Danmark med nye skjermråd for skolen

I Danmark skal man forsøke å begrense distraksjonene som skjermene kan gi i klasserommene. Man forsøker også å finne en balanse mellom det digitale og det analoge. Myndighetene har laget et hefte med anbefalinger til skolene.

Debatten går i Norge. Er det for mye bruk av skjerm i skolene? Er nettbrettene trygge nok? Lærer elevene bedre ved å lese papirbøker og skrive for hånd?

Det er ganske sikkert lignende debatt i Danmark også, for der bestemte barne- og undervisningsministeren at det skulle utarbeides  anbefalinger om bruk av skjermer i
undervisningen.

Anbefalingene skulle sørge for at man ikke endte opp med en diskusjon uten nyanser. Det var Styrelsen for Undervisning og Kvalitet (STUK) som fikk oppdraget om å utarbeide anbefalingene.

Høy bruk av skjermer i Danmark
  • 72 prosent av danske elever bruker skjerm i hver time, eller nesten hver time. Kun 16 prosent av elevene gjør det samme i OECD-land.
  • Halvparten av danske elever har skjermen påslått i mer enn halvparten av timen.
  • 3 av 10 elever sier de blir distrahert av skjermen i matematikktimene.

STUK konsentrerte seg om to mål:

  • Begrense digitale distraksjoner
  • Oppnå en hensiktsmessig balanse mellom analogbasert og digitalbasert læring

Det endte i et hefte på 22 sider som det er lenke til nedenfor:

Anbefalinger om skjermbruk i dansk skole (PDF)

Foto: Keld Navntoft
Mattias Tesfaye er barne- og undervisningsminister i Danmark. Foto: Keld Navntoft.

– Legg vekk mobilene. Sperr spill, strømmetjenester og Tiktok. Legg maskin i sekken hvis den ikke skal brukes. Skolen skal ikke være en forelengelse av tenåringsværelset. ta klasserommet tilbake, sier den danske barne- og undervisningsministeren Mattias Tesfaye på nettsidene til departementet.

Oppsummert gir heftet disse 12 rådene:

Felles rammer for bruk av skjermer

1. Ledelsen setter retning for skjermbruk på skolen.
2. Ta med pedagogisk personale og elever i dialogen om skjermbruk.
3. Skap overblikk over skolens skjermbruk som utgangspunkt for dialogen.
4. Bruk skolens fysiske rammer til å skape attraktive alternativer til skjermbruk.
5. Gå i dialog med foeldrene om elevernes bruk av skjermer.

Begrensning av digitale distraksjoner i skoletiden

6. Innfør mobilfri skole.
7. Sperr adgangen til ikke-relevante nettsteder
8. Legg nettbrett og datamaskiner vekk når de ikke brukes i undervisningen.
9. La fokus på skjermbruk bidra til elevernes digitale dannelse.

God balanse mellom analog og digital undervisning

10. Bruk kun skjermer når det er didaktisk og pedagogisk hensiktsmessig.
11. Gi plass til analog læring.
12. Sett bruk av skjermer på dagsordenen for den pedagogiske udvikling.

Eksempler på redusert skjermbruk

Heftet gir eksempler på skoler som reduserte skjermbruken og hvilken effekt det ga. Lærere og elever fikk en bedre relasjon og elevene etterpurte flere aktiviteter i skolegården.

Også anbefalinger for fritidstilbud

Heftet med skjermråd fra det danske Barne- og undervisningsdepartementet gir også anbefalinger til foreninger som tilbyr fritidsaktiviteter.