Orcs Must Die! Deathtrap

Playstation 5/Xbox Series S og X/PC. Dette spillet har fått anbefalt aldersgrense 12 år av PEGI.

ANMELDELSE: Taktisk og actionfylt spill der en eller flere spillere må samarbeide og legge feller for å ta knekken på monstre av ulike slag.

Orcs Must Die! Deathtrap har lignende grafikk som Fortnite: Battle Royale. Men i stedet for å slåss mot andre spillere, så kjemper man mot puljer av troll og andre typer uhyrer. I tillegg skal man kjempe alene eller sammen med opptil fire spillere.

Altså er dette et spill som legger mer vekt på samarbeid, taktikk og planlegging enn ren konkurranse og at man meier ned andre spillere.

Orcs Must Die! Deathtrap

Format: Playstation 5/Xbox Series S og X/PC
Sjanger: Action
Utvikler: Robot Entertainment
Utgiver: Robot Entertainment

Gangen i spillet dreier seg om å legge ut feller og at man som spiller kjemper mot troll som angriper i puljer. Hvert spillområde har en rekke korridorer og labyrinter som leder frem til et punkt som man må forsvare.

Dersom altfor mange troll og monstre rekker frem til det punktet, så taper man.

I tillegg har hvert spillområde flere runder som man må overleve. Og for hver runde øker vanskelighetsgraden med flere og nye typer fiender. Altså gjelder det å overleve så lenge som mulig i møte mot stadig vanskeligere odds.

For å stagnere eller hindre helt fiendens ankomst kan man plassere ut feller langs veien som de går på. Disse fellene varierer i form og størrelse. I all hovedsak er de plassert på gulv, tak eller vegger.

Man kan også til en viss grad styre hvor fiendene skal bevege seg på vei mot punktet man skal forsvare.

Altså gjelder det ikke bare å plassere ut feller, men også å se an omgivelsene og rute monstrene riktig vei slik at man får mest ut av fellene. Og ikke minst kan man sikre seg at man ikke blir angrepet fra absolutt alle vinkler.

Fellene varierer altså. Det finnes gulvfeller som sakker, skyter, steker eller slenger opp spiker når trollene passerer over dem. På veggene kan man ha bomber som slipper ut, sagblad og mer. Og fra taket kan man plassere bueskyttere, gift eller massive hammere som moser monstrene.

Det handler rett og slett om å gi monstrene en røff nok behandling slik at de ikke når frem.

Fellene kan også virke i kombinasjon med hverandre. For eksempel om monstrene sakkes ned med tjære, før de blir beskutt av bueskyttere og så kastes tilbake til start av løypa for å få hele sulamitten på rundtur igjen.

Man har bare en viss mengde penger ved hvert spillområde og for hver bølge med fiender så tjener man noen kronasjer til slik at man kan plassere ut nye feller igjen. Men det gjelder å være både smart og forsiktig når man budsjetterer innkjøp av feller.

Når man ikke er ute på oppdrag så kan man kjøpe nye feller eller oppgradere gamle ved hovedkvarteret.

Det er her man hviler mellom slagene og eventuelt bytter mellom spillfigurer. Fordi man skal ikke bare plassere ut feller og se på monstrene dø ut på veien. I tillegg kan man aktivt delta i kampene med spillfiguren sin.

Spillfigurene har ulike evner. Noen angriper fra nært hold, andre fra avstand. Som regel har de ett hovedvåpen som kan være et gevær, kniver og sverd eller magiske gjenstander. De har også et sekundært angrep og et spesialangrep som låses opp over tid.

Det betyr at plassering av ikke bare feller, men også hvor man selv står, er viktig for å møte monstrenes fremtog.

Noen av spillområdene har også flere punkt på kartet som må forsvares. Og da er det mye bedre å være to eller flere spillere. Ikke minst har man hver sin økonomi og kan fordele feller deretter. Det beste er jo å kommunisere og samarbeide om plasseringen.

Spillområdene varierer også i utformingen. Noen ganger er det mange veier inn til punktet man skal forsvare, andre ganger er det få. På spillområdet kan man forsøke så godt som det lar seg gjøre å begrense monstrenes handlingsrom.

Man kan på noen steder låse opp en kiste som kan gi belønninger i bytte mot «liv» som punktet man skal forsvare har.

Eller det kan være steder der man kan kjøpe bueskyttere eller kanoner som også bryner løs på fiendene. For hver runde med angrep kan man også velge hjelpemidler som mer liv, mer penger, bedre angrep på feller og så videre. En type kort som man trekker eller forkaster etter eget ønske.

Orcs Must Die! Deathtrap er kaotisk og engasjerende. Man får nok tid før hver angrepsbølge til å plassere ut feller strategisk. Samtidig må man holde ut og se om skipet holder tett når angrepene faktisk kommer.

Spillet blander action med strategi på en god måte. Alle fellene har fordeler og ulemper ved seg og mange av dem virker best i samspill med andre.

I tillegg kan man fritt bevege seg på slagmarken noe som skaper variasjon fra det statiske og gir heller store mengder med action. På det vis fremstår dette spillet som en blanding av hurtighet og reaksjon sammen med langsiktighet og planlegging.

Å spille med en eller flere gir gode muligheter for samarbeid og delt mestring. Det blir riktignok mye av det samme over tid, men det er noen justeringer som endrer litt på måten spillet oppleves på. For eksempel så kan man bytte mellom helter, skaffe seg nye feller, øke vanskelighetsgrad eller velge parametere som byr på nye typer utfordringer.

Rent grafisk og teknisk flyter også spillet godt. Og det er flotte omgivelser med detaljer på plass, samt superb tegneseriegrafikk som bakteppe for alt kaoset.

Alle foto: Robot Entertainment.

Egnethet

Orcs Must Die! Deathtrap har fått anbefalt aldersgrense 12 år av PEGI. Spillet er merket med vold og ufin språkbruk.

Spillet er sett fra tredjepersonsperspektiv og inneholder lignende former for vold som man finner i Fortnite: Battle Royale. Samtidig er det en viktig forskjell: Her skyter eller slår man mot troll og monstre og ikke menneskefigurer.

Grafikken er tegneserieaktig og bærer ikke preg av blod eller gørr. Fiender forsvinner også fra skjermen når de dør.

Samtidig, er dette et spill som inneholder et bredt galleri av feller og drapsmaskiner. Det kan være spikre som slår opp fra bakken, ild som brenner monstre, strømførende feller, gift som fosser ned på troll og mer.

Altså handler spillet i stor grad om å skape korridorer med ulike innretninger som slakter fiender.

Spillet baserer seg på samarbeid og man kan bli med i spill der fremmede er verter. Men man kan også spille med venner som er i vennelista. Inne i innstillinger kan man velge egen synlighet som offentlig eller kun synlig for venner.

Vanskelighetsgrad:

0-11 år: Under anbefalt alder fra PEGI.

12-15 år: Man får en grunnleggende opplæring i starten av spillet i form av korte videoer og tekst. Alt av språk er på engelsk. Ellers kan man justere på vanskelighetsgrad og lignende for å tilpasse opplevelsen. Spillet har en læringskurve, men det er relativt intuitivt å komme i gang med og forstå over tid.

16+: Også eldre spillere får utfordringer, blant annet ved å øke vanskelighetsgrad.

Spilltrailer:

Hvordan vurderer Barnevakten spill?

Les våre kriterer for spillanmeldelser

 

 

 

Bli medlem av Barnevakten