Anastasia

Amerikansk animasjonsfilm, 1997, vi anbefaler fra 6 år

ANMELDELSE: En spennende, underholdende og fin klassiker, inspirert av historiske hendelser.

*Anastasia har anbefalt aldersgrense 6 år på Disney+. Ettersom Disney+ ikke er et norsk selskap, er de ikke pålagt å følge norske regler for aldersgrenser. I vår database er filmen aldersmerket med den tilsvarende norske aldersgrensekategorien (6).

En romantisk animasjonsfilm fra 1997. Inspirert av virkelige hendelser, og teorier om hva som skjedde med det yngste medlemmet av Romanov-familien.

Romanov-familien blir offer for Rasputin og hans hevnplaner. Under angrepet på palasset deres, klarer bestemoren å få sitt yngste barnebarn, Anastasia, med seg ut, men de mister hverandre i kaoset. Mange år senere begynner bestemoren, som har rømt til Frankrike, å gi opp håpet om at Anastasia fortsatt lever. Samtidig, tilbake i Russland, forsøker den tidligere tjenestegutten Dimitri og hans kompanjong Vlad, å finne en jente de kan utgi for å være Anastasia, for å lure til seg belønningen. Den ekte Anastasia har vokst opp på et barnehjem under navnet Anya, og har ingen minner fra sin barndom. Hun møter på Dimitri, og han ser henne som den perfekte kandidat. Hun blir overtalt til å bli med til Paris, uten å vite hva planen egentlig er. Men Rasputin får vite at Anastasia fortsatt lever, og følger etter dem for å fullføre sin hevn mot Romanov-familien.

Anastasia

Regi: Gary Goldman, Don Bluth
Sjanger: Animasjon
Spilletid: 1t 34min.
Produksjonsår: 1997

VURDERING

Anastasia er en underholdende og fin klassiker fra 1997. Det er en god del action og spenning, med farer på lur, men filmen klarer også å holde handlingen i fokus, og har et solid nok plott til å holde det hele sammen. Filmen har noe historisk interesse siden den er inspirert av ekte hendelser, men filmskaperne har nok tatt seg en god del kreative friheter. Ideen bak filmen er teorien om at den yngste av Romanov-barna, Anastasia, overlevde angrepet på sin familie.

Filmen har flere karakterer med utvikling og dybde. Anastasia er en sta og modig ung kvinne, som får være både tøff og følsom samtidig. Hun lengter etter familie og et sted å kalle hjem, og leter fortsatt etter sine egne minner og sin identitet. Dimitri og Vlad er noe uærlige og prøver å lure Anastasia og bestemoren for penger. Men i bunnen er de likevel gode, og prøver å overleve i en hverdag der klasseskille og penger styrer alt. Spesielt Dimitri utvikler seg en god del fra begynnelse til slutt. Anastasia og Dimitri blir også etter hvert positive innflytelser på hverandre, og er ikke redd for å utfordre hverandres synspunkter. Rasputin er en noe endimensjonal skurk, som både mentalt og fysisk går mer og mer i oppløsning. Men det fungerer likevel bra i denne filmen.

Filmens tematikk og budskap handler i stor grad om kjærlighet, familie og tilhørighet. Selv om filmen er en romantisk historie, så handler den like mye om personene og familieforholdet mellom Anastasia og bestemoren. Som underholdning og historie er dette en god film, som kan passe bra som familiefilm. Anastasia er en solid klassiker, og er verdt å se.

Selv om den virkelige historien denne filmen er inspirert av, er ganske mørk og grusom, så vises det ingen detaljer av dette. Hovedpersonene er stadig i fare, men det er en tydelig fantasiverden som gjør at det føles litt mindre ekte. Rasputin har kroppsdeler som faller av og kan tas på igjen, på en måte som kan være litt ekkel for noen barn, men det fremstår ikke så veldig ekte på grunn av animasjonsstilen og humoren rundt dette.

Les mer om Anastasia her:

Foto/trailer: Twentieth Century Fox