Banishers: Ghosts of New Eden

Playstation 5/Xbox Series S og X/Windows. Dette spillet har fått aldersmerking 16 år av PEGI.

ANMELDELSE: I dette spillet skal man frigjøre eller straffe både levende og hjemsøkende gjenferd. Og spillet byr på overnaturlige hendelser, en dyp og mørk historie, samt flere moralske tvister underveis.

Banishers: Ghosts of New Eden er et eventyr/rollespill satt til tredjepersonsperspektiv. Man går inn i rollen som to spøkelsesjegere på reise til et nybyggersamfunn i USA. Året er 1695, og landsbyen New Eden er utsatt for en forferdelig forbannelse.

Alt starter nokså trist og mørkt. Onde vesener vandrer på veiene inn og ut av landsbyen, i tillegg tortureres beboerne med mareritt og all slags overnaturlige fenomener. Og befolkningen dør. Det er bare snakk om tid.

Banishers: Ghosts of New Eden

Format: Playstation 5/Xbox Series S og X/Windows
Sjanger: Rollespill og eventyr
Utvikler: Don't Nod
Utgiver: Focus Entertainment

Derfor er det opp til spøkelsesjegerne Antea Duarte og Red mac Raith å redde befolkningen som er i nød. Dessverre møter de på en ondskap uten like, og Antea dør innen spillets tidlige minutter. Men ettersom døde og levende går om hverandre, byr det på noen etiske dilemmaer.

Man kan nemlig ofre de levende for å få spøkelsesjegerne gjenforent igjen.

Alt i alt vil man møte på en hel rekke ulike skapninger blant både de levende og de døde. Og som spøkelsesjeger kan man enkeltvis bannlyse individer til evig fortapelse, opphøyelse eller ofre deres liv på bakgrunn av valg som de har tatt.

Innen de første minuttene av spillet er stemningen satt. Banishers: Ghosts of New Eden oppleves som mørkt, dystert og håpløst. Utviklerne gjør en fenomenal jobb med å presentere et lite nybyggersamfunn på randen av ødeleggelse.

Duoen Antea og Red fungerer som makkere, men også elskere.

I og med at man starter spillet med å styre Antea blir hennes plutselige død enda sterkere. Og man blir således motivert til å gå dypere inn i karakterenes forhold etter hvert som båndet fortsetter etter døden.

Spillet byr på solide mengder med dialog der man kan velge mellom ulike svaralternativer og senere ta avgjørelser som påvirker enkeltpersoners skjebne. Alt dette fungerer godt og man blir kjent med en hel rad av karakterer som har ulike motiver og bakgrunner.

Det bygger også opp på dilemmaet når man skal velge om personer skal lide i all evighet, ofres eller forhøyes til et bedre liv etter døden.

Som spøkelsesjeger skal man også avdekke en ondskap uten like. Og langs veien møter på man på saker der man må avdekke ledetråder. Her går man inn i rollen som detektiv og må forstå hvorfor ulike gjenferd hjemsøker og opptrer slik de gjør.

Spillet er delvis lineært og spillverdenen er bare så vidt åpen for utforsking. Litt på samme måte som God of War-spillene. Men det er altså en satt progresjon her og man utforsker ulike typer byggverk, bosetninger, natur, strender, skoger, huler og mer.

Langs veien møter man på store doser med overnaturlige monstre.

Og her har man unike evner til hjelp, og kan veksle mellom karakterene Antea og Red. Som eksempel er Red bedre med fysiske våpen og angrep, mot Antea som har mer overnaturlige egenskaper til hjelp.

Dette vil brukes i møte med enkeltstående fiender, samt større lederskikkelser.

Ellers er spillverden rik på hemmelige veier og passasjer som man kan utforske. Langs veien kan man plukke opp planter og sopper i tillegg til penger og andre ressurser. Dette kan man blant annet bruke på å lage nytt utstyr til spillfiguren.

Og begge hovedpersonenes evner kan også oppgraderes over tid til å bli sterkere i kamp for eksempel.

Man veksler også sømløst mellom Antea og Red. Og på spesielle punkt vil Antea kunne avdekke gjenstander som er skjult for de levende. Ellers er det mye dialog mellom de to underveis, og på den måten øker båndet og utviklingen mellom karakterene.

I samme stil som Star Wars: Jedi Survivor, kan man også hvile ved spesielle punkt på kartet. Her oppgraderer man spillfigurens evner og kan hvile, men det vil føre til at fiender kommer tilbake på spilbrettet på ny igjen.

Kampsystemet i spillet er helt ok. Man veksler mellom forsvar og angrep, og tunge og lette angrep. I tillegg kan man oppgradere evner slik at Antea og Red utfyller hverandre når de slåss. Eller om man bytter på mellom de to.

Spillet styrke er nok heller i dialogene og i karakterene man møter på. Det er en mystisk og mørk verden der mange lider, men også med magi og overnaturlige elementer. Vi snakker her om eldgammel ondskap, hekser og et dystert univers der levende og døde lever om hverandre.

Midt oppi alt dette skal man være en Banisher – og man kan velge om man tilsynelatende skal ofre eller redde andre individer. En slags dommer med andre ord. Og dette byr på noen etiske dilemmaer enten man velger å ofre uskyldige, eller å miste den man er glad i.

Alt i alt har utviklerne laget et dyptgående spill. Dialogene er solide, og man opplever en spillverden som det er fullt mulig å fordype og leve seg inn i. Kampsystemet er bare middels, men alle de andre knutepunktene er av høy interesse.

Relasjonen mellom Red og Antea fungerer – og er både kompleks og uforutsigbar. Men med noen varme øyeblikk.

Det blir en reise der man blir mer kjent mellom de to, men hvor også det store spørsmålet stilles – hvor langt er man villig til å gå for å beskytte og opprettholde det man elsker? Og til hvilken pris?

Alle foto: Don’t Nod/Focus Entertainment

Egnethet

Banishers: Ghosts of New Eden har fått anbefalt aldersgrense 16 år av PEGI på grunn vold og språkbruk.

Spillet formidler en mørk, dyster og tung stemning. Her er det ondskap, mareritt, okkulte fenomener og en tematikk der man må velge mellom å ofre eller redde enkeltindivider.

Man kjemper mot både dyr og fantasiskapninger. Det vil si gjenferd og monstre av ulike slag. I tillegg til mennesker.

I løpet av spillets gang vil man se skumle og forvrengte ansikt, skjeletter, offerplasser, blod og mer.

Vanskelighetsgrad:

0-15 år: Under anbefalt alder fra PEGI.

16+: Spillet byr på en enkel opplæring og tips underveis. Man kan velge mellom ulike vanskelighetsgrader som påvirker hvor sterke fiendene er. Og dette kan justeres på når som helst. Alt av tale og tekst er på engelsk. Spillet vil derfor være vanskelig å forstå for noen, og historiefortellingen er ofte intrikat og kompleks.

Spilltrailer (16-årsgrense):

Hvordan vurderer Barnevakten spill?

Les våre kriterer for spillanmeldelser

 

Bli medlem av Barnevakten