The Christmas Chronicles

Amerikansk familiefilm, 2018, vi anbefaler fra 6 år

ANMELDELSE: En koselig og underholdende familiefilm som gir god julestemning og underholdning.

*The Christmas Chronicles har anbefalt aldersgrense 7 år på Netflix. Ettersom Netflix ikke er et norsk selskap, er de ikke pålagt å følge norske regler for aldersgrenser. I vår database er filmen aldersmerket med den tilsvarende norske aldersgrensekategorien (6).

Amerikansk julefilm fra 2018. Tilgjengelig med norsk tekst. Anbefales fra 6 år.

Pierce-familien har alltid vært glad i julen, men etter farens død er det lite julestemning å spore i huset deres. Kate, den yngste av de to barna, er likevel opptatt av julens magi og lager et videobrev til julenissen med sine ønsker, noe storebror Teddy gjør narr av. Moren må jobbe hele tiden, og Teddy er mest opptatt av å lage trøbbel og være skeptisk til alt og alle. Når han tvinges til å passe lillesøsteren sin på julaften mens moren jobber, så går ikke ting helt etter noen sin plan. Kate vil bevise at julenissen finnes, og presser Teddy til å hjelpe henne. Når de faktisk finner julenissen, hopper de opp i sleden hans for å skaffe bevis. Det hele ender med at sleden krasjer og julegavene forsvinner. Nå står feiringen i fare for hele verden, og de to søsknene må hjelpe julenissen å redde julen.

The Christmas Chronicles

Regi: Clay Kaytis
Sjanger: Eventyr
Skuespillere: Kurt Russell, Darby Camp, Judah Lewis, Martin Roach m.fl.
Spilletid: 1t 44min.
Produksjonsår: 2018

Som julefilm er denne ganske fin. Det er mye julestemning å finne her, samt mye underholdning, spenning, magi og humor. Som de fleste amerikanske julefilmer, er det til tider noe søtt og klissete, men den går ikke alt for langt i den retningen. Filmen føler heller ikke behov for å presse inn noen romanse, men fokuserer fullt og helt på familie. Denne julefilmen har også noe litt trist og ekte over seg. Dette er en familie som fortsatt sørger over tapet av en far og ektemann, og som sliter med å holde sammen i sorgen. Teddys problemer er noe mer alvorlig enn man kanskje er vant til å se i slike filmer, og han blir stadig konfrontert med hvor ille det kan gå for ham hvis han ikke snur om på livet sitt ganske kjapt. Man kunne nesten ønske at filmen tok denne problematikken litt lenger, men da hadde det nok gått litt utover julestemningen, som jo er hovedpoenget med en julefilm. Filmen har en god del action og spenning, og lite dødpunkter å kjede seg i, uten at det blir for mye av det gode. Humoren i filmen er stort sett grei nok, og passer for de fleste aldersgrupper. Kurt Russell som julenissen tilfører mye av humoren og magien, og gjør rollen veldig fin og litt annerledes enn den klassiske julenissen.

Filmens budskap og tematikk er som man forventer i en familie-julefilm; det handler om familie og å bevare det uskyldige og fine i julen. Men selv om det er mange klisjeer, så gjennomføres det på en god måte. Kate og Teddy føles realistiske som søsken; det er mye krangling og vanskeligheter med å forstå hverandre, samtidig som de tydelig også er glad i hverandre og hjelper hverandre når det trengs. Begge to har sin egen reise gjennom filmen og utvikler seg og lærer av hverandre og situasjonen de er i. En viktig del av fortellingen er at som aleneforsørger må moren deres nå jobbe hele tiden, og har ikke nok tid til å gi barna den oppmerksomheten de trenger, selv ikke rett før jul. Men det føles som om det mangler noe, når moren er med såpass lite i filmen og man får lite inntrykk av hvilket forhold barna har til henne. Likevel får filmen tydelig frem budskapet om hvor viktig familie og samhold er, i tillegg til å være en god og underholdende film. Den er nok mest laget for barn, men passer bra som familiefilm.

Selv om det ikke er så veldig mye skremmende i denne filmen, er det noen faresituasjoner, noe banning og noe alvorlige tema. Passer fint som familiefilm.  Anbefales fra 6 år.

Aldersgrense:

The Christmas Chronicles har anbefalt aldersgrense 7 år på Netflix. Ettersom Netflix ikke er et norsk selskap, er de ikke pålagt å følge norske regler for aldersgrenser. I vår database er filmen aldersmerket med den tilsvarende norske aldersgrensekategorien (6).

Les mer om The Christmas Chronicles her: