Foto: Montasje Barnevakten/Shutterstock

3 av 4 Iphone-brukere unngår annonsesporing

I Apples mobiltelefoner kan du si nei takk til å bli sporet av selskaper som vil vise deg persontilpasset reklame via apper. 75 prosent av dem som har Apple-telefoner ønsker ikke slik sporing. Dette gjelder dem som har lastet ned siste versjon av operativsystemet.

Det nye operativsystemet i Apples mobiltelefoner gjør at selskaper får færre muligheter til å vise telefoneierne persontilpasset reklame. Iphonen spør deg rett og slett om du vil at hver nye app som du laster ned, skal få lov til å spore deg. Etter tre måneder med det nye operativsystemet viser det seg at 70-75 prosent av Iphone-brukerne sier nei til sporing.

Flere kinesiske selskaper, blant annet eierne av Tiktok, har gått sammen for å finne muligheter for å spore Iphone-brukere likevel. Løsningen som forsøkes, kalles «China Advertising ID» forkortet til CAID. Apple har allerede blokkert noen forsøk fra CAID.

Amerikanske medier melder at markedsførere flytter fokus, og reklamekroner, fra Iphone-telefoner over til Android-telefoner etter at Apple ga sine brukere mulighet til å stanse annonsesporing.

Det er viktig for markedsførere å kunne skreddersy sine annonser mot den enkelte telefonbruker. I tillegg er det viktig for dem å vite hvilke annonser eller apper som virker best, altså hvilke som utløser flest kjøp. Derfor sendes det gjerne data tilbake når du klikker på en annonse og bestemmer deg for å kjøpe noe. Også slike data kan stanses hvis du sier nei til sporing i Iphonen.

Det betyr at for eksempel Facebook får færre data å skryte av overfor markedsførere som benytter Facebook-appen som reklamekanal. Facebook vil sjeldnere kunne si «Hei, det var vår kanal som utløste handelen!»

Og når annonsørene blir usikre på hvor god en kanal er, da synker naturlig nok annonseprisen – og Facebook og andre aktører tjener mindre. På den annen side: Når annonsørene må annonsere mer i blinde, kan det hende de må annonsere mer for å oppnå samme omsetning. Og det vil kanalene tjene på.

Facebook mener Apple ødelegger for småbedrifter som har små reklamebudsjetter. Med små budsjetter er det viktig å treffe sine målgrupper presist og det er nettopp det som er mulig hvis hvert enkelt menneske på jordkloden gir fra seg data om seg selv – til Facebook og andre store aktører.

I tillegg til sporing i apper kan store aktører spore deg via nettleseren. Ønsker du ikke sporing, må du finne en nettleser som er god til å stanse sporing og der du med riktige innstillinger kan bremse mye av sporingen.

Markedsførere kan også registrere at du har åpnet en e-post som de har sendt til deg. Apple skriver at deres epost-program kan du hindre dette.

Når det gjelder barn, kan foreldre være våkne og sette seg inn i innstillingene i telefoner, apper og spill. Det er slitsomt å måtte være oppdatert hele tiden for å kunne gi barna gode råd i deres digitale liv, men slik har det blitt.

Da det nye operativsystemet kom, publiserte Barnevakten en artikkel som viser hva du må svare på i innstillingene.

Kilder: Bloomberg, Apple, Macworld, Imore

Les også: