Star Wars Squadrons

PlayStation 4/Xbox One/Windows. Dette spillet har fått anbefalt aldersgrense 12 år av PEGI. 13 år i brukervilkår dersom man skal opprette en EA-konto.

ANMELDELSE: Ekte Star Wars-magi og actionfylte romskip-dueller, men også noen etiske dilemmaer.

Tilbake i 1993 ble spillet Star Wars X-Wing lansert av blant annet LucasArts. Allerede her fikk man vri seg rundt i en skikkelig Star Wars-opplevelse i flyformat. Spillet ble en øyeblikkelig klassiker.

Mye har skjedd siden da, både med tanke på spillteknologi, grafikk og nye tillegg i serien.

Star Wars Squadrons

Format: PS4/Xbox One/Windows
Sjanger: Action/romskip
Utvikler: Motive Games
Utgiver: EA

Fra LEGO-varianter til nettbaserte skytespill og utfordrende eventyropplevelser, Star Wars lever i beste velgående. Dette til tross for at evnen til å formidle magi og troverdighet varierer fra spill til spill.

Denne gang er det igjen «romskip» som står på menyen.

Her skal man kjempe gjennom en enspillerdel eller mot andre på nett i kamper fem mot fem. Og man kan velge skip fra både den «lyse» og den «mørke» siden av konflikten her representert som Galactic Empire og New Republic.

Vi snakker om doninger som X-wing og TIE fighter. New Republic har også bombeflyet Y-Wing, og «stopperen» A-Wing i tillegg til støtteflyet U-Wing.

Det er rett og slett en stilig liten stall med tøffe skip som alle har sine styrker og svakheter. Disse kan man utnytte taktisk i møte med fienden.

Imperiet har også minst like tøffe «kamphester» i garasjen så klart.

Tie/Sa-bombeflyet er saktegående, men tåler en hel del takket være kraftig panser. Og med en beholdning med bomber kan dette flyet gjøre skade også på større skip.

Til å stoppe fly og bombefly er Tie/In-interceptor et godt alternativ. Dette romskipet er kjapt og responsivt og kan dermed dukke unna fiendtlige skip og raketter. Men rustningen er altså ikke av det beste.

Som støttefly er Tie/Rp-reaper ganske så brukbart. Med god rustning, skjold og evne til å reparere «lagkamerater» er denne til god hjelp for medspillere ute på slagmarken.

Squadrons store styrke er altså skipene. De er vanskelige å mestre, men når man får til nyansene, blir man en verdig motstander i verdensrommet. Hvert skip har fordeler og ulemper, og sammen med laget sitt må man komplimentere ulike roller.

Derfor er også kommunikasjon viktig, og samarbeid og koordinasjon nyttig midt i hektiske kamper.

Men hvor godt samarbeidet blir i praksis avhenger av hvem man spiller med. Er man sammen med venner kan det være mer flyt i kommunikasjonen, mens med tilfeldige spillere på nett fort kan ende opp med lagkamerater som helst bare vil holde på for seg selv.

Det er også en historie å oppleve dersom man ønsker å spille på egenhånd. Dette foregår rett etter borgerkrigen og Alderaans ødeleggelse (etter hendelsene i Jeddiridderen vender tilbake) der Galactic Empire og New Republic er i tottene på hverandre for fullt.

Man hopper inn som pilot og veksler mellom begge sider av krigen. Her møter man også på et spennende karaktergalleri i Star Wars-universet. Men oppgaven er altså først og fremst å sitte i pilotsetet og gyve løs på alt fra små- til store skip og andre typer oppdrag.

Historien er godt fortalt via flinke stemmeskuespillere. Og alt av filmscener er stappet fullt av omgivelser og rekvisitter tro til universet.

I tillegg er det to modus til. «Dogfight» handler om kamper der fem kjemper mot fem.

Her kan man velge og ruste skipene og justere alt fra oppgraderinger til modifikasjoner. Dette påvirker hvordan skipene oppfører seg når de flyr. Man kan også velge hvilke skip man faktisk ønsker å bruke, og her gjelder det å velge typer skip som komplimenterer sammensetningen til laget som en helhet.

Sist, men ikke minst, i «fleet battles» skal man forsøke å sprenge hovedskipet til motstanderen sitt lag samtidig som man skal forsvare sitt eget. Og her finnes det ulike veier til målet, for eksempel kan man ødelegge ulike, nødvendige systemer om gangen.

En interceptor kan for eksempel ødelegge kanoner slik at bombeflyene får spillerom til å ødelegge skjoldene. Her gjelder det å få til et samspill og en nyttig oppgavefordeling.

Mens man flyr ser man spillet fra cockpiten. I tillegg til hastighet og retning, kan man også styre skipets interne systemer.

Er det lurt å prioritere skjoldene når man blir angrepet? Eller er det motor som gjelder, så kan man pøse på med kraft der, eller til våpen.

Man må også lære å drifte, spurte, unngå raketter og det å låse siktet inn på fiender.

Dette krever trening og en forståelse for hvilken situasjon som krever passende respons. Men dette er også et aspekt av spillet som skiller de utrente fra de dyktige. Jo mer man lærer romskipenes oppbygning og virkemåte, jo flinkere blir man i spillet.

For det krever sitt å tolke instrumenter, radarer, fiendens posisjon og egne sårbarheter i skipet. Og alt dette skal gjøres mens fiender flyr rundt deg og dundrer løs med laser og raketter.

For de som vil ha en enda mer utfordrende opplevelse, kan man velge et modus i spillet som fjerner piler og veiledende informasjon slik at man må lene seg på instrumentene alene.

Stedene man flyr ved er også flotte og kjent fra Star Wars-universet. Gassgiganten Yavin Prime, isete Esseles, Nadiri Dockyards og månen Galitan. Stedene er varierte og visuelt, flott fremstilt! Det ser rett og slett nydelig ut med lysforhold og detaljer i bakgrunnen når man svever omkring.

Alt i alt byr altså Squadrons på en skikkelig god Star Wars-opplevelse. Man kan delta i store, actionfylte romkamper som krever ferdighet og strategi for å mestre.

Romskipene kan også oppgraderes og endres på, uten at man må legge igjen ekte penger. Spillet inneholder nemlig ikke mikrotransaksjoner, noe som egentlig er ganske så ulikt EA (vi snakker om dere FIFA og Star Wars: Battlefront).

Man kan nyte spillet på egenhånd eller sammen med venner. I sistnevnte er taktikk og samarbeid viktig. Man kan kommunisere i chat, eller angi mål direkte i spillet ved å peke ut fiender og gjøremål.

Effektene er også flotte enten det er laserskudd og raketter fra skip, eller eksplosjoner og bakgrunnsanimasjoner. Grafikken er rett og slett ypperlig.

Det samme må sies for lydeffektene. Og det føles som om man deltar i kamper i storskala, til tross for at det bare er en liten håndfull spillere som kjemper om gangen.

Så her er det mange timer med god underholdning i et gjennomført Star Wars-spill der utviklerne har fått til magien og intenstiteten.

Allerede ved første introduksjonen i prologen, setter man seg inn i en Tie-fighter og ser hvordan systemene starter opp. Her er det lyseffekter, animasjoner og heftig maskineri.

Musikken er også fantastisk der temamusikken så klart er med. Og lydeffektene er som de bør være enten det er de nesten tullete lydene fra laserskuddene til X-Wing, eller hviningen til Tie-fighteren. Dette høres fantastisk ut.

Kjente arter og karaktertyper er også med i spillet. Og god dialog mellom og midt i kampene gjør historien levende. Det er litt av en følelse å fly et tøft skip midt i et mylder av laserskudd, store og små skip og en intensitet som er til å ta på.

Da er det godt å ha en droid med på laget når man flyr X-Wing slik at han kan hjelpe til med å reparere skader.

 Egnethet

Star Wars Squadrons har fått anbefalt aldersgrense 12 år av PEGI.

Ifølge brukervilkårene må man være tretten år for å ha en EA-konto (kreves for å spille spillet på nett på tvers av plattformer).

I spillet kjemper man mot andre romskip. Disse sprenges og ødelegges, men man ser ikke menneskelige tap som følge av eksplosjonene. Allikevel kan det være lyder og stemmer fra mennesker som skriker før de dør, men ikke noe synlig utover det.

Tematikken er allikevel krig og man kjemper både på den gode og den onde siden av konflikten. Som skurk må man også skyte på sivile skip og redningsskip – der man må gå ut ifra at tusenvis av mennesker dør i prosessen.

Spillet inneholder ikke kjøpemuligheter med bruk av ekte penger, men man kan oppgradere skip via spillets egen valuta som tjenes opp ved å spille spillet.

Man kan også spille mot andre på nett og bruke stemmechat. Det er mulig å spille med venner uavhengig av konsoll gjennom EA sin kontaktliste.

Man kan skru av stemmechat inne i innstillinger (enkelt for barn å skru på igjen).

Vanskelighetsgrad:

0-11 år: Under anbefalt alder fra PEGI.

12-15 år: Spillet kan mestres av barn og unge i denne aldersgruppen. Primærstyringen er relativt enkelt å sette seg inn i, men mer komplekse manøvreringer krever øvelse og trening for å mestre. Det er mulig å velge fire vanskelighetsgrader i enspillerdelen. Ved oppstart får man en grunnleggende opplæring til å navigere i spillet.

16+: Med mulighet for nettspill vil man alltid kunne møte andre spillere med høyere eller lavere ferdighetsnivå enn seg selv.

Spilltrailer:

Hvordan vurderer Barnevakten spill?

Les våre kriterer for spillanmeldelser

Bli medlem av Barnevakten