Star Wars Outlaws
Playstation 5/Xbox Series S og X/Windows. Anbefalt aldersgrense er 12 år fra PEGI.
ANMELDELSE: I dette massive Star Wars-spillet går man inn i rollen som småkjeltring og navigerer en vakker og variert, åpen verden fylt av kriminelle organisasjoner og imperiets fotsoldater.
Javisst finnes det mange Star Wars-spill å velge fra. I den ene sammenhengen flyr man angrepsfly i verdensrommet, for så å tøyse litt med de ikoniske filmene i LEGO-universet. Eller så kan man gå inn i rollen som jedi i et neste spill.
I Star Wars Outlaws derimot får man prøve seg på en helt annen vri. Nemlig som småkjeltring i det første åpen verden-spillet som foregår i Star Wars-universet. Og ikke bare får man besøke spennende steder til fots, man kan også kjøre på tvers av landskapet i en «speeder» eller over planetens flater i et romskip.
Star Wars Outlaws
Sjanger: Action og eventyr
Utvikler: Massive Entertainment
Utgiver: Ubisoft
Man går inn i rollen som den knalltøffe, kvinnelige protagonisten Kay Vess. Livet som småkjeltring går ikke så veldig bra og avkastningen er mildt sagt laber. Men når hun våger seg ut på et kriminelt tokt som gjør at en superskurk vil ta has på henne – må hun ta affære og rømme fra hjemmet sitt.
Det tar ikke lange tiden før Kay får sitt eget romskip og med det mulighet til å reise mellom ulike bosetninger, romstasjoner og planeter.
Her er det rom og muligheter for å skaffe seg forsyninger og gjøremål. Og her er det ulike kriminelle organisasjoner som kjemper om makten. Som kriminell må man ta og droppe oppdrag for de ulike organisasjonene.
I tillegg til å velge hvem man ønsker å legge lojaliteten sin til.
Og det som gjør et kriminelt overhode glad, gjør som regel en eller flere av de andre nokså sure. Det kan blant annet resultere i at fiendtlig innstilte organisasjoner skyter på spilleren så snart de ser henne. Så her er det ulike valg å ta som påvirker relasjoner til omgivelsene.
Spillverdenen som Ubisoft og Massive Entertainment har gjengitt er omfattende, spennende og givende. Tilnærmingen minner noe om det man finner i spill som Assassin`s Creed og Far Cry. Og man kan fritt reise mellom ulike utposter og byer. Samt mellom butikker, oppdragsgivere og mer.
Det er nok dybde i spillet til at man kan gyve løs på små, valgfrie sideoppgaver. Som å vedde på dyreløp og spille minispill på arkademaskiner. Eller så kan man bytte sang som spilles av på jukeboxen i en bar.
Så klart er ikke dette helt nødvendige elementer å ha med i et spill. Men det er krydder som viser at utviklerne har gått for det lille ekstra for å gjengi en levende spillverden.
Når man skal bevege seg over større avstander er det speederen som gjelder. Som regel må man finne et eller flere oppdrag i en by, og så dra til ulike lokasjoner for å gjennomføre dem. Det kan være å stjele noe, sabotere et eller annet eller finne et mål eller en person.
For ikke å nevne å infiltrere basen til imperiet eller en storskurk i ny og ne.
Man kan slåss mot fiender på ulike måter. Blant annet har man et søtt og svært så hendig kjæledyr til hjelp. Den katte-aktige skapningen (Nix) kan forvirre eller overrumple fiender. Den kan også avlede de eller sabotere ulike, mekaniske dingser og bomber.
Nix blir rett og slett et taktisk element som gjør det lettere å navigere i landskapet. Og da kan man også i større grad snike seg omkring ved å gjemme seg bak hindringer og i busker. På det vis kan man slå ut en fiende etter den neste og sabotere alarmer og kamerasystemer for ikke å bli tatt.
Eller så kan man gyve løs og skyte med pistol og gevær, kaste granater og så mye mer. Det er forskjellige måter å angripe et mål på enten man tar den snikete veien eller den mer bråkete.
Spillet har også nok av plattform-sekvenser. Man skal hoppe over stup, klatre langs fjellvegger og bebyggelse, kaste en slags taugreie på grener og høyder for å trekke seg opp eller over et punkt. Alt dette føles kjent og kjært fra spill som Assassin`s Creed altså. Og det fungerer i stor grad med luftekanaler, hinderløyper som er timet og tilrettelagt og dører som må låses opp ved å bruke en maskin som må treffe en gitt rytme.
Alt i alt føles og oppleves Star Wars Outlaws som et gjennomført og dugandes spill. Grafikken er stort sett nokså bra særlig innenfor fysiske lokaler og byer. Her kan det være butikkeiere, bakgårder, maskiner og mer av interiør. Og det hele føles som «Star Wars».
For det er utrolig spennende å blant annet utforske imperiets romstasjoner og baser.
I det åpne landskapet er trafikk, dyreliv, natur, fjellkjeder, solnedganger, ørkener, muligheter for å delta i løp, skatter som ligger skjult, baser og mye mer. Spillverdenen føles stor, men ikke uoverkommelig. Og utviklerne har fått til variasjon og minimalt med lasting.
Bort sett fra når man hurtigreiser mellom ulike punkt. Men selv ikke de små ventetidene her setter skår i tålmodigheten.
Sideoppdragene oppleves også som belønnende. Man kan finne deler som oppgraderer speederen eller våpen og utstyret til hovedpersonen. Og det er nok av personligheter som formidler gjøremål og hverdagsliv i det tøffe kriminelle miljøet.
Som når en svindler hevder å selge en VIP-billett for å kunne besøke en kriminell leder, eller når en gambler trenger å låne litt penger i bytte mot å dele gevinsten.
Og ellers ser man hvordan spillverden endrer seg etter avgjørelsene man tar og hvem man velger å legge sin lojalitet til. Her kommer fiender og venner på rekke og rad om hverandre – alt ettersom hvordan man velger.
Utover spillets gang kan man altså påta seg mange oppgaver foruten det å følge hovedhistorien. Blant annet kontrakter som forlenger spillets gang. Eller så kan man samle informasjon og lete etter spesielle skatter.
Enten man opplever en intens kamp i verdensrommet med romskipet sitt eller tar det med ro i en av spillets mange barer – så er det nok å gjøre i Star Wars Outlaws. Spillverdenen oppleves som stor, dyp og engasjerende.
Spillet blander på finurlige måter sniking med action, eventyr og hinderløyper med små, logiske hindringer som skal løses. Og selv om spillet skinner på sitt beste når man går gjennom hovedoppdragene – så er det nok å gjøre for de som vil tilbringe utallige timer med litt til. For eksempel ved at det legges til et nytt oppdrag på en base som man tidligere har gjennomskuet. Her blir det jo så klart litt repetisjon, men mer å gjøre for den som vil ha mer.
Og ellers får man friske blikk når man farer gjennom verdensrommet og saumfarer nye planeter.
Alt i alt er dette et Star Wars-spill som ikke nødvendigvis stiller opp det gode mot det onde. I stedet får man utforske universet fra en litt annen vri – nemlig som en småkjeltring som også er nokså sympatisk og lett å heie på.
Alle foto: Massive Entertainment / Ubisoft
Egnethet
Star Wars Outlaws har fått anbefalt aldersgrense 12 år av PEGI. Spillet er merket med vold, kjøpemuligheter og ufint språk.
Man kjemper mot ulike skurker ved hjelp av nærkamp, laserpistoler, granater og mer. Lik blir liggende på bakken etter at fiender er skutt eller slått ut. Det er også mulig å angripe og bli angrepet av noen fantasidyr.
Spillet har ikke et tydelig skille mellom rett og galt og ondt og godt. I stedet er man en småkjeltring som på mange måter utnytter omgivelsene til egen vinning. Samtidig er omgivelsene i samme grad nokså korrupte.
Det er ikke mulig å skyte på «sivile» i spillet. Og dersom man kjører på eller skyter på uskyldige dyr og mennesker, så skjer ingenting med dem.
Merk: Spillet simulerer også gambling og et slags pokerspill. Man vedder med virtuelle mynter.
Vanskelighetsgrad:
0-11 år: Under anbefalt alder fra PEGI.
12-15 år: Man kan velge ulike vanskelighetsgrader som påvirker vanskelighetsgraden i spillet. For eksempel hvor vanskelige fiendene er, om man skal ha hjelp til å låse opp maskiner og dører, og spillet skal by på navigasjon og visuell støtte og mer. Utover det får man opplæring underveis og utfordringen baserer seg i stor grad på antallet fiender som er tilgjengelig. Noen oppdrag har spesifikke krav, for eksempel at man ikke skal bli oppdaget av fiendene.
16+: Spillet kan også gi utfordringer for ungdom og voksne.
Spilltrailer:
Hvordan vurderer Barnevakten spill?