KAKU: Ancient Seal
Playstation 4 og 5/Xbox One og Series S og X/Windows. Anbefalt aldersgrense er 12 år fra PEGI.

ANMELDELSE: I dette spillet følger man den unge gutten Kaku og hans flyvende gris, på en reise gjennom en fargerik verden inspirert av de fire elementene: ild, jord luft og vann. Målet er å gjenopprette balansen i verden ved å samle tapte elementsjeler.
KAKU: Ancient Seal er et åpen verden actioneventyrspill, hvor spilleren følger hovedkarakteren Kaku og hans venn, den flyvende grisen, Piggy. Målet er å samle tapte elementsjeler, som gjøres ved å utføre oppdrag, løse gåter, overvinne monstre og bossfights i fire ulike verdener.
Spillet starter dramatisk og rett i en intens jakt, hvor Kaku prøver å fange Piggy. I helene på Kaku, springer et stort monster som kan minne om et villsvin med enorme støttenner.
KAKU: Ancient Seal
Sjanger: Eventyr
Utvikler: BINGOBELL
Utgiver: BINGOBELL
Allerede i starten av spillet vises et av spillets styrker – det visuelle uttrykket. Verdenen er fargerik, levende og full av detaljrike steder å utforske, dramatiske fjellformasjoner og frodige omgivelser. Det er ingen tvil om at spillutviklerne har lagt mye tid ned i omgivelsene, som en viktig del av helhetsopplevelsen i spillet.
KAKU: Ancient Seal er i starten nokså lineært, noe som fungere godt for å lære spilleren kontrollene, utforsking av kartet, kampsystemet og oppgraderingsmekanikkene gradvis. Spillet inneholder mange ulike systemer og oppgraderingsmuligheter, som krever tid å sette seg inn i.
Kampene foregår mot en rekke fiender, som kan være levende busker som skyter magiske prosjektiler, fiender med ulike angrepsmønster, bier, og rullende steinmonstre. Mange av fiendene krever ulik taktikk, og Kaku må veksle mellom treklubbe, sverd, spyd, slynge og magi for å overvinne dem.
I tillegg kan Kaku få hjelp av den flyvende grisen, Piggy. Slyngen kan skyte steinkuler med de fire elementenes egenskaper. Det vil si at noen fiender må treffes av en blå steinkule for å forsvinne og en annen med rød.
Spillet legger stor vekt på oppgraderinger. For å oppgradere må Kaku samle ressurser, som brukes til å forbedre våpen, lage helse- og utholdenhetsdrikker eller lage nye steinkuler. Ressursene for å oppgradere våpen og klær er som oftest krystaller.
Disse finnes i kister spredt rundt i verdenen blant trær og planter og på fjellvegger. For å sanke krystaller som henger på fjellvegger, skyter spilleren med slyngen.
For å øke helse og utholdenhet må spilleren løse gåter. Gåtene får spilleren tilgang til ved å samle på spesielle grønne krystaller man kan bruke til å aktivere en portal. Gåtene består gjerne av å flytte objekter eller finne veien gjennom vanskelige terreng. Belønningen er at Kaku får en varig helse- eller utholdenhetsendring.
Oppgraderinger er viktig for en god spillopplevelse. I KAKU: Ancient Seal kan man oppgradere våpen, klær og lære nye kampteknikker. Uten oppgraderingene vil det være vanskelig å mestre fiender og komme seg videre i spillet.
KAKU: Ancient Seal finnes det mange monstre som vil angripe deg, og de dukker gjerne opp samtidig. Når flere fiender oppdager Kaku, kan kampene fort bli kaotiske. I enkelte situasjoner angriper både rullende steinmonstre, villsvin og svermende bier samtidig.
Et viktig grep i spillet er lagring. Dette gjøres ved å aktivere totempæler. Hvis karakteren dør uten å ha lagret, må Kaku starte fra forrige lagringspunkt. Det anbefales derfor å lagre ofte, spesielt etter kamper eller når man har samlet mange ressurser.
KAKU: Ancient Seal byr på et stort og detaljert kart. Store deler av kartet er i starten tåkelagt, men etter hvert som man aktiverer store steinsøyler blir kartet mer detaljrikt. I høyre hjørne på skjermen har man til enhver tid et lite kart. Det lille kartet er til hjelp for å finne riktig vei til oppdraget man skal utføre.
Oppdragene er gjerne markert med rundinger på kartet for områder som skal utforskes. Det store kartet vil etter hvert inneholde mange ikoner, som kan være krevende å orientere seg i. Spesielt for yngre spillere.
Barnevaktens spillanmelder opplevde at spillet hakket noe når man lukket kartvisningen og gikk tilbake til spillet på PlayStation 5. Dette er en handling man ofte gjentar, for å finne den raskeste veien til målet. I tillegg kunne det tidvis være vanskelig å navigere, ettersom usynlige vegger enkelte steder hindret Kaku i å komme seg videre. Dette påvirket spillopplevelsen noe.
Reising mellom de ulike verdenene skjer via store steinsøyler som fungerer som teleporteringspunkter. Disse aktiveres ved å løse skyvepuslespill på et begrenset antall trekk. Teleporteringssystemet gjør det enkelt å hoppe mellom områder, enten for å utforske andre verdener eller samle spesifikke ressurser.
Spillet gir stor frihet, men samtidig krever det tålmodighet og planlegging. Det kan være nødvendig å oppgradere utstyr og vende tilbake til tidligere områder man opplever som vanskelig. Selv på lav vanskelighetsgrad byr spillet på utfordringer, og det å bruke tid på forberedelser gir en merkbar bedre spillopplevelse.
Karakterene snakker ikke i spillet, men de kommuniserer ved å lage lyder. Historien formidles med tekst. Det finnes foreløpig ingen norsk oversettelse, og teksten er på engelsk. Spilleren får likevel med seg hovedtrekkene i historien, selv uten å lese all teksten.
KAKU:Ancient Seal er spill som byr på mange muligheter, men krever at spilleren setter seg inn i de ulike systemene og elementene som finnes. For dem som liker å utforske, samle ressurser og øve på nye ferdigheter, kan KAKU: Ancient Seal by på en rik og givende spillopplevelse.
Alle foto: BINGOBELL
Egnethet
KAKU: Ancient Seal har fått anbefalt aldersgrense 12 år av PEGI. Spillet er merket med vold og ufint språk.
Kampene med monstre viser ingen blod, og fiendene forsvinner i en røyksky når de beseires.
KAKU: Acient Seal er et åpen verden-spill, som krever at du er flink å orientere deg med kart og markeringer. Spillet byr på mange muligheter for å oppgradere kampvåpen, klær og ferdigheter, men dette forutsetter at man bruker tid på å samle de riktige ressursene for å kunne gjøre nødvendige oppgraderingene.
Vanskelighetsgrad:
0-11 år: Under anbefalt alder fra PEGI.
12-15 år:Spillet byr på utfordringer for denne aldersgruppen. Spillet inneholder gåter som utfordrer tankegangen, strategiske kamper som krever analyse av fiendes angrepsmønster og mange oppgraderingsmuligheter.
16+: Spillet gir fortsatt god underholdning. Valgbar vanskelighetsgrad gjør det mulig å tilpasse til opplevelsen. Dette kan endres underveis i spillets gang.
Spilltrailer:
Hvordan vurderer Barnevakten spill?