå er det dine private meldinger som Meta vil trene på. I stedet for å be om samtykke, sender Meta deg på ny inn menyer og innstillinger for at du skal få anledning til å si nei. Det ser ut til at du må inn i hver enkelt samtale for å skru av KI-treningen, det finnes ingen nei-knapp som vil virke over alt i de Meta-tjeneste som du benytter.

Muligens er det slik at KI-treningen på dine meldinger starter kun hvis noen i samtalen har benyttet KI-en til Meta.

KI-ene kopierer også

En del amerikanske aviser har gått til søksmål mot OpenAI og deres trening av ChatGPT. Det viser seg at KI-treningen ikke bare handler om trening på avisartikler uten samtykke, men ChatGPT gjengir faktisk store deler av artiklene. Det er altså ikke bare trening, men også kopiering. Og så vises kopiene til andre brukere.

Og det gir deg god grunn til å være skeptisk til at bigtech trener på dine private meldinger. For du vet ikke hvor kopier av dine private meldinger kan spres og leses av fremmede. Eller om treningen senere kan benyttes til ID-tyveri der noen bruker dine private opplysninger eller din form for ordlegging for å «bevise» at de er deg.

Meta advarer selv mot at du deler sensitiv informasjon i deres meldingsapp Messenger etter at selskapet startet med KI-trening, ifølge nettstedet Digi. Makter du å huske flere år tilbake hva du egentlig delte med venner og familiemedlemmer i Messenger?

Enten det er trening eller kopiering så kan informasjonen i dine private meldinger fanges opp av KI-en og spres til andre.

Tenk deg også om før du deler bilder med Metas KI, for en KI kan lære veldig mye av å se et bilde.

Hva kan du gjøre?

Du har tre valg når det gjelder bigtechs iver etter å trene sine KI-er, la oss ta Meta som et eksempel:

a) Du kan slette Meta og heller bruke lignende tjenester fra andre selskaper som har bedre personvern.

b) Eller du kan fortsatt bruke Meta, og slite deg gjennom innstillingene nok en gang og forsøke å si nei til KI-trening og ta sjansen på at dine private meldinger ikke lekker ut.

c) Eller du kan fortsatt bruke Meta, men kun som en kikker, det betyr at du sletter alle dine innlegg og alle dine meldinger, og at du kun følger med på hva andre deler.

Blir du kun en kikker, og folk forsøker å ta kontakt, kan du be dem fortsette samtalen i andre kanaler. Å kun bli en kikker betyr at du kan beholde kontaktene dine slik at du lett kan finne en gammel kollega eller nabo senere, samtidig som du reduserer personvernrisikoen fordi du er forsiktig med å dele noe i Metas kanaler.

Ønsker du å slette Meta, kan du laste ned alle dine innlegg, bilder og meldinger til din egen maskin først.

Hva er alternativene til bigtech, for eksempel Meta?

Her er noen tips om hva du kan se etter når du skal velge et nytt sosialt medium:

Hva er du egentlig ute etter? Ønsker du sladder og nyheter? Følge med på vennenes liv? Holde deg oppdatert om et bestemt emne? Chatte med familien? Tenk gjennom hva behovet ditt er, kanskje holder det med en chatteapp og ikke et sosialt medium.

Er vilkårene enkle og på din side? Typisk for Meta, Google og andre bigtech-selskaper er at vilkårene er vanskelige og lange samtidig som de er spredd på mange ulike nettsider slik at du ikke vet om du har kommet til slutten eller ikke. Let etter et selskap som skriver kort og enkelt og som ikke driver med juridisk tåkelegging med setninger som er tvetydige.

  • Er vilkårene enkle?
  • Samler plattformen inn minst mulig data fra deg?
  • Beholder du eiendomsretten til dine egne innlegg?

Er anmeldere positive? Sier anmeldere at tjenesten er god innen personvern, brukeropplevelser, digitale rettigheter, opphavsrett og valgbare brukerinnstillinger?

Er det ikke bigtech som står bak? Bigtech har gjennom mange år vist at deres gratistjenester har en kostnad, det er at du overvåkes.

Det finnes ikke-kommersielle sosiale medier, men de har noen ulemper, for eksempel at modereringen kan være svak slik at det er fri flyt av hatprat og konspirasjonsteorier.

Unngå sosialt medium som selv driver med KI-utvikling: For eksempel Meta og X er ikke bare sosiale medier, men de driver også KI-utvikling, derfor er dine tekster utsatt for treningspress i de plattformene. Vurder om du vil velge en plattform som ikke driver med KI-utvikling.

Du kan få mye nytte av KI, men du kan velge KI-leverandør adskilt fra ditt valg av sosialt medium. Da har du mer kontroll på hvilke tekster som du er villig til å la KI-en trene på. For er det noe du ikke liker i vilkårene til KI-en, er det lett å bytte KI-selskap. Det er mye vanskeligere å bytte sosialt medium, for der har du lagt ned mange flere timer i opparbeidelse av nettverk og så videre, noe du nødig vil miste.

Har selskapet ingen bøter? Let etter sosialt medium som ikke har fått personvernbot. Eksempler på bøter finner du her. Microsoft, Tiktok, Instagram, Youtube, Google, Apple og Meta er blant de som har fått personvernbøter.

Er det åpen kildekode? Dersom programvaren er åpen, kan hvem som helst ettergå den og eventuelt avsløre negative forhold.

Er det en viss moderering eller filter? Det er ikke veldig nyttig å få servert en lang strøm av slåsskamper og falske nyheter. En viss sorteringsinnsats fra plattformen bør du se etter. Sjekk om du kan styre algoritmene selv. Vi viser en rekke ikke-kommersielle sosiale medier her. Men som nevnt kan det være noen ulemper ved dem, for eksempel at modereringen er svak.

Hvis tjenesten er gratis, hvordan overlever plattformen da? Hva lever plattformen av? Noen ideelle plattformer lever ikke av reklame, men av donasjoner og direkte betalinger, se lenken over.

Er noen av vennene dine på plattformen? Dersom alle vennene dine er på en bestemt plattform, kan det føles ensomt og lite nyttig å gå over til en annen plattform. Men som nevnt kan du eventuelt beholde dagens plattform og bare opptre som en kikker der, samtidig som du forsiktig prøver ut andre plattformer. Forsøk å få med i alle fall én venn over til en annen plattform som setter personvern og opphavsrett høyt, så er dere i alle fall to.

Hva kan passe for barnet ditt? Når du har tenkt godt gjennom hvilke sosiale medier som du vil prøve ut, er du mer bevisst når du også skal hjelpe barnet ditt å velge sosialt medium. I Norge kommer det ganske sikkert til å bli aldersgrense 15 år for sosiale medier.

(Hovedbilde øverst: Foto: Shutterstock / miss.cabul)

Les også

Spond