Hvordan bruke Mentimeter i klasserommet

Mentimeter har lignende funksjoner som Kahoot for at elever kan gi svar på mobiltelefon og PC som dukker opp på storskjerm. Slik lager du quizer, ordskyer og meningsmålinger som kan skape engasjement og deltakelse.

Mentimeter er et presentasjonverktøy hvor læreren kan få opp ordskyer, meningsmålinger, quizer og mer på storskjerm. Elevene kan enkelt gi svar ved å bruke en mobil eller datamaskin.

Prosessen minner om Kahoot! og er omtrent like smertefritt for lærere og elever å bruke. Mentimeter kan brukes til å skape engasjement i klasserommet og som en måte for at alle elever kan gi innspill på.

Noen eksempler på hva Mentimeter kan brukes til:

  • For å lage en ordsky der elevene skriver inn hva de assosierer med et gitt tema
  • For å lage ordsky der elevene skriver inn alle verbene de kan i engelsk
  • Til å holde en avstemning (flervalgsspørsmål)
  • Til å få tilbakemeldinger fra elevene (fritekst-felt for å gi svar)
  • For å rangere flere alternativer etter viktighet

I en klasseromsdiskusjon tar det tid å for å gå gjennom elevenes innspill når hver enkelt rekker opp hånden. I tillegg kan det være skille mellom de som villig tar ordet og de som ikke gjør det. Mentimeter kan være et verktøy som skaper et trygt rom for at alle kan delta. Og responsen kommer opp på skjermen øyeblikkelig.

Hvordan komme i gang med Mentimeter

Det er gratis å ta i bruk Mentimeter. Det vil si at det finnes flere abonnementsløsninger. Den billigste versjonen har ingen begrensning på antall deltakere og antall ganger man bruker programmet. Men det er begrenset hvor mange spørsmålsrekker (lysbilder) som man kan ha per presentasjon.

Innlogging skjer ved å oppgi brukernavn og e-post. Elevene trenger på sin side ikke å logge inn for å avgi svar. De taster bare inn nettside-adressen på mobil, og en unik kode som leder til lærerens presentasjon. Så er de i gang.

Man trenger riktignok tilgang til internett for å bruke Mentimeter. Etter innlogging velger man «new presentation» og navngir presentasjonen. Her finnes det flere alternativer for å kunne motta tilbakemeldinger fra elever:

  • Multiple choice (flervalgsspørsmål). Man kan også legge inn bilder under hvert spørsmål, og velge at resultatene skal vises i forskjellige typer grafer
  • Word cloud (ordsky) hvor ordene elevene skriver inn formes til en ordsky på lærer-skjermen. Jo flere ganger et bestemt ord blir skrevet av elevene, jo større blir ordet
  • Open ended (fritekstsvar). Her kan elevene gi tilbakemeldinger med lengre svar
  • Scales (skalaer) som viser synlig hvor mange ganger noe stemmer på et eller flere svaralternativer
  • Ranking (rangering) gir elevene mulighet til å prioritere og rangere alternativer i en rekkefølge
  • Q & A gir elevene mulighet til å stille spørsmål hvor ett spørsmål om gangen dukker opp på skjermen

Når man har valgt type oppgave som man ønsker å lage og gjort dette ferdig – trykker man på «present». Dette minner om lysbildefremvisning i Powerpoint. På skjermen til læreren står det en nettside som elevene må besøke, samt en unik kode som de må oppgi for å avgi svar.

Verdt å tenke på

Mentimeter er altså et kjekt verktøy som gir læreren muligheten til å få innspill øyeblikkelig fra elever eller fra foreldre på et foreldremøte for eksempel. Verktøyet kan brukes i starten av en undervisningsøkt for å trigge elevenes nysgjerrighet eller som alternativ til et tankekart.

Eventuelt kan man bruke Mentimeter i løpet av en undervisningsøkt for å gi avbrekk, eller på slutten for å oppsummere. Her er det god mulighet for å få innspill fra mange og på kort tid. Svarene kan dessuten lagres slik at ordskyer, tankekart og svar på quizer kan tas frem igjen ved et senere tidspunkt.

Ved at elever lærer å bruke verktøyet kan også de lage presentasjoner hvor de kan skape deltakelse og innhente tilbakemeldinger fra medelever. Samtidig er det noen ting å være bevisst når man skal bruke Mentimeter i klasserommet:

  • Det er vanskelig for læreren å ettergå hvem som har avgitt svar
  • Elevene kan skrive inn banneord, tulleord og så videre som dukker opp på skjermen foran alle
  • Det er viktig å snakke med elevene om smart bruk av slike digitale verktøy. Hva er OK/ikke OK å skrive for eksempel
  • Man kan oppleve teknisk trøbbel hvor noen elever ikke får koblet til Mentimeter og så videre. Heldigvis skjer ikke dette så ofte
  • Noen elever kan streve med faglig forståelse av spørsmål som de skal gi svar på
  • Verktøyet kan også brukes i grupper der to eller tre elever diskuterer og avgir svar sammen. Dette kan også være en demper for misbruk – at noen skriver tulleord for eksempel
  • Påse at barna ikke skriver inn personlig eller sensitiv informasjon. Vi gjør også obs på at Mentimeter samler inn noe informasjon, blant annet brukerdata, IP-adresse og så videre. Noe av dette blir brukt til reklame. Les mer om dette her
  • Selv om elevene svarer anonymt, vær obs på spørsmål som kan føre til at en elev skiller seg ut i besvarelsen, eller at klassen går frem for å finne ut hvem den ene er

Og til deg som jobber i skolen. Mange apper og tjenester samler inn personopplysninger og brukerdata fra barn. Sjekk med din kommune / IKT-ansvarlig om hva slags retningslinjer som gjelder, og om denne appen er innenfor dette eller ikke.

Få flere tips:

(Hovedbilde: Shutterstock / Postmodern Studio)
(Bilde: Shutterstock / Drazen Zigic)


Tips og råd hver uke, pluss tilgang til webinarer: Ønsker du tips og nyheter om nettvett for barn tilsendt på e-post hver uke? Bli medlem av Barnevakten.

Lærere, her er undervisningsressurser om nettvett.