Spider-Man: Homecoming

Amerikansk actioneventyr, 2017, vi anbefaler fra tolv år

ANMELDELSE: En morsom og spennende film i Avengers-universet, den første Spider-Man-filmen i dette universet.

Spider-Man: Homecoming er den første filmen dedikert til Spider-Man i dette universet. Han dukket først opp i Captain America: Civil War, men det er likevel mulig å se denne filmen uten å ha sett den forrige.

Peter Parker har vært med på sitt første oppdrag gjennom Tony Stark og Avengers i Captain America: Civil War, og er nå hjemme igjen. Han venter, noe utålmodig, på å høre fra Stark og hans folk om nye eventyr å være med på. Mens han venter på nye oppdrag prøver han å hjelpe til i nabolaget, med blandet hell. Samtidig prøver han å balansere skole, venner, familie og sin forelskelse i klassekameraten Liz, uten å lykkes så veldig med noen av delene. Når han får med seg at det skjer større og farligere ting enn sykkeltyveri og nasking, prøver han å få kontakt med Stark og hans folk, men blir ikke hørt. Spider-Man går derfor inn for å nøste opp i problemene på egenhånd. Men dette oppdraget er kanskje større enn han klarer å ordne opp i selv.

Spider-Man: Homecoming

Regi: Jon Watts
Sjanger: Action
Skuespillere: Tom Holland, Marisa Tomei, Zendaya, Donald Glover m.fl.
Språk: Engelsk tale
Spilletid: 2t 13min.
Produksjonsår: 2017

Det er mye god underholdning i denne filmen. Peter er en typisk tenåringsgutt, mer nerdete enn kul, som gjerne vil holde sin identitet som Spider-Man skjult for alle rundt seg. Han er også full av energi og vilje til å gjøre gode gjerninger og noe desperat etter anerkjennelse fra Iron Man, også kjent som Tony Stark. Forholdet mellom Peter og Tony Stark er satt opp med en slags far og tenåringssønn-dynamikk. Peter prøver stadig å imponere Stark og bli en del av det de voksne holder på med, mens Stark prøver å holde Peter unna de store oppdragene, og tror egentlig ikke på at Peter er voksen nok til å takle de store problemene. En noe velkjent dynamikk hos mange familier med tenåringer, hvis man tar vekk superkreftene og utenomjordiske våpen.

Selv om filmen bygger på tidligere Avengers-filmer, så er dette en film det greit er mulig å se uten å være kjent med hele universet. Filmen begynner med å oppsummere Spider-Mans første eventyr fra forrige film gjennom Peters egen hjemmevideo av det som har skjedd, og gir samtidig innblikk i humoren og Peters personlighet. Det er likevel en del referanser til tidligere filmer som kan være litt forvirrende, uten at det tar for mye vekk fra handlingen i denne filmen.

Til tider kan det kanskje bli litt mye humor og for lite alvor, men det er likevel noen emosjonelle scener og mye varme. Filmen bruker mye humor, spesielt gjennom Spider-Man/Peter Parker selv. Han er ung og uerfaren og har en tendens til å skape trøbbel i sin ivrighet like mye som han stopper det. Samtidig er Peter dedikert og hardtarbeidende, og veldig lysten på å bidra og hjelpe når det kommer til de store farene som lurer der ute. Når han tabber seg ut, gjør han alt for å rette opp i det igjen. Som rollemodell er han ganske fin, og han har en sterk tro på å gjøre det rette og å hjelpe andre. Dette er også det viktigste budskapet i filmen. Samtidig må Peter ofre en del når han skal finne en balanse mellom superhelt-livet og sitt vanlige liv. Men det er også en viktig faktor i filmen at han aldri er helt alene. Han har sine nærmeste rundt seg som støtte, selv når de ikke vet hva som plager ham, så bryr de seg og vil hjelpe.

Filmen har aldersgrense 12 år. Filmen har en del voldsomme og noe skremmende scener, men det meste skjer i et fantasiunivers med utenomjordiske våpen og slåssing mellom personer med superkrefter og fremstår derfor ikke for realistisk.

Intense actionscener og voldshandlinger i et tydelig fantasiunivers, gjør at denne filmen får 12-årsgrense.

Les mer om Spider-Man: Homecoming

Foto/trailer: Sony Pictures