Hyrule Warriors: Age of Imprisonment
Nintendo Switch 2. Anbefalt aldersgrense er 12 år fra PEGI.
ANMELDELSE: Actionfest og store kamper ligger til grunn i det nyeste spillet som tar for seg prinsesse Zelda og hennes eventyr i det vakre og varierte landet Hyrule.
Noen av de siste Zelda-spillene, Tears of the Kingdom og Breath of the Wild, har levert åpne verdener med utforsking, sanking av ressurser, bygging og kamper med troll og all slags forhistoriske maskiner.
Hyrule Warriors derimot setter all utforskingen til sides og erstatter et saktegående eventyrspill med en skikkelig actionfest. Faktisk er dette en av de mer actionfylte, kaotiske og intense spillene som foregår i Hyrule.
Hyrule Warriors: Age of Imprisonment
Sjanger: Action
Utvikler: Koei Tecmo, AAA Games Studio
Utgiver: Nintendo
Handlingen starter så smått med prinsesse Zelda. Etter å ha falt ned i en avgrunn våkner hun opp i oldtidens Hyrule og har reist tilbake i tid. Her møter hun kong Rauru og dronningen hans som regjerer og beskytter landet fra farlige skapninger.
Zelda vil tilbake til sin egen tid og hjem, men det må vente.
Fordi landet er under angrep fra et bredt spekter med fiender. En demonkonge har blant annet dukket opp i horisonten og gjør sitt for å ødelegge for freden. En invasjon fra en fiende som så vidt ble vist i Tears of the Kingdom.

Hyrule Warriors er ikke et spill som foregår i en åpen verden på lik linje med noen av de forrige, nevnte Zelda-spillene. Man har et omfattende kart, men der dukker det opp hovedoppdrag og sideoppdrag som man kan teleportere seg til.
I blant er det sideoppdrag der man ikke skal gjøre annet enn å trykke på ikonet dets på kartet. Og så levere en gitt mengde med ressurser.
Det kan være en rekke soldater som trenger forsyninger eller annet av byggverk og stasjoner som har behov for hjelp. Ressurser finner man når man faktisk spiller spillet og kan så fordele det ut til ulike steder.
Ellers er det på dette kartet og de tilknyttede menyene at man også gjør andre ting. Som å oppgradere våpen og evner til de ulike heltene. Det krever både penger og ressurser. Noe som man også skaffer seg på veien og ved å fullføre oppdrag.

Spillet er allikevel nokså forskjellig fra en del av de andre Zelda-spillene. Nettopp fordi kamp og krig står i høysetet, og ikke utforsking eller bygging. Det lærer man også kjapt i de første minuttene når man introduseres for spillet.
Det er en lineær stil her der man går gjennom labyrinter i grotter og på bakkenivå.
Området som man beveger seg i er delt opp i små seksjoner. Her møter man på puljer på puljer med fiender. Ofte er det en kaptein og flere fotsoldater som man skal slåss mot. Men med jevne mellomrom må man også slåss mot større skapninger og lederskikkelser.

Kampene i Hyrule Warriors er ville og mektige. Man kan bytte på å spille som Zelda, kong Rauru og en rekke andre allierte. Og alle har ulike ferdigheter og spesialangrep som er med på å gi variasjon og nye fordeler i kamp.
Som eksempel kan Zelda skyte med bue, slå med sverd og sende noen lyskuler som går rett på fiendene. Mineru derimot kan lage ulike konstruksjoner og maskiner på farten som har stilige angrep. Ikke minst med en massiv kjempe som kan dundre løs på små og større fiender.
Men det er mange karakterer som kan låses opp over tid. Som for eksempel den lille bladfiguren Calamo som kan kaste «granater» eller den ørneinspirerte Raphica som kan sveve i luften i noen minutter og angripe fra der.
Det er positivt at utviklerne legger vekt på et såpass stort karaktergallerie med mange ulike angrepskombinasjoner, nettopp fordi slåssingen er så stort i dette spillet.

Kampene er kaotiske, voldsomme og intense. Man kan veksle mellom «x» og «y» for å utføre standardangrep, eller kombinere disse i ulike varianter for å løsne ut enda flere kampbevegelser. I tillegg kan man bruke våpen som fryser, antenner eller sprenger fiender.
Over tid oppdager man batterier, mat som fornyer helse, raketter, granater, flammekastere og mer.
I tillegg til å tenke angrep må man også forberede forsvar blant annet ved å dukke unna skyts eller ved å bruke et skjold. Like viktig er det å se an fiendens bevegelser og reagere med tilsvarende for å unngå å bli overrumplet.
Ulike fiender har ulike angrepsmønstre enten det er fotsoldater eller større lederskikkelser. Så enten man kjemper mot en massiv froskelignende skapning eller et steinbeist, så må man trene seg opp til å lese motstanderes bevegelser.

Men det er så veldig mye mer enn bare de enkle standardbevegelsene for angrep og forsvar. Fordi hver spillfigur har ulike spesialangrep som lades opp over tid, og man kan angripe sammen som allierte på slagmarken.
Man er nemlig ikke alene i kamp mot fiendene. Til hjelp har man datastyrte motstandere som man kan bytte til og spille som. Eventuelt kan man spille sammen med en venn på delt skjerm eller via lokal tilkobling.
Så her er det enda en dimensjon ved at man ikke bare må tenke med den ene spiller man styrer, men også de andre man har til hjelp. Dersom et monster angriper en på laget, kan man bytte til en neste og angripe fra et sårbart punkt.

Hyrule Warriors er en skikkelig actionfest. Den lineære stilen passer godt og selv om man ikke har en vid og åpen verden som i en del andre Zelda-spill, så bryner man seg allikevel på vakre omgivelser og interessante karakterer.
Ute på slagmarken kan man beordre allierte til å gå til ulike punkt.
Animasjonene er flotte, grafikken likeså og innlevelsen blir stor når man nedkjemper bølger med monstre og oppdager lederskikkelsens svakheter. Her gjelder det å være kjapp, observant og klar til angrep.
Og ikke minst over tid lærer man hver spillfigurs styrker og svakheter. Mye takket være en grundig opplæring helt i starten av spillet som omtrent banker inn hvordan kampsystemet fungerer. Allikevel må man prøve og feile for å mestre spillet godt nok.

Det er en fortelling her mellom godt og ondt og et land som er i fare. Som spiller får man bryne seg på et spennende karaktergalleri som har nok dialog innimellom kampene til at man blir engasjert i spillfigurene.
For de som er kjent med Zelda-spillene fra før vil det være mye kjent i landskapet, karakterene, lydeffektene og hele den vakre og majestetiske stilen. Men der Link tradisjonelt må være mer forsiktig med sverdet kan man i dette spillet gå totalt løs med et galleri av overnaturlige og fysiske krefter.
Alle foto: Koei Tecmo, AAA Games Studio
Egnethet
Hyrule Warriors: Age of Imprisonment har fått anbefalt aldersgrense 12 år av PEGI. Spillet er merket med moderat vold mot menneskefigurer.
PEGI forklarer at volden er lite realistisk og rettes mot både menneskefigurer og fantasiskapninger.
Når figurene blir angrepet så lyser de opp og magiske animasjoner blir vist. Karakterene gir lyder som indikerer smerte og de kan bli kastet over store avstander, påpeker PEGI.
Det er ingen synlig skade, og hovedpersonen får ny giv etter å ha blitt angrepet. I tillegg påpeker PEGI at man kan bruke mange forskjellige våpen og når spillfiguren dør så havner han på bakken, men uten synlig skade.
Mot slutten av spillet påpeker PEGI at det er noen monstre og scener som kan oppleves som ekstra skumle for unge spillere.
Det er også scener hvor menneskefigurer blir overtatt av demonlignende skapninger.
Egner spillet seg for ditt barn?
Hyrule Warriors: Age of Imprisonment skiller seg tydelig fra de mer eventyrpregede Zelda-spillene som Tears of the Kingdom og Breath of the Wild. Her handler det først og fremst om action og kamp, ikke utforsking eller gåteløsning. Spillet inneholder en progresjon der man kjemper mot hundrevis av fiender på store slagmarker.
Tempoet er høyt, og det kan bli intenst for yngre spillere.
Selv om spillet ikke viser blod eller realistiske skader, er det mye slåssing. Spillfigurer slår, kaster og skyter på hverandre i raske og lyseffekttunge kamper. Dette kan oppleves som voldsomt eller kaotisk for barn under anbefalt aldersgrense. Volden er tegneserieaktig, men de mange eksplosjonene og monstre med demonpreg kan virke skremmende for de yngste.
Spillet krever reaksjonsevne, planlegging og evne til å lese fienders bevegelser. Det gir en viss mestringsfølelse for barn som liker utfordring og action. Man kan også spille to sammen på delt skjerm, og det kan være en fin mulighet for foreldre og barn til å samarbeide. Foreldre bør likevel ta en vurdering før barna prøver spillet, for å vurdere om tempoet og kampinnholdet passer.
Oppsummert:
Spillet passer best for eldre barn og ungdom som liker action og kamp, og som takler et høyt tempo på skjermen. For foreldre som forventer et rolig Zelda-eventyr med utforsking og gåter, er dette spillet noe helt annet — mer et stort fantasyslag enn et eventyr.
Vanskelighetsgrad:
0-11 år: Under anbefalt alder fra PEGI.
12-15 år: Man kan velge mellom fire vanskelighetsgrader og i starten av spillet er det en svært grundig opplæring. Spillet har en lineær progresjon og den største graden av utfordring ligger i det å kjempe mot store lederskikkelser eller horder av fiender på en gang. All tekst og tale er på engelsk eller andre fremmedspråk.
16+: Spillet kan også gi utfordringer for ungdom og voksne. Særlig ved å bryne seg på sideoppdrag eller ved å øke vanskelighetsgraden.
Spilltrailer:
Hvordan vurderer Barnevakten spill?




