Apple vil la deg begrense sporing mellom apper

Mange apper og sosiale medier samler og selger informasjon om deg til andre. Blant annet for å målrette reklame. Dette vil Apple at du skal begrense med nye innstillinger på telefonen. I tillegg har Apple lansert en oppdatert veileder, slik kan du gi barna bedre personvern.

En del reklame er nokså generell. Det kan være reklame for en støvsuger på TV eller et malingsspann i en avis. Verken TV-kanalen eller avisen «vet» noe særlig om mottakeren og det han eller hun interessert seg for. Derfor fenger ikke alltid reklamen, men med bruk av apper og nettsider treffer reklamen målgruppen bedre enn noen gang.

Barn og unge legger nemlig igjen mye informasjon i apper, spill og sosiale medier som de bruker. Navn, bosted, alder og telefonnummer er åpenbart informasjon som er lett å samle inn. Men mer komplekst enn som så er informasjon om hva barna interesserer seg for, hvem de kommuniserer med, hvor de reiser, videoer de «liker», hvilke nettverk de deltar i, sportslag og andre typer preferanser.

At barna ser mye på spillvideoer på Youtube kan for eksempel føre til et reklamebanner eller video for salg av gamingutstyr. Eller om barna registrerer joggeaktiviteten i en app, så kan det i neste øyeblikk dukke opp reklame for joggesko i nettleseren eller på sosiale medier.

Alt dette skjer automatisk via datainnsamling og algoritmer. Men helt ned til detaljnivå kan altså en skoselger treffe med reklame for en jente, 15 år som bor i Stavanger og som er aktiv i idrett og som går forbi selgerens skobutikk på vei til skolen hver dag.

Prosessen bak er nokså komplisert å forstå. Og det å forebygge målrettet reklame og datainnsamling er nesten umulig. For hvordan kan man forvente at barn og unge skal logge seg av appene og spillene som «alle» vennene befinner seg på? Bare for å unngå sporing.

Kan begrense sporing mellom apper og nettsider

Apper og nettsider samler ikke bare inn informasjon innad, men også med hverandre. Så selv om man bare legger igjen navnet sitt i en app, så har kanskje en annen app tilgang til e-postadresse og en tredje app ser kanskje reisemønsteret til barna. Til sammen dannes en detaljert profil av brukeren som sendes videre.

Foto: Apple sin veileder, A Day in the Life of Your Data

 

Og det kan igjen gi enda mer målrettet reklame. Apple er riktignok ikke imot reklame, men påpeker at det finnes flere muligheter for tilpasning av reklame (vår oversettelse fra deres ny-oppdaterte veileder):

«Kontekstbasert reklame baserer seg på nettsidens innhold fremfor brukerens atferd og brukerens tidligere handlinger.»

Nå ønsker Apple å innlemme et varsel som dukker opp i appen der man blir spurt om man ønsker å tillate eller nekte appen å spore deg på tvers av apper og nettsider. Velger man «ikke tillat» vil ikke appen kunne dele informasjon om deg med en tredjepart.

Også inne i enhetens innstillinger -> personvern, kan man slå av sporing mellom apper og nettsider, eller nekte eller tillate denne muligheten for hver enkelt app. Inne på infosiden i innstillinger-menyen påpeker Apple samtidig at dette ikke forhindrer målrettet reklame.

For eksempel dersom utvikleren finner en måte å målrette reklame på uten at brukerinformasjonen sendes ut av appen.

Appen er kanskje gratis, men barna er produktet

Privatliv er en grunnleggende rett også når det gjelder mediebruk. Allikevel henger lovverket på sett og vis etter selv om det er fremgang med endringer i personvernloven. Men appene består og samler inn informasjon om oss som aldri før.

Paradoksalt nok kommer innovasjonen og endringsforslagene fra teknologigigantene selv og i denne sammenheng Apple. I veilederen fra Apple forklares det at datainnsamlingen i samfunnet er blitt nokså drøy:

  • En gjennomsnittlig app har seks «sporere» som samler inn informasjon.
  • Datainnsamling er milliardbedrift og livnærer en industri som tjener 227 milliarder hvert år.
  • Det finnes hundrevis av meglere som samler og videreselger data fra brukere. En av disse «datahandlerne» hadde samlet data fra 700 millioner brukere.
  • En undersøkelse viste at nesten 20 prosent av apper for barn samlet og delte personopplysninger videre uten holdbar verifisering av foreldresamtykke.
  • Flere sosiale medier har betalt millionbøter for å ha brukt personopplysninger utenom formålet som ble formidlet til brukerne.
  • Mange apper ber om flere tillatelser enn det som strengt tatt er nødvendig. For eksempel dersom en tastatur-app ber om GPS-plassering.

Les mer om dette i Apples ny-oppdaterte veileder om datainnsamling.

Apple vil gi «kjørerattet» til brukeren

Apple har allerede tatt flere grep for å gjøre det enklere for brukere å få oversikt over og sette rammer for eget personvern. For eksempel så har Apple laget en oversikt i App Store som gjør det relativt enkelt å se hva slags data appene henter inn.

I bildet over har vi brukt mobilspillet The Sims som eksempel i App Store. Her kan vi se hva slags data appen samler inn. Det er visstnok slik at hver gang app-utviklere oppdaterer eller legger inn appen i App Store så må de påse å oppdatere at denne informasjonen er riktig.

Hvis ikke, vil appen potensielt fjernes fra appbutikken.

Et annet grep Apple allerede har tatt, er i innstillinger-menyen. Her finnes det en egen fane hvor det er enkelt se hvilke tillatelser de ulike appene har. GPS-plassering, kamera, kontaktlisten og lignende er synlig slik at man kan se hvilke apper som bruker disse funksjonene.

I tillegg er det enkelt å huke «nei» til appens bruk av slike funksjoner.

Med introduksjonen av iOS 14 kunne man velge å gi apper slike tillatelser midlertidig. For eksempel dersom man ønsker å gi en app tilgang til bare noen bilder på mobilen, men ikke hele kameraalbumet, eller om GPS skulle være tillat en gang, men ikke alltid for eksempel. Les mer om dette her.

Selv om det er positivt at Apple tar grep for å brukeren større kontroll og valg i innstillinger for å redusere sporing og målrettet reklame, er det ikke sikkert at dette vil løse problemet alene.

Derfor må man fortsette å snakke med barna om det å være kritisk til hva slags informasjon som deles på nett og at det alltid vil være rom for misbruk og informasjon som kan havne på avveie.

Bedre personvern med Apple-eide apper?

Apple forklarer også i veilederen at deres egne apper ikke deler informasjon med tredjeparter. Naturligvis ønsker Apple at man skal bruke Apple Maps i stedet for Google Maps og nettleseren Safari i stedet for Microsoft Edge for å øke brukermassen på egne fronter.

Samtidig, er det også lettere for Apple å kontrollere datainnsamlingen på produkter de rår over.

Apple tilbyr også innlogging på en del tjenester, spill og apper ved bruk av Apple-ID. Det kan for eksempel være et grep for å unngå at man må legge inn egen e-post for å opprette kontoer på en del spill og apper.

Les mer:


Tips og råd hver uke, pluss tilgang til webinarer: Ønsker du tips og nyheter om nettvett for barn tilsendt på e-post hver uke? Bli medlem av Barnevakten.

Lærere, her er undervisningsressurser om nettvett.