Barneskolelærer begynte å game for å lære mer om elevenes yndlingshobby

Nesten alle barn spiller dataspill. For å henge med på barnekulturen, har lærer Simen Frøyhov Kristoffersen startet en gaming-kanal på Youtube. Målet er å lære mer om spill og samtidig lage barnevennlig spillinnhold for skoleelever.

Til vanlig jobber Simen Frøyhov Kristoffersen på småskoletrinnet ved Nordpolen skole i Oslo. På kveldstid plasserer Simen seg i gamingstolen og lager spillvideoer til Youtube-kanalen sin. Videoene lages for skoleleever og voksne som ønsker å skjønne mer om hva «greia» handler om.

– Jeg har ikke spilt så mye før, men har sett at gaming virkelig er blitt noe som opptar elevenes hverdag. Elevene mine snakker om spill i skolegården, og drar hjem til hverandre etter skoletid for å spille sammen. Så det har absolutt blitt en måte for barn og unge å være sosiale på, enten de møtes i stuerom eller på nett, forteller Simen.

Foto: Simen Frøyhov Kristoffersen (privat)

Samtidig er ikke spillingen utelukkende positivt for barna, mener barneskolelæreren. For eksempel når noen ikke blir invitert med inn i leken.

– Dersom det er plassbegrensninger på maks fire som kan spille i et spill, hvordan blir det da når femtemann dukker opp? Eller når 15 elever i klassen spiller Minecraft, men fire ikke gjør det. Da er det fort gjort at noen havner utenfor fellesskapet. Selv har jeg brukt over 50 timer på Minecraft, men ligger milevis bak elevene med tanke på ordforråd og forståelse av spillet. Det er liten tvil om at også elevene blir utenfor når de ikke får delta i spill-diskusjonene i skolegården, påpeker Simen.

Youtubere er blitt de nye idolene

Ikke bare spiller barna på fritiden sin, mange bruker også tid på å følge kjente personer og favorittgamere på Youtube.

– Før var det mange førsteklassinger som drømte om å bli fotballproffer. Nå er det like vanlig at elevene forteller meg at de ønsker å bli youtubere. Gamerne er blitt den nye generasjonens idoler. Så derfor bruker jeg også litt tid på å snakke i videoene mine om hvordan jeg opplever det å være streamer, om hva som er positivt, men også det som kan være utfordrende. For eksempel det å ha få visninger på en video og lignende, eller om det tekniske som kan feile, sier Simen.

Barneskolelæreren legger ikke skjul på at han ikke er i nærheten av å være proff på gaming. Sammenlignet med andre youtubere, er ikke målet å fremstå som superflink enten det er i Minecraft eller Fall Guys: Ultimate Knockout. I stedet fremhever Simen at han er ny til spillene og opplevelsen av å prøve dem ut for første gang.

– Jeg regner med at nesten alle som ser videoene mine vet mer om spillet enn meg. Tross alt er jeg en voksen mann midt i trettiårene som har gamet minimalt i mitt liv. Resultatet blir litt prøv og feil, noe jeg håper vil formidle opplevelsen av å være ny til et spill, forklarer Simen.

(Artikkelen fortsetter etter videoen under)

Skroter Fortnite, velger heller barnevennlige spill

Når Barnevakten spør Simen om hvorvidt det vil komme Fortnite-innhold på kanalen hans i fremtiden eller ei, slår han foreløpig bort tanken.

– Jeg er veldig bevisst hvilke spill jeg velger, og nå går det i titler som passer for alle, eller spill med maksimalt syvårsgrense. Hadde jeg gått for Fortnite og andre populære titler, hadde det kanskje gitt flere visninger, men målet mitt er heller å lage innhold som passer for alle i barneskolealder, forteller Simen.

For Simen er det også et poeng i seg selv å gjøre andre mer bevisst aldersgrensesettingen på spill.

– Noen ganger handler aldersgrensen om at spillet inneholder vold, men det kan også være kjøpepress i spillet. Det kan hende at man i visse spill blir fristet til å kjøpe den kuleste dansen eller en ny skin til spillfiguren. Også slike problemstillinger ønsker jeg å trekke frem, påpeker Simen.

Foretrekker grubling fremfor action

nettsiden til Simen har han laget en oversikt over flere spill, aldersgrensen og hvilke kvaliteter eller ulemper spillene har ved seg. Blant annet om de er lærerike, koster penger og så videre. Han har også erfart mer om hvilke typer spill han selv foretrekker.

– Tenke og grublespill hvor man møter et bestemt problem er definitivt en favoritt. Samtidig kan dataspill være så veldig mye forskjellig. Noen er actionfylte, andre har sterke farger og bilder. Men det å sitte fast med et problem i 10 – 15 minutter, så mestringsfølelsen når man endelig klarer det, det er spesielt. Prosessen minner litt om å spille sjakk eller matte hvor det bare er deg og grublingen din som får deg videre, forteller Simen.

Blant noen av spillanbefalingene nevner læreren Ori and the blind forest, Puzzle sigma, Slay the spire og Gorogoa. Av det som kan være problematisk med spill, nevner læreren spill som inneholder tvilsomme kjøpemuligheter.

– Noen spill krever at man må logge inn daglig for å få belønninger, eller inneholder forskjellige kjøpemuligheter. I praksis blir noen av disse spillene som reklamebrosjyrer som barna titter gjennom daglig, og så er det plutselig et supertilbud eller to. Da jeg var barn handlet kjøpepress om at noen i klassen hadde Playstation 1, og andre hadde fått den nyere konsollen. I dag fremstilles spill som gratis, samtidig som de blir kulere i praksis dersom man betaler noen kroner for det. Eventuelt kan man bli fristet til å kjøpe det som vennene har, påpeker Simen.

nettsiden til Simen kan du se videoklippene og lese mer om spillene som han tester ut. Målgruppen for youtube-kanalen er barn i barneskolealder, men innholdet vil også kunne treffe voksne som vil lære mer om spesifikke spill, eller erfare hvordan en som er ny til spillmediet opplever forskjellige spill.

Foto: hovedbilde /skjermbilde av kanalen til Simen Frøyhov Kristoffersen

Les mer:


Tips og råd hver uke, pluss tilgang til webinarer: Ønsker du tips og nyheter om nettvett for barn tilsendt på e-post hver uke? Bli medlem av Barnevakten.

Lærere, her er undervisningsressurser om nettvett.