Mange foreldre dropper helt å snakke med barna om pengebruk i spill

Nær 1 av 3 barn sier at foreldrene aldri har snakket om pengebruk i spill. Til sammenligning bruker omtrent halvparten av barn penger på å kjøpe innhold i dataspill, ifølge en undersøkelse fra Blå Kors.

Over 6 av 10 gutter bruker penger på innhold i spill. For jenter er andelen på over 3 av 10, ifølge en undersøkelse fra Blå Kors der 857 barn og unge i alderen 8 – 19 år svarte i et webpanel (ekstern lenke til undersøkelsen).

Det er flere grunner til at barn kjøper innhold i spill. Prosentene under viser andelen som mener at årsaken er veldig, ganske eller middels viktig:

  • For å få en fordel i spillet (58 prosent)
  • For å få noe sjeldent (54 prosent)
  • Spenning ved å åpne lootbokser og pakker (50 prosent)
  • For å slippe å bruke mye tid på å få en gjenstand (48 prosent)
  • På grunn av kjedsomhet eller impulsivitet (48 prosent)
  • Frykt for å gå glipp av et tilbud eller en gjenstand 45 prosent)
  • Fordi venner også har kjøpt noe (44 prosent)

Over halvparten av barn og unge har også sett videoer i sosiale medier der brukere åpner lootbokser eller kjøper ting i spill. For eksempel på Youtube, Twitch eller Tiktok.

Skjermbilde av EA Sports FC 26: Youtube/MM7Games

De eldste angrer mest

Litt under halvparten av barna som har kjøpt innhold i spill, er fornøyd med kjøpet. Over en tredjedel syntes også at det var spennende og gøy å kjøpe innhold i spill. En av ti angrer på at de kjøpte noe i spill.

De yngste barna (8–11 år) føler oftere stolthet etter spillkjøp, mens ungdom (16–19 år) oftere angrer på kjøpet.

Når det gjelder praten om pengebruk i spill i hjemmet, så er det nær 1 av 3 barn som aldri har snakket om dette med foreldrene sine. Kun 1 av 3 har klare regler for pengebruk i spill. I tillegg sier nesten 1 av 5 barn at de er helt eller delvis enig i at man kan bli mer interessert i pengespill ved å spille dataspill.

Les også:

Illustrasjonsfoto: Skjermbilde fra Roblox