Flukten fra hønsegården

Britisk animasjonsfilm, 1999, vi anbefaler fra 6 år

ANMELDELSE: En morsom, underholdende og rar animasjonsfilm, fra skaperne bak Wallace & Gromit.

*Flukten fra hønsegården har anbefalt aldersgrense 10 år på Netflix. Ettersom Netflix ikke er et norsk selskap, er de ikke pålagt å følge norske regler for aldersgrenser. I Norge fikk filmen 7 års aldersgrense av Medietilsynet ved kinolansering i 2000. I vår database er filmen aldersmerket med den tilsvarende norske aldersgrensekategorien (6).

Den første spillefilmen fra skaperne bak Wallace og Gromit-kortfilmene, fra 1999, om Inger og de andre hønsenes forsøk på å rømme fra hønsegården. Originalspråket er engelsk, men den er tilgjengelig med norske stemmer og norsk tekst.

På Nordre Tvilsheim Hønsegård bor Inger og de andre hønsene i fangenskap. Hvis de ikke legger nok egg, blir de fjernet fra gården og aldri sett igjen. Hønen Inger har stadige planer om å rømme og få resten av flokken med seg, men det er lettere sagt enn gjort, og Inger blir tatt hver gang. En dag ser Inger en flyvende hane som lander i innhengningen hos dem. Hanen, Rocky, skader vingen i landingen, og kan ikke vise dem hvordan han flyr. Inger ser likevel håp, og får Rocky til å prøve å lære alle hønsene å fly, men det tar sin tid. Situasjonen blir mer desperat når fru Tvilsheim bestemmer seg for at egg ikke er lønnsomt nok, og skaffer seg en maskin til å lage hønsepai. Nå er alle i fare, og må finne en måte å komme seg ut av hønsegården før de forsvinner inn i maskinen en etter en.

Flukten fra hønsegården

Regi: Peter Lord, Nick Park
Sjanger: Animasjonsfilm
Nasjonalitet: Storbritannia, Frankrike, USA
Spilletid: 1t 24min.
Produksjonsår: 1999

En morsom og ganske sprø film, som tilbyr mye underholdning. Handlingen er noe enkel, men det holder stort sett for hva denne filmen prøver å være. Dette er aller mest en komedie, som bygger mye på slapstick-humor og det absurde. Inger og de andre hønsene legger plan etter plan for å rømme fra hønsegården, den ene mer absurd enn den andre, men blir tatt av bonden og hundene hans igjen og igjen. Ikke alle er like ivrig på å komme seg ut som Inger er, men det blir til slutt nødvendig for alle hvis de vil overleve. Figurene i filmen endrer seg lite underveis, og flere av dem bygger på klisjeer som ikke utforskes noe særlig. Spesielt her og fru Tvilsheim på gården er ganske endimensjonale skurker. Men dette er en barnefilm, tydelig laget mest for å underholde og være morsom, og det klarer den veldig bra. Leirfigurene som brukes i animasjonen er også imponerende laget, og gjør stilen unik og lett gjenkjennelig, spesielt hvis man husker Wallace og Gromit godt.

Budskapet i filmen kan kanskje sies å være at man aldri skal gi opp, og fortsette å kjempe uansett hvor umulig det virker. Men det er ikke så veldig tydelig, og det meste spiller på humor og komedie og blir aldri så veldig alvorlig. Likevel er det en historie i bunnen, og man blir fort sjarmert av Inger som prøver så hardt å redde alle. Hun kunne sikkert sluppet unna alene hvis hun hadde vært villig til å dra fra resten av flokken, men det vil hun ikke. Samhold og å bry seg som hverandre blir derfor også en viktig tematikk, selv om dette gjerne kunne vært utforsket litt mer. Ingenting blir gått noe særlig i dybden på, men det er likevel noe sjarmerende ved Inger og resten av hønseflokken som gjør at man blir litt revet med likevel.

Hønsene er stadig i fare, men det er tydelig fantasi. Det brukes også mye komedie rundt disse situasjonene, som gjør at det ikke fremstår så veldig skremmende. Vi opplever filmen som passende for barn fra skolealder, men merk at det er noen skumle elementer for de yngste barna i denne aldersgruppen.

Aldersgrense:

Flukten fra hønsegården har anbefalt aldersgrense 10 år på Netflix. Ettersom Netflix ikke er et norsk selskap, er de ikke pålagt å følge norske regler for aldersgrenser. I Norge fikk filmen 7 års aldersgrense av Medietilsynet ved kinolansering i 2000. I vår database er filmen aldersmerket med den tilsvarende norske aldersgrensekategorien (6).

Les mer om Flukten fra hønsegården her: