Hopp

Amerikansk komedie, 2011, tillatt for alle

Svake skuespillere og en middelmådig historie fører til at denne filmen ikke kan anbefales, selv om den tilbyr grei underholdning for de yngste.

Denne filmen handler om Fred og PH, et menneske og en hare som skjebnen fører sammen. Fred er en arbeidsløs ung mann som bor hjemme hos foreldrene sine i Los Angeles. Som gutt så han et glimt av selve Påskeharen, og siden den gang har han følt at han er skapt for å gjøre noe stort. PH, på sin side, bor på Påskeøya. Han er sønnen til Påskeharen, og skal arve jobben med å levere godteri til barn over hele verden hver eneste påske. Men PH vil ikke ha jobben – han vil heller bli popstjerne og imponere alle med sine trommeferdigheter.

Dagen før PH skal ta over som Påskehare rømmer han til Hollywood for å gjøre drømmene sine virkelige. Der blir han nesten overkjørt av Fred, og selv om forholdet mellom de to er ganske anstrengt i begynnelsen, blir de snart venner.

Det tar ikke lang tid før Fred og PH finner ut at de kan hjelpe hverandre. Fred har nemlig alltid drømt om å få være Påskeharen, så hvorfor kan ikke PH gi Fred jobben sin, mens Fred hjelper PH med å bli berømt? Det høres greit ut, men ting kompliseres snart av ”Den Rosa Beretta”, Påskeharens personlige garde, som har fått i oppdrag å føre PH tilbake til Påskeøya, og den maktsyke kyllingen Carlos, Påskeharens driftsleder, som planlegger et ekte statskupp.

Hopp

Regi: Tim Hill
Sjanger: Komedie, Animasjon
Skuespillere: James Marsden, Kaley Cuoco, Elizabeth Perkins, Chelsea Handler, Tucker Albrizzi m.fl.
Spilletid: 1t 35min
Produksjonsår: 2011

”Hopp” er en blanding av vanlig film og animasjon, og selv om resultatet er teknisk svært godt, har denne filmen flere svakheter. For det første er skuespillerprestasjonene skuffende – alle bevegelser og mimikk er overdrevent tydelige, noe som sannsynligvis er gjort for å appellere til de yngste, men det hele blir litt for tilgjort. For det andre er manuset konvensjonelt og lite overraskende, i tillegg til at de morsomme vitsene mangler. Det er også skuffende at Påskeharen og verkstedet hans fremstår som en rein etterligning av Julenissen. For det tredje er faren stor for at den norske dubbingen, som skaper en unaturlig avstand mellom mimikk og dialog, vil føre til at barn helt ned i syvårsalderen avviser filmen som barnslig.

Budskapet i filmen er derimot helt greit. Her handler det om to karakterer som verken kan eller vil leve opp til forventningene til fedrene sine. For å bli lykkelige må de få lov til å finne seg selv, og først da kan forholdet til fedrene bli bedre. Samtidig illustrerer filmen på en fin måte at egoisme kan gi personlig suksess, men denne er ikke verdt noe uten at man tar vare på og setter pris på sine nærmeste.

”Hopp” er tillatt for alle, og inneholder ingen skumle eller upassende scener for de yngste. Filmen prøver å appellere til både barn og voksne, men den egner seg best for barn under ti år. For eldre barn og voksne er faren stor for at dubbingen, det svake skuespillet og historien i seg selv blir et irritasjonsmoment som overskygger filmens positive sider.

”Hopp” tilbyr grei underholdning for de yngste, men kvaliteten på filmen er skuffende.

Filmen inneholder ingen scener som antas å ha skadelig virkning på de yngste.