Ukjent landskap

Norsk dokumentar, 2024, vi anbefaler for alle aldre

ANMELDELSE: En fin og tankevekkende norsk dokumentar om en familie som lever en noe annerledes livsstil.

Norsk dokumentar fra 2024, og vinner av Sundance-prisen som beste internasjonale dokumentar. Språk er en blanding av norsk og engelsk tale, med norsk tekst. Vi anbefaler for alle aldre.

Maria og Nik har gjort flere utradisjonelle valg for seg og sine barn, og har valgt å leve et liv nærmere naturen, uavhengig av samfunnets institusjoner. De lever på en gård hvor barna får hjemmeundervisning og familien dyrker sin egen mat. Når Maria går bort, er det Nik som alene må opprettholde denne livsstilen, og det blir fort vanskelig. Gården kan ikke holdes på hans inntekt alene, og når han er nødt til å jobbe er det vanskelig å få til dette samtidig som han skal undervise og ta vare på barna slik de trenger. Familien må ta noen store og vanskelige valg, både som familie og som individer.

Ukjent landskap

Regi: Silje Evensmo Jacobsen
Sjanger: Dokumentar
Språk: Norsk og engelsk tale m/norsk tekst
Nasjonalitet: Norge
Spilletid: 1t 23min.
Produksjonsår: 2024

Dette er en dokumentar som gir deg masse å tenke på og diskutere. Filmen tar for seg en familie som lever på en noe uvanlig måte for de fleste i Norge, men samtidig går de gjennom problemer mange likevel kan kjenne seg igjen i. Selv om det meste av dokumentarens fokus er på Nik og valgene han må ta, så er det også fokus på Marias eldste datter fra tidligere forhold, Ronja, som ikke lenger føler at hun hører til i familien uten moren, og sliter med hvordan hun skal forholde seg til sine yngre halvsøsken og hva de trenger av henne. Spesielt forholdet mellom Ronja og søsteren Freja er skildret på en veldig fin måte, og gir et innblikk i hvordan sorgen kan komme i veien uansett hvor glad man er i hverandre.

Maria var fotograf og mye av hennes bilder og videoer er tatt med i dokumentaren, og delvis også stemmen hennes over klipp og bilder som vises. Det snakkes også mye om sorgen hos familien etter henne, både for Nik og barna. Dette gjør at filmen har en noe trist stemning til tider, selv om det også er gjort på en veldig fin måte som viser hvor glad familien var i henne, og hvordan hun holdt familien samlet. Det gjør også at man får se hvordan hun som person og hennes valg og ideer fortsatt påvirker de som sitter igjen. Til tross for at sorgen er en så stor del av filmen, så er det likevel ikke en tung film. Det er også mye håp og kjærlighet, og blir etter hvert et portrett av mennesker som må lære seg å leve på en annen måte og finner ut av dette sammen.

Om man er enig eller uenig med valgene Nik og Maria har tatt for sine barn, så er det likevel mye som tas opp i denne dokumentaren som man blir sittende å fundere på. Hvordan skolesystemet fungerer for individer, viktigheten av å lære om og forstå naturen rundt oss, balansen mellom hva som er best for foreldre og hva som er best for barna, og så videre. Det er mye i denne dokumentaren som kan være interessant å diskutere sammen med barna, og det er kanskje litt å lære for både voksne og barn.

Som nevnt har filmen en tidvis trist stemning, og handler en del om sorg hos barn. Filmen viser også blant annet en scene med slakting av dyr som kan bli litt mye for en del barn. Filmen er tillatt for alle, men passer kanskje best for litt eldre barn og oppover.

Aldersgrense med begrunnelse fra distributør:

Tillatt for alle.

Les mer om aldersgrenser for film, tv og strømmetjenester, og hvordan aldersgrenser settes