Foto: AlesiaKan / Shutterstock.com

Snakk med barna om snap-nyhetene

Her har du noen Snapchat-nyheter som du kan snakke med barna om.

På samme måte som man spør barna «Hvordan har du hatt det på skolen i dag?», er det også bra å spørre «Hvordan har du hatt det på nettet i dag?»

En mye brukt app blant barna, er Snapchat. Kort sagt gjør appen det mulig å sende hverandre bilder, filmer og tekster. Det har vært mange reaksjoner på endringene i appen som nylig ble gjennomført, og nedenfor gir vi deg et lite innblikk i noen av nyhetene, slik at du lettere kan føre en samtale med barna om Snapchat.

Går seg vill i appen

Snapchat har fått nytt design, men mange klager over at de ikke finner frem til funksjonene. Godt over én million personer har skrevet under på et klagebrev.

Spør gjerne hva barnet mener om det nye designet, så lærer du mer om hva barnet bruker appen til.

I denne filmen forklarer sjefen i Snapchat hvorfor de endret designet:

I høyrespalten i Snapchat finner du en uendelig lang kjede med snapper som folk har delt. For å komme til høyrespalten, drar du fingeren mot venstre. Her er det alt fra noen som er på byferie til andre som nyter en god middag. Innslag fra hele verden finnes i denne høyrespalten. Nå og da dukker det opp aviser og magasiner. Og her og der dukker det opp reklame, gjerne på norsk.

Skjermdumper fra Snapchat
Skjermdumper fra høyrespalten i Snapchat.

Nettside viser Snapchat-filmer

Man kan be Snapchat logge hvor man befinner seg geografisk, slik kan vennene hele tiden se hvor de andre er. Vel, ikke hele tiden, Snapchat viser kun posisjonen man hadde da man sist brukte Snapchat.

Denne geografiske finessen er nå blitt utvidet til å gjelde også de filmopptakene man legger ut offentlig. Barna kan altså ikke bare sende filmer til hverandre, de kan også legge ut et opptak som alle andre kan se. Filmen kan da samtidig feste seg til kart.

Les mer om personvern i Snapchat: Lure innstillinger for Snapchat

Dette kartet er det ikke bare Snapchat-brukere som kan se. Nå kan alle kikke på kartet via denne nettadressen: map.snapchat.com

Zoom inn på hjemstedet ditt og se om kartet har områder som lyser opp i blått, gult eller rødt. Klikker du på fargen, vil du se hva folk har lagt ut av filmer. På kartet over Norge finner du opptak av alt fra barnebursdager og konserter til nattklubber og bønnestund i moské.

Det er ikke alltid like lett å vite hva som er snikreklame når brukerne zoomer inn på butikker eller produkter.

Les mer om reklame i sosiale medier: Hva foreldre bør vite om skjult reklame

I nettleserkartet ser man ikke hvem som har lagt ut filmene, man ser heller ikke hvor ens egne venner befinner seg. Man ser de filmene som brukerne selv har bestemt skal være offentlige, det vil si at filmene er delt via det som kalles «Our Story» i appen.

Neste gang barnet filmer deg på kjøkkenet, eller legger ut klipp fra klassefesten, kan det passe å spørre om dere har samme forståelse av hva som deles hvor. Noe som er delt på nettet, er som kjent vanskelig å fjerne senere.

Les mer: En guide til bildedeling

Mer reklame. Og mer treffsikker reklame

En annen nyhet fra Snapchat er at bedrifter har fått nye verktøy for å nå ut til brukerne med sine filmer og annonser. Du kan derfor forvente at barnet hyppigere vil komme over reklame.

Reklamen blir også stadig mer skreddersydd.

Snapchat vet mye om hver bruker. Derfor kan annonsørene velge å vise annonsene for utvalgte grupper basert på kriterier som dette:

  • Hva de bryr seg om
  • Hva de kjøper
  • Hva de ser på
  • Hvor de drar
  • Hvilket land de bor i
  • Hvilket lokalområde de bor i
  • Hvilken alder de har
  • Hvilket kjønn de har

Det kan være en god idé å bevisstgjøre barn og unge på hvordan annonsørene arbeider på sosiale medier for å eksponere sine produkter.

Les mer: Barn eksponeres stadig for reklame

Snapchat nektet sine egne ansatte å bruke SnapChat

Da Snapchat hadde nyttårsfest for 5000 ansatte, la selskapet ned forbud mot å bruke Snapchat på festen. Hvorfor? Begrunnelsen var visstnok at folk skulle få lov til å leve i nuet, og da måtte festen være offline.

Gjester måtte legge mobiltelefonene hjemme før de dro på festen. Eventuelt kunne de la Snapchat-ansatte dekke til mobilkameraene med tape. Inngangsbilletten sa «no photo». Gjestene fikk også armbånd med samme beskjed: «no photo».

Snapchat blokkerte også eventuelle snap-filmer som ble sendt ut fra festens område. Hva skjedde så? De ansatte brukte heller Instagram til å sende festbilder, for å omgå forbudet. Hendelsen kan være et eksempel på at gode holdninger er viktigere enn regler.

Les mer i avisen The Independent (engelsk)

Restriksjonene på Snapchat-festen kan minne om hvilke regler Steve Jobs hadde sitt hjem. Det var han som oppfant iPaden, men barna hans fikk nesten ikke lov til å benytte iPaden eller tekniske dippedutter, ifølge en journalist fra New York Times i 2014.

Illustrasjonsfoto: AlesiaKan / Shutterstock.com