Hell is Us
Windows/Xbox Series S og X/Playstation 5. Dette spillet har fått anbefalt aldersgrense 16 år fra PEGI.

ANMELDELSE: Som tittelen tilsier er dette et grøsserspill som byr på en åpen verden med triste menneskeskjebner og stor lidelse. Utviklerne har fått til egenartet spillmekanikk som treffer godt. Anbefalt aldersgrense er 16 år fra PEGI.
Hell is Us er et slags science fiction-spill blandet med skrekk. Spillet er sett fra tredjepersonsperspektiv og man påtar seg rollen som Remi. I starten vet man lite om hovedpersonen annet enn at han er en avhopper fra militæret som ønsker å finne ut hva som har hendt med foreldrene sine.
Selve spillverdenen man trer inn i er hardt preget av borgerkrig med fraksjoner som Palomists og Sabinians som kjemper mot hverandre. Langs veien møter man ulike karakterer som er såret eller lider på ulik vis nettopp på grunn av det. Og det byr på både både allierte og antagonister som gir informasjon, sideoppdrag eller utfordringer.
Hell is Us
Sjanger: Action og eventyr
Utvikler: Rogue Factor
Utgiver: Nacon
Men langt mer ulmer i det mørke og gufne landskapet.
Snodig skapninger som ikke kan omtales som så mye annet enn monstre har dukket opp. Dette i tillegg til mystiske monumenter og en gåte som bare venter på å bli løst.
Hovedpersonen selv blir i stand til å kjempe mot disse monstrene etter at en fremmed skikkelse redder ham fra den sikre død. Med det får hovedpersonen tak i et kraftig sverd og en drone som kan lyse opp veien og tolke ulike skilt med hittil ukjent skrift.
Allerede innen de første spilleminuttene oser Hell is Us av mystikk og en ubehagelig stemning. Den uhyggelige bakgrunnsmusikken byr på alt annet enn ro i mageregionen og man trer inn i mørke skoger, grotter og øde områder.
Selve fortellerstilen og introen til dette spilluniverset fungerer. Definitivt.
Spillmekanikken er noe ru. Blant annet så er kameraperspektivet litt vel følsomt og man må ofte helt inntil gjenstander som man skal interagere med. Spillfiguren har også litt plutselige bevegelser hele tiden.
Men man venner seg til det etter hvert.
Et grep som utviklerne har tatt er å fjerne pekere og visuelle hjelpemidler. I stedet må man lene seg på informasjon og tolkning av omgivelsene for å finne frem. Som eksempel, dersom man snakker med en spillfigur som forteller at man skal følge etter lyden av vindklokker – så må man gjøre det.
Her er det ikke noe minikart eller indikatorer som viser vei.
Andre ganger er det spillfigurer som forteller at man skal følge kryss på trærne eller så må man ty til kompasset og andre hjelpemidler. Dette gjør det langt mer utfordrende og for så vidt spennende å utforske omgivelsene.
Og man må plukke opp alle ledetråder som man finner langs veien. Det betyr også at man ikke kan hoppe over dialogen som i andre spill. Her må man rett og slett lytte aktivt for å ikke gå glipp av viktig informasjon.
Spillet byr på et heftig kampsystem. Til hjelp har man et sverd og en kombinasjon av forsvar, blokkering og muligheter for å hoppe unna fiendtlig angrep. Som i en del andre spill har man et helsenivå som synker hver gang man blir truffet i kamp.
I tillegg så har man en gitt mengde energi som også går tapt når man slår fra seg.
Det er et kjent kampsystem som krever at man er rask i avtrekkeren, ser an fiendens bevegelser og sikter seg inn en etter en skurk om gangen. Eller monstre er vel mer riktig å si. Og over tid blir man sterkere og mer habil i kamp.
Blant annet får man mer utstyr som man kan ta i bruk og dronen kan utrustes med ulike hjelpemidler. Over tid får man tak i øks, stavvåpen og dronen kan distrahere eller til og med skade fiender. Og man kan forbedre våpen over tid.
Spillet byr også på logiske hindringer som skal løses. For eksempel med steinstatuer som skal snus til riktig posisjon eller en tavle som skal stilles inn. Og da må man gjerne lese seg opp på informasjon i omgivelsene.
Andre ganger må man finne en nøkkel eller en gitt gjenstand som låser opp et område. Noen av hindringene er nødvendige å løse for å komme videre, mens andre er valgfrie og belønner nysgjerrighet.
Man kan lagre progresjonen ved ulike punkt og starter på ny igjen der om man dør. Spillet er også relativt tilgivende ved at man ikke mister noe progresjon og fiender kommer heller ikke tilbake igjen til slagmarken.
De logiske hindringene kan riktignok bli litt bli overveldende i antall og kompleksitet. For eksempel oppfordres man til å notere ned informasjon som må leses ett sted i spillet for å åpne eller løse noe i et annet område.
Så her er det bare å finne frem notatblokka.
Hell is Us blander stemningen man finner i spill som Resident Evil med action og gåteløsning som er å finne i andre titler. Det finnes en hovedhistorie som skal løses, men det er også ekstrainnhold og områder som man kan utforske fritt etter eget ønske.
Blant annet er det grotter som skal utforskes i tillegg til de mer åpne partiene på overflaten.
Det er like mye fordeling på kamp som på utforsking i dette spillet her. Og selv om kampsystemet krever at man er obs og og oppmerksom, så er det ikke av det vanskeligste heller. Man mister ikke noe viktig og må heller ikke kjempe mot gamle fiender på nytt.
I tillegg så kan vanskelighetsgraden justeres på en av tre nivå eller så kan man detaljjustere helse og skade som fiendene gjør. Riktignok finnes det en egen knapp som fører til at monstre og oppsamlede erfaringspoeng forsvinner om man dør.
Hell is Us er altså et grøssende ubehagelig spill som byr på en unik stemning. Kampsystemet fungerer godt og blanding av gåteløsning med utforsking treffer. Langs veien møter man ulike karakterer som man kan hjelpe med små og større ærend (kalles «good deeds»).
Man må også avklare mysteriet som er i bunn og bakgrunnen for all lidelsen i dette spilluniverset. Tittelen lyver heller ikke. Langs veien møter man mennesker som har opplevd sterke skjebner. Og spillet er alt annet enn lystbetont.
Alle foto: Rogue Factor / Nacon
Egnethet
Hell is Us har fått anbefalt aldersgrense fra PEGI angitt til 16 år. Spillet er merket med vold, ufint språk og skrekk. PEGI påpeker at spillet har sterk vold, sterk språkbruk og scener med gørr.
Videre forklarer PEGI at man i spillet slåss mot fantasiskapninger. Det er blod, og blodsprut forklarer PEGI. Og i noen scener kan man se kropper som er lemlestet. PEGI påpeker også at det er referanser til seksuell vold, som ikke blir vist direkte.
Spillet har en gjennomgående ubehagelig og guffen stemning. Dette formes ved hjelp av musikk og mørke partier.
Langs veien ser man lik og personer som blir drept på ulik vis. Blant annet massedrap. Tematikken i spillet går innom mord, massegraver, krigsforbrytelser, seksuelle overgrep, barn som dør og mer.
I tillegg kjemper man mot ulike typer monstre og disse er gufne å forholde seg til.
Utviklerne har også selv påpekt at spillet inneholder sterk vold, blod, ufint språk og seksualisert tematikk.
Vanskelighetsgrad:
0-15 år: Under anbefalt aldersgrense fra PEGI.
16+ år: Hell is Us kombinerer kamp og historie med utforsking og gåteløsning. Her får man litt av alt. Vanskelighetsgraden kan justeres og man får en opplæring i starten av spillet. I tillegg er det valgfrie sideoppdrag og gåter som kan løses om man ønsker. Mangelen på visuelle indikatorer kan gjøre spillet litt mer komplisert enn andre lignende titler. All tekst og tale er på engelsk.
Spilltrailer (obs 16 år):
Hvordan vurderer Barnevakten spill?
Les våre kriterer for spillanmeldelser