Den fantastiske Mikkel Rev

Amerikansk animasjonsfilm, 2009, anbefales fra syv år

Denne dukkefilmen er en original og underholdende tolkning av den kjente barneboken til Roald Dahl. Det er ingen typisk familiefilm, og vil kanskje ha størst appell blant voksne, men filmen er god og anbefales for barn fra syv år.

Mikkel Rev er en mestertyv. Sammen med konen Felicity livnærer han seg av å stjele kyllinger, ender, kalkuner og kopperter – hva nå enn det er. Men en dag går han i fellen. Fanget i et digert bur lover han Felicity at dersom de kommer fra dette med livet i behold skal han finne seg ærlig arbeid og aldri stjele igjen.

To år seinere: Mikkel er blitt avisskribent, og lever et lykkelig liv sammen med Felicity og sønnen Ask. Men han er likevel ikke helt fornøyd. Familien bor i en hule under jorden, og for at tilværelsen skal bli fantastisk kjøper Mikkel en ny bolig i et tre. Her har familien flott utsikt, og de kan se hele dalen der tre slemme gårdsbrukere holder til – herrene Boggis, Bounce og Bean.

Fristet av de mange godsakene på gårdene bestemmer Mikkel seg for å gjennomføre et siste mesterkupp. Han får med seg pungrotten Kalle og raner gårdene én etter én. Det viser seg å bli skjebnesvangert. Boggis, Bounce og Bean kaller inn til krisemøte, og bevæpnet med traktorer, dynamitt og et utall skarpskyttere utsletter de halve skogen på jakt etter Mikkel. Samtidig settes alle de andre dyrene i skogen i livsfare.

På samme tid oppstår problemer mellom Ask og Fetter Kristoffersen. Fetter Kristoffersen må flytte til familien Rev når faren hans får lungebetennelse, og Ask, som er liten og litt annerledes, blir sjalu på den atletiske fetteren som sjarmerer damene og imponerer med sine talenter. Det hjelper heller ikke at Mikkel roser fetteren opp i sky, og velger ham som hjelper fremfor Ask når det siste kuppet skal gjennomføres.

Til slutt hoper problemene seg opp. Dyrene i skogen legger skylden på Mikkel når de må søke tilflukt i kloakken, Felicity blir rasende når hun oppdager at Mikkel har brutt løftet sitt, og forholdet mellom Ask og fetteren blir bare verre. Da spørs det om Mikkel klarer å ordne opp i alt sammen før det er for seint.

Den fantastiske Mikkel Rev

Regi: Wes Anderson
Sjanger: Eventyr, Animasjon, Komedie
Spilletid: 1t 27min
Produksjonsår: 2009

”Den fantastiske Mikkel Rev” er en flott laget film, der stop-motion teknikk er blitt brukt for å gi de håndlagde dukkene liv. Filmen minner om de folkekjære filmene til Ivo Caprino, og det er forfriskende å se en film som viderefører denne tradisjonen. Regissør Wes Anderson er blitt kjent for sin særegne, lavmælte stil og litt snodige, tørre humor (bl.a. ”The Royal Tenenbaums” og ”The Darjeeling Limited”). De som liker denne stilen har stor sans for filmene hans, mens andre ikke kan fordra dem. Slik er det også med denne filmen. Noen vil storkose seg, andre vil ergre seg.

Uavhengig av hva man synes om stilen, fremstår budskapet i filmen som svært godt og lærerikt. Her møter vi en hovedperson som i første del av filmen er en rakker som stjeler, overhører gode råd, neglisjerer sønnen sin og bryter et viktig løfte. Det fører til at familien hans er i ferd med å gå i oppløsning, og oppførselen hans setter andres liv i fare. Til slutt sier Felicity rett ut at alle vil dø hvis ikke han endrer seg. Hun får Mikkel til å innse at grunnen til at han oppfører seg så arrogant er at han vil at alle skal synes han er flink, slu, sjarmerende – ja, rett og slett fantastisk. Men Mikkel er ikke fantastisk – han er bare et helt vanlig vilt dyr som trenger hjelp og støtte fra familien og sine naboer. Det er først når Mikkel forstår dette at han klarer å gripe fatt i problemene og gjøre sitt ytterste for å rette opp i kaoset han har stelt i stand.

”Den fantastiske Mikkel Rev” inneholder noen dramatiske scener med blant annet eksplosjoner og en rabiesbefengt hund. Filmen anbefales derfor ikke for barn under aldersgrensen, men de som har fylt syv år skal trygt kunne se den.

Den spesielle stilen og humoren vil nok fremstå som litt merkelig for barn, men det er ingenting i veien for at de skal kunne more seg med denne filmen. Men det er nok voksne med sans for Wes Anderson som vil kose seg aller mest. For dem er dette en ypperlig anledning til å ta med barna på en original og frisk kinofilm.

Filmen inneholder enkelte dramatiske scener som kan virke skremmende for de yngste. Filmen får derfor 7-årsgrense.