Leo

Australsk/amerikansk animasjonsfilm, 2023, vi anbefaler fra 6 år

ANMELDELSE: En fin, morsom og underholdende animasjonsfilm som passer for de fleste aldre. Anbefales fra 6 år.

*Leo har anbefalt aldersgrense 7 år på Netflix. Ettersom Netflix ikke er et norsk selskap, er de ikke pålagt å følge norske regler for aldersgrenser. I vår database er filmen aldersmerket med den tilsvarende norske aldersgrensekategorien (6).

Australsk og amerikansk animasjonsfilm fra 2023, om firfirslen Leo som blir mer klasserådgiver enn klassekjæledyr. Filmen er tilgjengelig med engelske og norske stemmer, og med norsk tekst.

Leo er en firfirsle som har levd sammen med skilpadden Squirtle i et terrarium i klasserommet til femteklasse på en barneskole. Det er starten på et nytt år, og de to gamle vennene gjør seg opp sine meninger om de nye barna, og forbereder seg på et vanlig år i kjedsomhet. Men så bestemmer den nye vikarlæreren seg for at elevene skal ta med seg et av dyrene hjem i helgene, for å lære dem ansvar. Leo lærer at firfirsler blir gjennomsnittlig 75 år, og han er nå 74. Han drømmer om opplevelser han aldri har hatt som dyr i fangenskap, og planlegger å rømme ved første mulighet. Men hjemme hos en av elevene avslører Leo med et uhell at han kan snakke til mennesker, og istedenfor å rømme ender han opp med å gi råd og trøst. Dette blir fort et mønster, og han forteller hver og en av elevene som tar ham med seg hjem at han snakker til dem og bare dem, fordi de er spesielle. I prosessen glemmer han både ærlighet, hemmeligheter og vennskapet med Squirtle, som blir mer og mer misunnelig og føler seg oversett.

Leo

Regi: Robert Smigel, Robert Marianetti, David Wachtenheim
Sjanger: Animasjon
Skuespillere: Adam Sandler, Bill Burr, Cecily Strong, Jason Alexander m.fl.
Nasjonalitet: Australia, USA
Spilletid: 1t 42min.
Produksjonsår: 2023

I Leo får vi se det meste som skjer gjennom øynene til de to kjæledyrene i klasserommet til femteklasse på en barneskole, mens de observerer og bedømmer basert på sine lange liv i fangenskap i dette samme rommet. De to kjæledyrene har vært der lenge og observert mange årskull med femteklassinger, og sitter litt fast i rutinene. Filmen viser en god utvikling hos de fleste karakterene, både kjæledyrene, barna og vikarlæreren. Selv om flere av dem gjør feil og tar egoistiske valg underveis, inkludert Leo med sine hemmeligheter og løgner, så er de likevel gode i bunnen og prøver å gjøre opp for seg. Leos påvirkning på barna hjelper dem flere ganger, de blir også snillere med hverandre og det skapes flere nye vennskap i klassen. Leo lærer også selv mye fra barna. For en barnefilm er det egentlig litt imponerende hvor mye utvikling de har klart å få med hos de fleste figurene, selv om det ikke alltid går så dypt hos alle.

Denne filmen har et klart budskap om at alle har en verdi og er viktige, og om å legge fordommer bak seg. Filmen klarer også å få frem noe om balansen mellom å fungere godt sammen som gruppe og i samfunnet, samtidig som det er viktig for barn å ha plass til å finne sin egen identitet og få lov til å være seg selv, både i forhold til klassekamerater, foreldre og lærere. Filmen viser også at det er viktig å stille opp for hverandre, og dette gjør figurene i filmen flere ganger. Det er også mye humor og action, med nok av spenning til å holde både barn og voksne engasjert. Alt i alt en fin, morsom og underholdende film, som passer bra som familiefilm.

Det er noen faresituasjoner og noen actionscener, men ingenting som er veldig skremmende eller skadelig for barna. Det hintes om dyremishandling noen ganger, uten at det vises eller fortelles i detalj. Filmen har også mye humor og en animasjonsstil som gjør at det ikke oppleves så veldig ekte eller farlig.

Les mer om Leo her: