Foto: Shutterstock. Bilde av jente med grimase etter å ha mottar en gave som er feil.

Har du angrerett på kjøp av apper og spill?

Har du kjøpt feil dataspill til barnet ditt, lastet ned en app som du angrer på eller er reklameteksten til dataspillet totalt på villspor fra virkeligheten? Les om dine rettigheter her.

Om ikke mer lettvint, så var det i det minste mer oversiktlig å kjøpe dataspill før. Man tok seg ned til nærmeste butikk som solgte husholdningselektronikk, fant varen, betalte og tok den meg hjem igjen.

Så kom netthandelen for fullt med mulighet til å bestille det man måtte ønske rett fra sofakroken. Noe som er enda mer lettvint i dag: Man bestiller apper og spill direkte fra spillkonsollen- eller mobilens egen nettbutikk.

Innholdet blir tilgjengelig på et blunk uten å måtte gå gjennom postforsending og fraktkostnader. Man behøver heller ikke være bekymret for at CD-plater og lignende skal bli skadet eller mistet, fordi alt finnes tilgjengelig digitalt.

Som forbruker bør du allikevel være klar over at det finnes forskjeller i hvilke rettigheter du har til å angre kjøp dersom varen er kjøpt i butikk, på nett eller i spillkonsollens egen nettbutikk. Les mer om dette videre i denne artikkelen.

Når kan du angre kjøpet?

Noen butikker reklamerer for såkalt «åpent kjøp».

Det betyr at man kan betale for en vare og returnere etter et visst antall dager så lenge den er ubrukt. Elkjøp praktiserer femti dagers åpent kjøp, Komplett har satt det til seksti dager og Power fører tretti dager.

Dette har allikevel ingenting med lovverket å gjøre, tvert imot er dette en «ekstraservice» som butikken tilbyr kundene sine, sier Thomas Iversen som er leder for avdelingen Forbrukerdialog i Forbrukerrådet, og jobber med dataspillrettigheter.

– Store bedrifter med god økonomi kan velge å tilby denne type avtaler til kundene sine. Men det er i utgangspunktet ingen lovfestet rett som kundene kan kreve. Fordelen med åpent kjøp er at kunden kan angre handelen og gjøre den helt om. Det er også en forskjell på åpent kjøp og bytterett. Ved åpent kjøp kan man ha rett på pengene tilbake. De fleste bedrifter krever at varen er ubrukt. Ved bytterett kan det være vanligere at man får en tilgodelapp i stedet for pengene tilbake når man returner varen, sier Iversen.

Kjøper man varen på nett hos den aktuelle butikken, kan også vilkårene for åpent kjøp og bytterett gjelde, sier Iversen. Samtidig har man et lovfestet krav på angrerett.

– Loven krever da at produktet er solgt gjennom fjernsalg. Nettbutikker er mest vanlig i denne sammenheng. Dersom man har kjøpt et dataspill og fått dette levert i posten, må som regel forseglingen være ubrutt. Dette er også noe som påpekes i lovverket. Er forseglingen brutt, faller angreretten bort. Man behøver ikke å oppgi noen årsak til hvorfor man ønsker å benytte seg av angreretten. Det kan hende at selgeren spør om årsak, men det er ingen krav til at kjøper må oppgi noen begrunnelse, sier Iversen.

Fristen for å si ifra er på fjorten dager, sier Iversen. Og man bør helst melde ifra skriftlig slik at man kan dokumentere at man har benyttet seg av angreretten.

Man kan gi beskjed på e-post, eller ved å sende et skjema.

– Fristen på fjorten dager er på å gi beskjed til selger. Så varen må ikke være returnert innen den tid. Man kan fint gi beskjed på den 14. dagen og så postlegge varen, forklarer Iversen.

Les mer om angreretten på Forbrukerrådets sider.

Mer komplisert å handle i spillkonsollen- og mobilens egen nettbutikk

I tillegg til i butikkene man handler hos fysisk og på nett, kan man kjøpe dataspill og apper direkte på den enkelte datamaskin, spillkonsoll og mobil. Og det er her vilkårene for å gjøre om på kjøp blir mer komplisert.

Noen av de mest vanlige plattformene som selger apper og spill er:

  • Apple Store og Itunes (Iphone og Ipad).
  • Google Play (mobiler og nettbrett med Android som operativsystem).
  • Playstation Store.
  • Xbox og Microsoft Store.
  • Steam (salg av PC-spill).
  • Nintendo Eshop.
  • Origin (spill som er distribuert av Electronic Arts, typisk FIFA, Battlefield og The Sims).

– Alle disse plattformene har vilkår i kjøpsprosessen som sier at hvis du som kjøper går videre nå, så frasier du deg angreretten. Bakgrunnen er et europeisk lovverk som presiserer at selger skal kunne reservere seg mot kjøpers rett til å angre et kjøp på en digital plattform, sier Iversen.

Og årsaken til dette er enkel. Hadde alle kunnet laste ned en film eller et dataspill og angret kjøpet etterpå, så kunne hvem som helst ha spilt ferdig spillet eller sett ferdig filmen og så «angret» kjøpet den 14. dagen, forklarer Iversen.

Noen butikker er «snillere» enn andre

Man kan altså ikke gjøre om et kjøp når man har handlet en app eller et spill digitalt på samme måte som når varen er kjøpt i butikk eller kjøpt og postlagt fra internett. På samme måte som noen butikker tilbyr ekstraservice som åpent kjøp og bytterett, er også noen plattformer mer imøtekommende enn andre:

  • Apple Store og Itunes (Iphone og Ipad). Man kan angre på kjøp innen to uker. Men det er mulig å spørre om refusjon innen 90 dager dersom det er problemer med en app eller en annen artikkel kjøpt i Itunes.
  • Google Play (mobiler og nettbrett med Android som operativsystem). I Google Play har man to dager til å angre et kjøp.
  • Playstation Store. Ingen mulighet for å angre.
  • Xbox og Microsoft Store. Ingen mulighet for å angre.
  • Steam (salg av PC-spill). På Steam kan man angre innen to uker dersom spillet ikke er spilt mer enn to timer.
  • Nintendo Eshop. Ingen mulighet for å angre.
  • Origin (spill som er distribuert av Electronic Arts, typisk FIFA, Battlefield og The Sims). «Forespørsler om refusjon kan gjøres 24 timer etter du starter spillet for første gang, innen fjorten dager fra kjøpsdato, eller innen fjorten dager fra spillet ble gitt ut om du forhåndsbestilte – det som kommer først.» Les mer her.

– Dette er en ekstraytelse på samme måte som når butikker tilbyr åpent kjøp og bytterett Dette er noe de velger for å gi kundene en god opplevelse og i håp om at kunden fortsetter å handle hos dem, sier Iversen.

Hva om spillet eller appen har et problem eller en feil?

Dersom man kjøper et kjøleskap eller et vaffeljern så forventer man at varen skal fungere som normalt. Ved feil tar man varen til butikken som enten reparerer kjøleskapet eller gir en tilsvarende vare eller pengene tilbake igjen.

Men hvordan er det med spill som har feil og mangler ved seg?

På samme måte som når man kjøper en bil eller en bukse, så har man rett på reparasjon, en ny vare og eventuelt pengene tilbake ved mangler, sier Iversen. Men dersom man kjøper varen digitalt gjennom Steam eller Playstation Store, så er det utenfor Forbrukerkjøpslovens område.

For å ha bedre rettigheter på sin side i det lange løp, lønner det seg derfor å kjøpe spill i fysisk form enten i butikk eller i en nettbutikk.

– Dersom man har kjøpt et spill eller en app der reklameteksten er villedende og det produktet man ikke har lever opp til virkeligheten, så har man i praksis krav på å bli kompensert uavhengig av måten man har kjøpt spillet på. Men det er vesentlig lettere om man har kjøpt spillet fysisk fordi man da har Forbrukerloven i bunn. Lovverket er rett og slett ikke like dekkende for varer som kun er kjøpt i digital form, sier Iversen.

Forsøk gjerne å bytte selv om ikke retten er på din side

Dersom man har kjøpt et spill eller en app og angrer på kjøpet, så er det ikke noe i veien for å kontakte kundeservice og spørre om å gjøre om på kjøpet, sier Iversen.

– Ta kontakt med plattformens butikk direkte. Det er ikke nødvendigvis slik at du får hele kjøpesummen refundert, men kanskje finnes det en mellomløsning, der du får et gavekort som du kan bruke i Playstation Store eller Xbox Store for eksempel. Om man er litt ydmyk og hyggelig så kan det hende at man når frem selv om man ikke har «retten på sin side». Men det er neppe en strategi som man kan ty til stadig vekk, sier Iversen.

Bli medlem av Barnevakten

Vis Ressurser