Dataspill hjelper barn å håndtere empati, moralske valg og sorg

På samme måte som filmer og bøker tar opp livets store temaer, gjør også mange dataspill det samme. Spillinteressert lektor, pedagog og far, Carl Philip Wahlberg Lund, ønsker å inspirere foreldre og barn til å velge slike spill.

I det norske spillet Owlboy er hovedpersonen en fuglegutt som er stum og skiller seg ut. Han blir mobbet, men har heldigvis også noen som støtter ham. Tematikken og spillet kan brukes for å nå barn og unge som på et eller annet vis opplever utenforskap og annerledeshet, forteller Carl Philip Wahlberg Lund som er forfatter på egen blogg, Spillefar.blog.

– Det er mange bøker som tar opp store temaer som dødsfall i familien. Litteraturen formidler sorgprosessen og hvordan barn skal håndtere følelser og reaksjoner. Det finnes også spill som tar opp slike temaer, og når foreldre spiller slike spill med barna, kan man dele sterke historieopplevelser sammen, forteller Lund.

Foto: Carl Philip Wahlberg Lund (Anders Lea Karlskås/KSTUDIOS)

Et spill som Lund skal skrive om på egen blogg, heter Before I Forget og gir en førstehåndsopplevelse av demens. Lund påpeker at det ikke finnes grenser for hvilke temaer som blir håndtert i spill og nevner som eksempel sorg, vennskap, dødsfall i familie og viktige veivalg.

– Denne type tematikk blir også trukket frem i bøker. Det unike med spill er at man kan være med på å påvirke det som skjer i historien. Da kommer særlig dette med moralske valg og etikk frem når spilleren må ta ulike valg og erfare konsekvensene i etterkant, påpeker Lund.

Han trekker frem det norske spillet Embracelet hvor hovedpersonen skal ut på en reise fra sør i landet til Nord-Norge. Ganske tidlig i historien får spilleren valget mellom å tjuvlåne morens kredittkort for å dra på en reise han egentlig ikke har lov til – eller la være. Konsekvensene av valget man tar, ser man i etterkant.

Spill som danningsprosjekt

En foreldreoppgave er å veilede barna gjennom livet og hjelpe dem å ta gode valg, mener Lund. Han mener at spill kan skape rom for gode refleksjoner, men at foreldre aktivt bør bli med inn i slike spillopplevelser sammen med barna.

– Det handler om å hjelpe barna å forstå inntrykkene som dukker opp på skjermen. I spillet The First Tree møter man en revemamma som leter etter reveungene sine. Tidlig i historien finner moren den første reveungen død. Man ser revemammaen animert som trist. Det kan være en følelse og en type hendelse som er vanskelig for barn å forstå og prosessere alene. Foreldre som er til stede, kan hjelpe barnet med å tolke ansiktsuttrykket til reven og sette ord på det som skjer. Derfor er det viktig at voksne er delaktige når barn skal spille denne type spill, påpeker Lund.

Spillsjangeren som Lund forteller om omtales ofte som «indiespill» og skiller seg på flere måter fra andre store, og mer kjente spill som Roblox og Fortnite som legger større vekt på underholdning.

– Fordelen med slike indiespill er at de sjeldent varer veldig lenge. Og det gjør det mer overkommelig i en travel familiehverdag når spillene som regel ikke varer lengre enn noen timer. Så klart er det helt ok at barn finner glede i andre spill som først og fremst underholder, men det kan være fint å gi slike alternativer som har andre fokus, mener Lund.

Fra Commodore 64 til Nintendo Switch

Lunds spillinteresse startet i egen barndom på midten av åttitallet hvor løypa gikk fra Commodore 64 med diskettstasjon, til de tidlige Nintendo-konsollene.

– I min barndom var vi en tre-fire som spilte sammen og fikk stor glede av det. Ellers var det fotball og andre fritidsaktiviteter, men vi fant mye glede i spilling som hobby, forteller Lund.

Med livets mange opp- og nedturer fortsatte spillingen å være en viktig del av Lunds liv. Også når ting har vært vanskelig.

– Spill er en type mestringsplattform der man får konkrete oppgaver å gjøre som man mestrer. Det kan være fint når deler av livet blir vanskelig. I en periode der jeg jobbet med min masteroppgave opplevde jeg det tidvis som strevsomt. Man møter ofte veggen en del ganger og sitter litt fast før man kommer videre. Da var det fint å kunne sette seg ned og søke tilflukt i spillingen og kjenne mestring der. Så klart er det viktig å balansere og ikke forsvinne helt i det. Men spill er for meg glede, en mulighet til å dele noe sammen med andre og en mestringsarena, forteller Lund.

Mening fremfor bare underholdning

I dag foretrekker Lund spill som formidler mening og gode historier – noe som også er utgangspunktet for bloggen som han skriver på. På en pedagogisk måte formidler han hva spillene handler om, hva som egner seg eller ikke for barn, og ulike temaer som spillene tar opp.

Man finner gode tips på Lunds blogg. I tillegg har han noen eksempler han vil trekke frem som kan egne seg godt til å starte med.

Unravel 2 er et svenskprodusert spill med bakgrunner som består av furuskog og svensk skjærgård. Det gjør kanskje at spillet treffer særlig oss som bor her i nord. Handlingen dreier seg om to garnnøster som skal komme seg gjennom denne verdenen. Det er en type plattformspill der man skal hoppe over hindre. Møter man på vanskelige partier, kan den ene spilleren hoppe oppå ryggen til den andre. Den som ikke er så flink kan på den måten få hjelp av den andre til å komme seg videre, enten det er forelderen eller barnet som er mest spillkyndig. Samtidig kan begge oppleve mestring, forklarer Lund.

Han nevner også det norskproduserte spillet Pode der, som med spillet over, to kan samarbeide og spille på samme skjerm.

– Dette spillet er laget av et selskap i Bergen. Det er flere logiske hindringer som skal løses, men ingen fiender eller tidsbegrensninger å tenke på. I tillegg er spillet vennskapsorientert fordi hovedpersonene, som er en stein og en stjerne, har ulike egenskaper som komplementerer hverandre. Så her må man samarbeide og hjelpe hverandre for å komme videre i spillet, avslutter Lund.

Hovedbilde: Embracelet/ Machineboy AS
Foto: Portrettbilde av Carl Philip Lund (Anders Lea Karlskås/KSTUDIOS)
Alle andre bilder er hentet fra Lunds blogg hvor han har tatt skjermdumper av spillene.
Embracelet/ Machineboy AS
The First Tree/ David Wehle
Pode/ Henchman & Goon
Unravel 2/ Coldwood Interactive AB

Les mer:


Tips og råd hver uke, pluss tilgang til webinarer: Ønsker du tips og nyheter om nettvett for barn tilsendt på e-post hver uke? Bli medlem av Barnevakten.

Lærere, her er undervisningsressurser om nettvett.