Mirakelet i Gullspång

Svensk dokumentar, 2023, vi anbefaler fra 12 år

ANMELDELSE: En svært godt laget dokumentarfilm som aldri slutter å overraske.

«Dette kan da umulig være en dokumentar». Mirakelet i Gullspång får seeren til å tenke nettopp dette. Det som starter som en enkel dokumentar om en noe spesiell hendelse, utvikler seg til å omfatte mer og mer alvorlige saker og graver opp i mer og mer drama ettersom tiden går. At dokumentaren er et teknisk mesterverk gjør det bare enda tydeligere at dette absolutt er en film verd å se.

De norske søstrene May og Kari opplever et guddommelig kall til å kjøpe en spesifikk leilighet i Gullspång, Sverige. Da de møter selgeren av leiligheten, Olaug, møter de på et enormt sjokk: selgeren er prikk lik deres avdøde storesøster. Og ikke nok med det: de er født den samme dagen og hadde samme kallenavn i deres barndom. May og Kari ser på dette som et mirakel, og en mulighet til å få tilbake søsteren de en gang mistet. Olaug på sin side er tydelig ikke-religiøs, men også hun føler dette røre ved noe spesielt i henne.

Dokumentaren følger disse tre gjennom deres forsøk på å komme til bunns i både denne hendelsen, fortidens tragedier og deres fortid sammen. Den ene vrien oppstår etter den andre, ofte til både filmskapernes og seerens overraskelse.

Mirakelet i Gullspång

Regi: Maria Fredriksson
Sjanger: Dokumentar
Språk: Svensk og norsk tale m/norsk tekst
Nasjonalitet: Sverige, Norge
Spilletid: 1t 47min.
Produksjonsår: 2023

Gjennom hele dokumentaren er det en ting som fremgår spesielt tydelig: dette er drevne produsenter. Filmingen av hver eneste scene er nøye gjennomtenkt. De brukte klippene velges slik at vi får et så godt som mulig bilde av de relevante personlighetene. Journalisten stiller gode spørsmål når det trengs, men klarer også å tre til sides for å la situasjoner utspille seg selv. Både musikken og det øvrige lyddesignet er godt komponert, og svært passende til situasjonene de blir paret opp med. Dokumentarens tempo føles noe ujevnt, men dette er en nødvendig konsekvens av at det virkelige hendelsesforløpet gikk noe ujevnt frem.

Når dokumentaren kommer til ende, er det mange spørsmål som forblir ubesvarte. De fleste svar en får i begynnelsen, blir etter hvert bestridde. På den ene siden kan en ønske at filmskaperne hadde strukket seg lenger for å belyse sannheten. På den andre siden er det tydelig at flere av de involverte føler seg ferdig med saken, og ikke ønsker mer graving. Denne mangelen på tydelig konklusjon gjør det vanskelig å trekke mye moralsk lærdom fra filmen. Først og fremst er nok lærdommen fra Mirakelet i Gullspång derfor om journalistarbeid av ypperste klasse. I tillegg er det jo stor underholdningsverdi i å se hvordan en enkel dokumentar om to søstre som kjøper et hus utvikler seg til det ekstreme kaoset som det omsider ender opp som. Definitivt et verdig skue for alle med et snev av interesse for dokumentarer – og kanskje for dem som liker drama også.

Mens det aldri er noen frastøtende avbildninger, blir mye alvorlig tematikk tatt opp i dokumentaren. Dette inkluderer selvmord, drap, vold i nære relasjoner og bedrageri. Det er også flere scener der godt voksne mennesker opptrer direkte spydig mot hverandre. Dette kan skape en ubehagelig stemning. En god forståelse av alt dette er også viktig for en fullstendig forståelse av handlingen, og det kan derfor tenkes at det er lite meningsfullt for barn under aldersgrensen å se filmen.

Aldersgrense med begrunnelse fra distributør:

12 år.

Les mer om aldersgrenser for film, tv og strømmetjenester, og hvordan aldersgrenser settes