Frostpunk 2
Playstation 5/Xbox Series S og X/Windows. Anbefalt aldersgrense er 18 år fra PEGI.
ANMELDELSE: Nådeløst og brutalt spill der man skal hjelpe et samfunn med å overleve mot alle odds. Det kan også titt og ofte innebære å ofre de få til fordel for de mange.
Der spill som Cities: Skylines 2 byr på akvarie-følelsen av å se et samfunn komme til live, handler Frostpunk 2 om å unngå at det det dør. Og Frostpunk 2 er et spill der man skal drifte og holde liv i et samfunn mot alle odds – og må i flere tilfeller ta valg som ofrer deler av befolkningen.
Spillet byr på nådeløs ledervirksomhet og er tidvis brutalt vanskelig selv på enkleste vanskelighetsgrad. Dette er ikke et spill for den som misliker utfordringer med andre ord.
Frostpunk 2
Sjanger: Simulator
Utvikler: 11 bit studios
Utgiver: 11 bit studios
Premisset for Frostpunk 2 er som i det første spillet i serien – at man overtar lederrollen for et samfunn. Hele verden blitt dekket av is, ekstreme værskifter og mangel på ressurser. Klimaet er rett og slett blitt knalltøft.
I sentrum av byene må man derfor basere seg på en eller annen form for oppvarming. Og generatoren som er i hjertet av byen krever kull eller olje, noe som det også er et begrenset utvalg å hente fra.
Og holder ikke folket seg varme, så vil de bli syke og dø eller gjøre opprør. Så alt står på spill for å ta de beste valgene under de komplekse utfordringene som man står i.
Sentrum av byen er altså en form for generator som avgir varme. Deretter kan man bane seg gjennom isen og lage nye typer distrikter. Det kan være et distrikt som huser og varmer innbyggerne. Finner man dyrbar jord kan man lage et distrikt for å hente ut mat.
Ellers er det områder som byr på materialer, kull og etter hvert olje.
Det er også en avveining å ta her for jo mer man bygger ut, jo flere folk og arbeidere får man. Samtidig er ikke ressurser ubegrenset tilgjengelig, og alt som bygges krever varme. Derfor er det en stadig balansering mellom innbyggernes behov, ny utbygging og bosetningens evne til å forsyne hele sulamitten med varme.
Om ikke det er nok så endrer været på seg med jevne mellomrom. Det kan bli varmere, ekstremt mye kaldere og skikkelig krisevær. Alt dette krever at man har forberedt seg godt med å lagre mat og drivstoff til bosetningen.
Men, i spillet tvinges man også til å ta ulike valg underveis. Og mange av disse er brutale. For eksempel så er visse deler, gjerne de eldre og de syke i befolkningen villig til å gi sitt liv for at barn og barnebarn ikke skal sulte.
Og da kan man altså si nei eller ja til det.
Ellers så kan man tvinge folk til å arbeide doble skift, noe som også fører til økt misnøye og sykdom. Over tid vil man også miste tillit i befolkningen og det kan igjen føre til opprør. Så man må balansere med å ofre og å støtte.
Fordi man kommer ikke langt i dette spillet med å være bare snill og grei med innbyggerne. Er man derimot for brutal, så fører det også til opprør og tap av lederskap.
Frostpunk 2 foregår omtrent 30 år etter det første spillet i serien. Kull er ikke lenger det eneste brennstoffet ettersom olje er blitt til. Og i tillegg skal man bryne seg på større samfunn enn noen gang før.
I tillegg så anlegger man denne gang distrikter i stedet for bare enkelte byggverk. Og enten det er hjem, mat, industri, logistikk eller administrasjon som står på menyen – så må man forholde seg til de ulike områdenes styrker og svakheter.
Man er heller ikke eneste leder i spillet og må forholde seg til et nettverk av andre politiske meningsfeller. Blant annet kan man bygge et rådhus for å gjennomføre ulike lovverk for samfunnet. Og her kan man møte ulike meninger og motstand for å gjennomføre politiske ambisjoner – avhengig av ståsted med ulike medlemmer av rådet.
Så dette er absolutt en spennende og utfordrende tillegg i spillet. Og det å tilfredsstille ønskene til noen i rådet, kan gjøre andre sure og forverre muligheter for utvikling akkurat den veien.
Måten man bygger på i spillet er også annerledes enn med forgjengeren. Det er absolutt fordeler med å knytte bosetninger og distrikter i nærheten av generatoren i spillet. Men må ikke bygge alt i en tilknyttet sirkel lenger.
I stedet kan man grave seg gjennom snø og is og anlegge hus og industri på ulike lokasjoner på spillkartet.
Kriminalitet og slitasje på omgivelsene er også et neste moment. Og dersom man ikke har nok ressurser tilgjengelig kan folk og fe ty til både tyveri og ødeleggelse av områdene sine. Som alt i alt byr på misnøye blant befolkningen.
Hele spillet er også ekspandert. I stedet for fokus på dager går tiden i spillet over uker. Og man styrer befolkning på tusenvis av innbyggerne i stedet for noen hundre om gangen. Frostpunk 2 er rett og slett større og mer ambisiøst på det vis.
Og alt i alt er det mer fokus på å drifte et samfunn videre mer enn bare overlevelse.
Det dreier seg om å navigere i et politisk landskap og håndtere ulike fraksjoners ønsker og mål. Fordi det som gjør den ene fraksjonen glad vil som regel gjøre den neste sur. Og blir for mange sure, mister man fort fotfeste i bosetningen.
Frostpunk 2 får til mer enn forgjengeren på flere måter. Grafikken er oppgradert med ny spillmotor, størrelsen og fokuset i spillet er utvidet og det legges mer vekt på diplomati, politikk og relasjoner enn tidligere.
Spillet er krevende og fordrer at man klarer å tenke langsiktig og kortsiktig til samme tid. Fordi det er ikke lett å drifte et samfunn både med tanke på infrastruktur, men også innbyggernes stadig økende krav. Og så et politisk miljø som kan hjelpe eller sette hindre i veien.
Utviklerne påpeker tidlig at spillet er vanskelig og at man vil feile. Det vil man også gjøre og lære fra feil underveis. Mange av valgene man tar er i grått mer enn i klartekst riktig eller galt. Og det er ofte at man vil måtte ofre eller kreve at noen lider for at samfunnet skal fortsette å utvikle seg.
Alle foto: 11 bit studios
Egnethet
Frostpunk 2 har fått anbefalt aldersgrense 18 år av PEGI. Spillet er merket med ekstrem vold og grovt språkbruk.
Utviklerne skriver også på spillbutikken Steam at spillet inneholder nakenhet, hyppig vold og gørr og generelt innhold som er ment for voksne.
Spillet byr på en gjennomgående brutal og dyster stemning. Man skal drive med samfunnsutvikling og ivareta en by mot harde odds. Dette innebærer sult, krig, konflikt og politiske miljø som er krevende og motsetningsfylt.
Selv om store deler av spillet er sett fra fugleperspektiv, så vises filmscener og bilder og som illustrerer alt det overnevnte.
Som spiller må man også direkte eller indirekte ta avgjørelser som fører til at noen utsettes for sult, tap av liv og så videre.
Det er en hel del å lære om politikk, overlevelse, knapphet og utnyttelse av det lille man har.
Vanskelighetsgrad:
0-17 år: Under anbefalt alder fra PEGI.
16+: Spillet har en grunnleggende opplæring og gradvis introduksjon til økende utfordringer via spillets hovedoppdrag. Man kan velge blant ulike vanskelighetsgrader, men selv på spillets enkleste nivå, kommer utfordringene på løpende bånd. Det tar tid å lære seg spillmekanikken og alt av politiske intriger og utfordringer som kan oppstå. Her kreves mestring og feiling for å få dette til. All tekst og tale er også på engelsk.
Spilltrailer:
Hvordan vurderer Barnevakten spill?