Foredragsholder i Barnevakten tok doktorgrad i pedagogikk

Gila Hammer Furnes har holdt mange foredrag for Barnevakten på skoler på Vestlandet mens hun har skrevet doktorgrad. 25. januar 2024 var det disputas og rosende omtale fra kritikerne.

Furnes har forsket på samhandling i skolen. Hun hevder det er uklare forventninger blant myndigheter, lærere, rektorer og foreldre til hvordan de ulike aktørene i skolen skal samhandle til beste for elevene. Det gjelder blant annet i bruk av digitale læringsressurser.

I sin disputas på Høgskolen på Vestlandet (bildet over) konkluderte Furnes med at skole og utdanning bør bruke mer tid til å utforske hvordan de kan samhandle i partnerskap. Hun foreslår at det opprettes en ny samhandlingsreform i skolen.

– For meg er dette et verdispørsmål, sa Furnes. Vi må møte hverandre med respekt og tenke at den andre har noe å bidra med. Studenter og elever må anerkjennes med den kompetansen de har. Vi må anerkjenne at barn også har mye kompetanse på det digitale som de kan oppleve å få anerkjennelse for i møte med oss voksne, sa Furnes til cirka 30 tilhørere.

Gila Hammer Furnes har vært engasjert som frivillig foredragsholder og hatt verv som nestleder i styret til Barnevakten. Hun er særlig engasjert i Kveldsskolen til Barnevakten der elever og foreldre møtes sammen og deltar i dialoggrupper.

– Her får både voksne og barn en opplevelse av å dele noe inn i fellesskapet. Det gjør arbeidet til Barnevakten særlig viktig, sa Furnes.

Furnes har viet plass i sin doktorgradsavhandling til å se på hvordan skolen takler det uforutsette som kommer i framtiden.

– Mobilbruk, mobbing og digitale læremidler er elementer av det uforutsette som skolen ikke har en klar strategi for å kunne bruke i opplæringen. Her mener jeg at pedagogikken må endre seg i møte med dette uforutsette. Vi må se på muligheter for læring og unngå å være redd for det nye. Om vi forbereder oss godt, kan vi som skole og samfunn takle det uforutsette, sa Gila Hammer Furnes i sin doktorgradsavhandling.

Hun fikk rosende omtale fra de utnevnte opponentene under den flere timer lange disputasen. Etter at avhandlingen var godkjent, ble alle frammøtte invitert til en høytidelig seremoni med taler og rosende ord fra opponentene som hadde til oppgave å kritisere avhandlingen.

Fra venstre: Universitetslektor Dr. Åsa Hirsch, Göteborgs universitet. Asle Holthe, dekan ved Fakultet for lærerutdanning, kultur og idrett, Høgskulen på Vestlandet. Gila Hammer Furnes. Professor Leif Inge Magnussen, Universitetet i Sørøst-Norge. Førsteamanuensis Vibeke Solbue, Høgskulen på Vestlandet.

Dette var sakkyndig komite som godkjente avhandlingen:
  • Professor Leif Inge Magnussen, Universitetet i Sørøst-Norge
  • Universitetslektor Dr. Åsa Hirsch, Göteborgs universitet
  • Førsteamanuensis Vibeke Solbue, Høgskulen på Vestlandet
(Alle bilder: Kjellhaug Tonheim Tønnesen.)