Foto: Shutterstock. Bilde av jente med grimase etter å ha mottar en gave som er feil.

Forbrukerrettigheter ved kjøp av apper og spill

Har du kjøpt feil dataspill til barnet ditt, lastet ned en app som du angrer på eller er reklameteksten til dataspillet totalt på villspor fra virkeligheten? Les om dine rettigheter her.

Om ikke mer lettvint, så var det i det minste mer oversiktlig å kjøpe dataspill før. Man tok seg ned til nærmeste butikk som solgte husholdningselektronikk, fant varen, betalte og tok den med hjem igjen.

Så kom netthandelen for fullt med mulighet for å bestille det man måtte ønske rett fra sofakroken. Noe som er enda mer lettvint i dag: Du kan bestille bestiller apper og spill direkte fra spillkonsollen, datamaskinen eller mobilens egen nettbutikk.

Innholdet blir tilgjengelig på et blunk uten å måtte gå gjennom postforsending og fraktkostnader. Man behøver heller ikke være bekymret for at CD-plater og lignende skal bli skadet eller mistet, fordi alt finnes tilgjengelig digitalt.

Som forbruker bør du være klar over at det er forskjellige rettigheter og angremuligheter for kjøp dersom varen er kjøpt i butikk, på nett eller i spillkonsollens egen nettbutikk. 

Les mer om dette videre i denne artikkelen.

Når kan du angre kjøpet?

Mange butikker reklamerer med ekstraservice som «åpent kjøp», «bytterett» eller «fornøydgaranti». Når du kjøper en vare på nett har du som regel også angrerett i 14 dager etter angrerettloven.

– Det er likevel bare angreretten som kommer fra lovverket. Ekstraservice som åpent kjøp, bytterett og fornøydgaranti er noe butikken selv velger å gi, samt at det ofte settes vilkår som begrenser hva kunden har rett på, sier Thomas Iversen som er juridisk seniorrådgiver i Forbrukerrådet.

Ekstraservice som åpent kjøp kan likevel være nyttig for deg som forbruker, og  gir deg større fleksibilitet dersom du ikke vil beholde varen.

– Ved åpent kjøp kan du ha rett på pengene tilbake. De fleste bedrifter krever at varen må være ubrukt. Ved bytterett har du som regel rett på å bytte til en annen vare på stedet eller en tilgodelapp, sier Iversen.

Selv om du kjøper varen på nett, kan også vilkårene for åpent kjøp og bytterett gjelde, sier Iversen. Slike tilleggsrettigheter vil da gjelde side om side med den lovfestede angreretten.

– Angrerettloven krever at produktet er solgt gjennom fjernsalg. Nettbutikker er mest vanlig i denne sammenheng. Dersom du har kjøpt et dataspill og fått dette levert i posten, må forseglingen være ubrutt. Er forseglingen brutt, faller angreretten bort. Du trenger heller ikke oppgi noen grunn når du benytter deg av angreretten, sier Iversen.

Fristen for å si ifra til selger er på fjorten dager, sier Iversen. Og Forbrukerrådet anbefaler sterkt å sende en angremelding skriftlig slikt at det går an å bevise at man angret innenfor fristen.

Du kan gi beskjed på e-post, eller ved å sende et skjema.

– Fristen på fjorten dager gjelder for det å gi beskjed til selgeren. Så varen må ikke være returnert innen den tid. Du kan fint gi beskjed på den fjortende dagen og deretter postlegge varen etter den tid, forklarer Iversen.

Les mer om angreretten på Forbrukerrådets sider.

Mer komplisert å handle i spillkonsollen- og mobilens egen nettbutikk

I dag blir de aller fleste spill solgt digitalt ved at de blir lastet ned til kjøperens enhet. Du kan kjøpe spill og apper direkte på din datamaskin, spillkonsoll, mobil eller nettbrett. Slike kjøp er mer komplisert når det gjelder bruk av angrerett, og mange plattformer har i tillegg kompliserte kjøpsvilkår.

Noen av de mest vanlige plattformene som selger apper og spill er:

  • Apple Store og Itunes (iPhone og iPad)
  • Google Play (mobiler og nettbrett med Android som operativsystem)
  • Playstation Store (Sony)
  • Microsoft Store (Xbox og PC)
  • Nintendo Eshop
  • Steam (salg av PC-spill)
  • Origin (spill som er distribuert av Electronic Arts, typisk FIFA, Battlefield og The Sims)
  • Epic Games Store (Fortnite)
  • Battle.net (Overwatch, Call of Duty og WoW)

– Alle disse plattformene har vilkår i kjøpsprosessen hvor du som kjøper bekrefter at når du får tilgang til den digitale ytelsen, så frasier du deg angreretten. Så lenge du huker av for at du aksepterer at angreretten, bortfaller denne når du tar ytelsen i bruk. Dette er innenfor lovens grenser, påepeker Iversen.

Og årsaken til dette er enkel; hadde alle kunnet laste ned en film eller et dataspill og angret kjøpet etterpå, så kunne hvem som helst ha spilt ferdig spillet eller sett ferdig filmen og så «angret» kjøpet etter fjorten dager, forklarer Iversen.

Forbrukerrådet er tydelig på at forbrukere som kjøper spill digitalt må være forberedt på at lovverket ikke gir dem noen rett til å få pengene tilbake hvis de angrer.

Noen butikker er «snillere» enn andre

På samme måte som noen butikker valgfritt tilbyr ekstraservice som åpent kjøp og bytterett, er også noen plattformer mer imøtekommende enn andre:

  • Apple Store og Itunes (Iphone og Ipad). Man kan angre på kjøp innen to uker. Men det er mulig å spørre om refusjon innen 90 dager dersom det er problemer med en app eller en annen artikkel kjøpt i Itunes
  • Google Play (mobiler og nettbrett med Android som operativsystem). I Google Play har man to dager til å angre et kjøp
  • Playstation Store. 14 dagers mulighet for å angre på kjøp så lenge spillet ikke er lastet ned
  • Xbox og Microsoft Store. 14-dagers mulighet for å angre på kjøp
  • Steam. På Steam kan man angre innen to uker dersom spillet ikke er spilt mer enn to timer
  • Epic Games. Samme policy som Steam. Men har ingen angrerett for kjøp-i-spill-produkter
  • Nintendo Eshop. Ingen mulighet for å angre. Kun dersom produktet er defekt
  • Origin. «Forespørsler om refusjon kan gjøres 24 timer etter du starter spillet for første gang, innen fjorten dager fra kjøpsdato, eller innen fjorten dager fra spillet ble gitt ut om du forhåndsbestilte – det som kommer først.» Les mer her.

– Dette er en ekstraytelse på samme måte som når butikker tilbyr åpent kjøp og bytterett. Dette er noe plattformene velger for å gi kundene en god opplevelse i håp om at kunden fortsetter å handle hos dem, sier Iversen.

Hva om spillet eller appen har et problem eller en feil?

Dersom du kjøper et kjøleskap, pusser opp badet eller bestiller en pakketur, så forventer du at varen eller tjenesten skal være som forespeilet. Både varer, håndverkertjenester og pakkereiser har i dag lovgiving som gir forbrukeren konkrete rettigheter dersom noe skulle gå galt, sier Iversen.

Men hvordan er det med spill som har feil og mangler ved seg?

Det har tidligere vært et kunstig skille mellom kjøp av spill med digital eller fysisk levering. Dersom du kjøpte spillet på plate så hadde du rettigheter etter forbrukerkjøpsloven, men dersom du lastet ned det samme spillet så hadde du ikke de samme rettighetene.

– Her har lovverket hengt etter en lang stund, og det er først med innføringen av det såkalte «digitalytelsesdirektivet» i norsk rett at dette skillet viskes ut, sier Iversen.

Digitalytelsesdirektivet er en del av EUs lovgivning som regulerer kjøp av digitale ytelser. Direktivet omfatter blant annet spill, apper, strømming og skylagring. Direktivet blir innført i norsk rett i løpet av 2021, og ligger an til å gi gode rettigheter til forbrukere som kjøper digitale spill.

– Dersom du har kjøpt et spill eller en app der reklameteksten er villedende, så vil du ha krav på at spillet utbedres, et passende prisavslag eller pengene tilbake. Det samme gjelder dersom spillet ikke er av den kvaliteten du kan forvente, sier Iversen.

Før julen 2020 ble spillet «Cyberpunk 2077» sluppet på markedet. Spillet var uferdig på tross av over syv år med utvikling. Særlig forbrukere som skulle spille på Playstation 4 og Xbox One hadde store problemer med ytelsen. Det samme gjaldt til dels spillere som bruke PC.

– Digitalytelsesdirektivet vil gi rettigheter i tilfeller som dette. Cyberpunk 2077 var åpenbart mangelfullt, og siden utvikler ikke klarte å rette opp feilene mente vi at forbrukerne her hadde rett på refusjon, sier Iversen som selv kommenterte denne kriselanseringen flere steder.

En kort stund etter lansering gav utvikleren av spillet ut en twittermelding der de lovet refusjon. Plattformene som solgte spillet var imidlertid mer tilbakeholdne, noe som førte til mye usikkerhet hos forbrukerne som ønsket å få refundert et ubrukelig spill. I februar 2021 var over to millioner salg av spillet refundert.

– Situasjoner som dette viser tydelig behovet for konkret regulering på markedet for digitale ytelser, og jeg har store forventinger til at digitalytelsesdirektivet vil være et gode for forbrukeren når de kjøper spill digitalt, sier Iversen.

Forsøk gjerne å bytte selv om ikke retten er på din side

Dersom man har kjøpt et spill eller en app og angrer på kjøpet, så er det ikke noe i veien for å kontakte kundeservice og spørre om å gjøre om på kjøpet, sier Iversen.

– Ta kontakt med plattformens direkte, da kan det hende dere kan komme frem til en løsning. Jeg kjenner flere tilfeller der forbrukeren i enkeltstående tilfeller har fått gavekort og liknende på den aktuelle plattformen. Dette er noe som du kan forvente, sier Iversen.

Iversen anbefaler at du ser en videoanmeldelse av spillet før du går til innkjøp. Da får du sett hva det går i, samt du får høre om eventuelle svakheter og feil som anmelderen har opplevd.

– Både IGN og GameSpot sine anmeldelser går grundig til verks. Du kan både se dem på YouTube og lese en dypere anmeldelse på nettsidene deres. Særlig hvis du skal kjøpe et spill til et barn, så er det lurt å se om du tror det vil passe, sier Iversen.

Les mer:

(Artikkelen ble opprinnelig publisert 20 og er oppdatert senere.)

Bli medlem av Barnevakten

Vis Ressurser