Grinchen

Amerikansk animasjonsfilm, 2018, tillatt for alle

Grinchen

Den gretne Grinchen gjør sitt beste for å ødelegge julen i en ny animasjonsfilm basert på den kjente barneboken av Dr. Seuss. Filmen er tillatt for alle, og byr på et fint budskap for hele familien.

Den nye versjonen av Grinchen er en fin, underholdende og hjertevarm julefilm som passer for hele familien. Men vi synes nok at versjonen med Jim Carrey fra 2000 er hakket bedre.

Grinchen hater julen. Den grønne, hårete karen ønsker hele feiringen dit pepperen gror, og han vil aller helst være for seg selv i fjellet sitt – langt unna de plagsomme Hvemene i Hvemvik. De har så mye juleglede at Grinchen får helt fnatt.

Og som om ikke det var nok, i år inviterer Hvemene til en julefeiring som skal være minst tre ganger større enn noensinne. Men det vil ikke Grinchen ha noe av, så han legger en slu plan for å ødelegge alt sammen.

Men Grinchen hadde ikke regnet med vesle Cindy Lou, som har sin egen plan for å få en god jul.

Grinchen

Regi: Scott Mosier og Peter Candeland
Sjanger: Animasjon, komedie
Spilletid: 1t 30min.
Produksjonsår: 2018

Denne klassiske amerikanske historien om den gretne Grinchen, som har et hjerte som er to størrelser for lite, har gledet familier over hele verden med sin humor og sitt varme budskap. Denne nye filmversjonen vil nok gjøre det samme. Grinchen er kanskje litt slem, men han er aller mest morsom, og vi får etterhvert stor sympati og forståelse for den ensomme særingen.

Filmen er bygget rundt originalhistorien, men filmskaperne har også endret en del og lagt til nye karakterer. Og det er nok her filmen har sin svakeste side. De nye elementene fremstår litt konstruerte, og fremstår som et unødvendig forsøk på å gjøre filmen enda mer kommersiell. For eksempel er det en bihistorie med et overvektig reinsdyr, og Cindy Lou har et stort prosjekt for å fange Julenissen. Begge deler er artig nok, men lite nytt tilføres og fokuset tas bort fra kjernen i historien. Samtidig går det litt for lang tid før Grinchen og Cindy Lou møtes, og fra det punktet går endringen i Grinchen unaturlig fort.

Det som gjør filmen verdt å se er imidlertid det flotte budskapet. Det er lett å forstå at Grinchen ikke er veldig slem, han er bare ensom og fikk aldri oppleve en julefeiring som barn. Her er det mye flott å snakke med barna om, som viktigheten av å ta vare på og se det beste i hverandre, og ikke minst, at alle mennesker trenger fellesskap og å bli sett.

Ellers er jo Grinchen en vellaget animasjonsfilm som byr på alt det som hører til sjangeren; fart, spenning og mye sprø humor. Dette er et trygt og godt valg til en filmkveld for familien.

Grinchen er tillatt for alle og passer for hele familien. Det er noen litt dramatiske scener der Grinchen viser sin slemme side, men man er aldri i tvil om at han egentlig er ganske snill, så disse scenene oppleves ikke skumle. De aller yngste vil kanskje sette pris på å ha en voksen i nærheten, men i utgangspunktet er dette en film som passer for hele familien. Både humoren og historien byr på mye moro som barn, unge og voksne kan kose seg med, så dette er en underholdende og tankevekkende film som kan vekke den gode julestemningen.

Filmen inneholder ingen scener som antas å ha skadelig virkning på barn. Den blir derfor tillatt for alle.

Les mer om «Grinchen»: