Foto: Shutterstock

Alt foreldre bør vite om Youtube

Youtube har en enorm innflytelse blant barn og unge, både positivt og negativt. Her viser vi hvordan foreldre kan redusere risikoen for at barna utsettes for skadelig innhold og uønsket reklame.

77 prosent av barn og unge 9-18 år svarte at de hadde sett Youtube dagen i forveien, ifølge Barn og medier-undersøkelsen 2018. 25 prosent sa de så Youtube i to timer eller mer.

I Foreldreundersøkelsen, som ble utført blant foreldre til barn i alderen 1-18 år, svarte 40 prosent at Youtube er det nettstedet eller den appen som flest barn, uavhengig av alder, besøker regelmessig.

Undersøkelsen viser også at Youtube er mer brukt enn alle andre strømmetjenester til sammen blant 9-18-åringer, og de bruker betydelig mer tid på Youtube enn tradisjonelle tv-kanaler.

Det er altså liten tvil om at Youtube er en av de mest innflytelsesrike medietjenestene blant den oppvoksende generasjonen.

Barn skremmes av Youtube

I en internasjonal undersøkelse fra 2012, utført av forskernettverket EU Kids Online, forklarte barn og unge i alderen 9-16 år at tjenester der man deler videofilmer, og innhold på Youtube, er det som opprører dem mest. Innholdet man finner her oppleves som realistisk eller mer virkelig, og barna beskriver at de blir spesielt sjokkerte og opprørte av å se ondskapsfulle handlinger, drap, dyremishandling og nyheter.

Les mer om undersøkelsen:

Barn skremmes mest av Youtube

Aldersmerking av Youtube-innhold

Alle norske Youtube-kanaler er pålagt å følge de norske aldersgrensene. Videoene skal være tydelig aldersmerket ut fra regelverket, og produktplassering og andre sponsede innslag skal også merkes. Merk at reglene bare gjelder norske Youtube-kanaler, alt utenlandsk innhold er ikke aldersmerket.

Les mer her:

Aldersgrenser på norske Youtube-innslag

Positivt for barn og unge

Youtube har de siste årene differensiert sitt tilbud ved å lansere Youtube Kids – en egen app for barn opp til tolv år, samt et premiumabonnement som mot betaling gjør Youtube reklamefritt og gir tilgang til eksklusivt egenprodusert innhold.

Dette har vært positive lanseringer som har bidratt til å bedre valgmulighetene for hvordan barn og unge kan bruke Youtube.

Les mer om Youtube Kids og Youtube Premium lenger nede i artikkelen.

Aldersgrense på Youtube

Hvordan skal man som foreldre forholde seg til aldersgrensen på Youtube?

Youtube skriver tydelig i sine vilkår at man må akseptere følgende for å bruke tjenesten:

«Du kan bruke Tjenesten hvis du er minst 13 år gammel.

Barn i alle aldre kan bruke YouTube Kids (der dette er tilgjengelig) hvis en forelder eller foresatt har godkjent bruken.»

For utdypende informasjon, les Googles retningslinjer for aldersgrenser her (enkeltland kan vedta egne aldersgrenser, og det finnes tjenestespesifikke aldersgrenser for noen Google-tjenester).

Videre sier vilkårene:

«Hvis du er under 18 år gammel, må du få tillatelse fra en forelder eller verge til å bruke Tjenesten. Vennligst få vedkommende til å lese gjennom avtalen sammen med deg.

Hvis du er forelder til eller verge for en bruker under 18 år og du tillater at barnet bruker Tjenesten, er du selv underlagt vilkårene i denne avtalen og ansvarlig for barnets aktiviteter knyttet til Tjenesten. Du finner verktøy og ressurser for administrering av familiens YouTube-kontoer både i brukerstøtten vår og gjennom Googles Family Link

I Norge er aldersgrensen på Youtube regulert gjennom Personvernloven, som sier at man må være 13 år gammel for å bli bruker av en tjeneste som samler inn personopplysninger. Men dersom foreldre gir sitt samtykke (registrerer dette gjennom den aktuelle tjenesten) kan det opprettes konto for yngre barn.

Les mer om personvernlovens bestemmelser:

Ny personvernlov til barnas beste

Aldersbegrenset innhold

Noen videoer har aldersbegrenset innhold. For alle videoer dette gjelder må man være logget inn og over 18 år for å kunne spille av videoene. Dette gjelder videoer med vulgært språk, vold og/eller forstyrrende bilder, nakenhet og seksuelt antydende innhold og fremvisning av skadelige eller farlige aktiviteter.

Les mer om aldersbegrenset innhold på Youtube

Aldersmerking i App Store og Google Play Store

Apple og Google er de to dominerende aktørene for operativsystemer på mobile enheter (henholdsvis iOS og Android). Et dilemma for foreldre som kompliserer hvordan man forholder seg til aldersgrensen på Youtube, dukker opp når man skal laste ned Youtube-appen til mobilen eller nettbrettet til barna.

I Apples App Store har Youtube-appen aldersmerking 17+. Dette er på grunn av innholdet man kan møte i appen, som ifølge App Store kan inkludere en lang liste upassende innhold.

Les fullstendig liste (nederst på siden)

I Google Play Store er imidlertid appen merket med PEGI-symbolet for «Foreldreveiledning anbefales». Dette innebærer at det ikke er gitt en spesiell aldersanbefaling, men at foreldre anbefales å gjøre en vurdering av om de synes appen er passende for sine barn.

Forskjellen på 13-årsgrensen og de ulike merkingene hos Apple og Google, ligger i at førstnevnte er en juridisk grense i Norge som er knyttet til personopplysninger, mens de sistnevnte er basert på tjenestetilbydernes egne kriterier. Apple bruker sin egen ordning for aldersmerking, mens Android bruker den felleseuropeiske PEGI-ordningen.

Les mer om ulike aldersmerkinger her:

Hvilke aldersgrenser gjelder for apper og spill?

PEGI viser aldersgrenser i spill

Begrenset innhold-modus

Muligheten for å begrense tilgjengelig innhold er en valgfri innstilling du kan slå på hvis du vil filtrere vekk innhold for voksne som du ikke ønsker at barna skal se.

Les mer om dette og hvordan du aktiverer modusen her

Youtube Premium

Youtube Premium er et betalt abonnement på Youtube som inkluderer flere fordeler. All reklame er fjernet, og man får tilgang til originalt innhold, en strømmetjeneste for musikk, samt muligheten til å bruke Youtube uten nett.

Det er også mulig å opprette et familiemedlemskap for inntil seks personer.

Dersom man ønsker at barna skal utsettes for mindre kjøpepress, kan dette være et abonnement som kan være til hjelp.

Les mer om Youtube Premium her

Youtube Kids

Youtube Kids har barn mellom tre og tolv år som målgruppe, og er en app som er tryggere og mer tilpasset for barn sammenlignet med den tradisjonelle Youtube-appen:

  • Velg alder på barnet ditt og tilgjengelig innhold tilpasses deretter
  • Nyttige innstillinger for foreldrekontroll
  • Mulighet til å håndplukke hvilke videoer, kanaler og spillelister barnet ditt skal ha tilgang til
  • Profiler med egne innstillinger til hvert barn
  • Mulighet til å blokkere bestemte kanaler og videoer
  • Funksjon for å begrense skjermtid
  • Mulighet til å skru av søkefelt
  • Mindre reklame enn i den tradisjonelle appen. Her finner man dessuten kun reklame rettet mot barn

Les Barnevaktens anmeldelse av Youtube Kids

I Youtube Kids er det opp til ett minutt reklame i timen. Dette kan være fordelt på for eksempel 15 sekunder reklame hvert kvarter. Med et Youtube Premium-abonnement vil reklamen fjernes helt.

Merk at selv ikke Youtube Kids er 100 prosent sikkert fra upassende innhold. Google bruker avanserte algoritmer for å luke ut upassende innhold, men det kan skje at noe kommer gjennom filtrene.

Les mer om dette her, samt hvordan du kan gjøre Youtube Kids enda sikrere:

Slik stiller du inn Youtube Kids for ulike barn

Barnevakten bidrar i appen: Barnevakten er involvert i Youtube Kids ved at vi har anbefalt en samling av Youtube-kanaler som vi mener passer for barn. Du vil etter hvert kunne finne flere slike samlinger i Youtube Kids. Det er ingen økonomiske avtaler i den forbindelse mellom Barnevakten og Google.

Les mer om appen og Barnevaktens bidrag

Kjøpepresset øker på Youtube

Oppdatering 8. november 2019: Google melder at det blir mer reklame omkring hver videofilm på Youtube, altså ikke bare inne i filmene. Youtube vil vise flere shoppingannonser, det er annonser som vises nedenfor youtubefilmen og som gjerne leder deg rett inn i en nettbutikk.
Selskapet har også gjort det mulig for tilhengere av youtubere å betale for å sende inn digitale klistremerker i livesendinger, dette kalles Super Stickers. Tilhengeren vil gjerne få ekstra oppmerksomhet fra youtuberen i felleschatten og kan da kjøpe små ikoner av Youtube, disse kan tilhengeren dele i chatten. Norsk politi advarte barn tidligere i år om slike klistremerker når det gjelder appen Tik Tok. Barn kan lett bli manipulert til å kjøpe slike digitale mikroprodukter på nytt og på nytt.
Kort sagt blir Youtube enda et hakk mer kommersielt og kjøpepresset øker. En løsning for å bli kvitt reklamen, er å betale Youtube-abonnement som kalles Youtube Premium. Men det er foreløpig ikke kjent hvilke kjøpsmuligheter som vil bli stående, antagelig vil det bli mulig å kjøpe Super Stickers også innenfor et abonnement. Et annet tips er å be barna oppsøke kanaler som har lavere reklamepress enn Youtube.

Illustrasjonsfoto: Angie Yeoh / Shutterstock.com

 

Bli medlem av Barnevakten

Vis Ressurser