Microsoft lokker barn med gavekort og premier

Jo oftere barnet ditt bruker tjenester fra Microsoft, desto flere rewards-poeng får det. Og med mange nok poeng tilbys gavekort fra nettbutikker.

7 av 10 barn har egen PC, ifølge Medietilsynet (2020). Nær 8 av 10 barn i 4.–7. trinn har tilgang til nettbrett og egen hjemme-PC, ifølge Medietilsynet (2022). Mange av disse har operativsystem fra Microsoft.

Når barnet ditt sitter utover natten og gamer, kan det være fordi Microsoft lover gavekort i nettbutikker og spillplattformer. Hensikten med å dele ut poeng til både voksne og barn er selvsagt å lokke flest mulig brukere til å ikke logge seg ut av Microsoft-kontoen, på den måten vil flere personer bruke Microsoft-tjenester oftere.

For å delta i poengjakten, må man opprette en gratis Microsoft-konto, der er aldersgrensen 13 år. Men poeng-systemet kan også benyttes av barn under 13 år.

Microsoft skriver på sine nettsider: «Er det aldersbegrensinger for å delta i Microsoft Rewards?» Selskapet svarer selv slik:

«Hvis du er under 13 år (eller barn i ditt land eller område), må din forelder/foresatte gi samtykke når du oppretter Microsoft-kontoen din.» Her er du-personen under 13 år, opplegget fra Microsoft med poengjakt og gavekort henvender seg altså til barn både over og under 13 år – og til voksne.

En del av fordelene man kan få, gjelder for typiske tjenester som barn benytter, slik som Roblox-plattformen .

Man kan tjene opp Microsoft-poeng ved å:

  • Surfe på telefon eller PC
  • Benytte X-box (spillmaskin)
  • Søke på nettet i Bing
  • Søke på nettet med nettleseren Edge
  • Handle i Microsoft Store
  • Legge inn Microsoft-utvidelse (plug-in) i nettleseren din, hvis du benytter en nettleser som ikke leveres av Microsoft
  • Delta i quiz om Microsoft Rewards
  • Delta i quiz om Microsofts nettleser Egde
  • Delta i quiz om Microsoft
  • Lese barnebøker på nettet

Eksempler på Microsoft-poeng
  • Motta Roblox-kort: Du trenger 3000 poeng.
  • Motta gavekort i nettbutikker som Zalando, Adidas og Nelly: Du trenger 14.700 poeng.
  • Motta Xbox gavekort: Du trenger 1260 poeng.
  • Motta Microsoft gavekort: Du trenger 1260 poeng.
  • Motta Xbox Game Pass Ultimate: Du trenger 14.000 poeng.

Man kan også benytte sine Microsoft-poeng for å gi penger til ideelle organisasjoner som Care eller Røde Kors.

1000 poeng er verdt omkring 1 dollar, ifølge nettstedet Young and the invested.  Det betyr at et opptjent gavekort i en nettbutikk, altså omkrig 15.000 poeng, er verdt omkring 15 dollar.

I tillegg kan man delta i lotterier der man kan vinne datautstyr som mus, tastatur eller en gamingmaskin (Xbox).

Etter 3000 søk får du gavekort

For hvert søk barnet gjør i Bing, får det fem poeng. Etter ti søk samme dag, oppnås ikke flere poeng den dagen.

På nivå én kan man oppnå maks 50 poeng om dagen. Ved ivrig bruk av tjenester fra Microsoft kan man i løpet av en måned oppnå 50 poeng x 30 dager = 1500 poeng.

Poengsystemet er noe innviklet, men hvis vi forutsetter at man holder seg på nivå én hele tiden, vil man etter ti måneder med ivrig bruk komme opp i 15.000 poeng og vil da vinne et gavekort verdt 165 kroner.

Sagt på en annen måte: Etter 3000 søk i Bing i løpet et snaut år, får du et gavekort.

Da har du sannsynligvis i samme periode mottatt mange skreddersydde annonser basert på ekstra informasjon som du har gitt fra deg ved å delta i poengjakten, kanskje du også mange ganger er blitt lokket til å kjøpe tjenester fra Microsoft.

Poengene forsvinner etter 18 måneder dersom man ikke benytter dem.

Ulemper ved Microsoft Rewards

Det positive ved slik poengjakt, isolert sett, er at barn kan oppnå å tjene noen penger eller fordeler. Det blir som å jakte på rabattkoder eller delta i gratislotteri. Men foreldre kan veie slike fordeler opp mot mulige ulemper. «Det finnes ikke gratis lunsj», pleier økonomer å si. I denne sammenheng betyr det at enten betaler du ved å gi fra deg ytterligere personopplysninger eller så åpner poengjakten opp for ytterligere annonser som gjør at du bruker mer penger på noe.

Et søk i Bing betyr at Microsoft samler inn den geografiske posisjonen din, blant mye annet. Bruker du stemme for å søke, kan ansatte i Microsoft lytte til stemmen din. Personvernerklæringen til Microsoft sier også at selskapet samler inn hvilke nettsider du besøker. Les mer her:

Siden vi alle har havnet i en digital verden med veldig mye påvirkning fra alle kanter, samt massiv innsamling av personopplysninger, kan det være viktigere å forsøke å begrense dette enn å la barna jakte noen gavekort. Da er det kanskje bedre å lære barna hvordan tjene penger på gammeldags vis.

Unngå automatiske poengsamlere
Bildet viser eksempler på plug-in som lover lettvinte Microsoft Rewards-poeng. Barnevakten har ikke testet disse mikroprogrammene.

Det finnes ulike mikroprogrammer som man kan koble til nettleseren, disse kan blant annet sette i gang søk i Bing automatisk. Slik kan man sanke rewards-poeng daglig nesten uten å løfte en finger. Men disse gratisprogrammene må jo også leve av noe. Får du enda flere annonser? Samles det inn enda flere personopplysninger? Før du eventuelt laster ned et slikt jukseprogram, bør du virkelig sjekke om programmet er til å stole på.

Les også: