Lego Ninjago-filmen

Amerikansk animasjonsfilm, 2017, passer fra seks år

Lego Ninjago Filmen

Etter noen underholdende filmer fra Lego-universet rakner det litt i Lego Ninjago, som nærmest fremstår som en hundre minutter lang reklamefilm for dyre legofigurer. Men for barn er det forsåvidt grei underholdning, og et brukbart budskap serveres også.

Lego Ninjago viderefører den overdrevne sarkasmen fra de tidligere filmene, men der Lego Batman hadde en absurd og uhøytidelig stemning med et godt budskap i bunn, fremstår denne filmen som fjollete og forholdsvis grunn.

16 år gamle Lloyd er sønnen til ultraslemmingen Lord Garmadon, som har forlatt familien sin. Garmadon angriper daglig byen Ninjago, og en hemmelig ninjastyrke er de eneste som kan hindre ham i å ta makten. I en slik hverdag er det ikke lett å være Lloyd, som blir sett på som et utskudd av alle i hele byen. Han har også – naturlig nok – noen alvorlige psykiske pappaproblemer.

Det ingen vet er at Lloyd er lederen for den hemmelige styrken. Det vil si, styrken har den ærverdige Mester Wu som øverste leder og lærer, men det er Lloyd som skal læres opp til å ta ansvar. Men Lloyd er ung og impulsiv, og gjør noe katastrofalt.

Det blir starten på en reise som forsegler far og sønns skjebne på en litt annen måte enn de hadde forestilt seg.

Lego Ninjago-filmen

Regi: Charlie Bean, Paul Fisher
Sjanger: Animasjon
Spilletid: 1t 38min
Produksjonsår: 2017

Lego Ninjago åpner særdeles fjollete. Ninjaheltene bruker avanserte, fancy legofigurer for å slåss, og man slås av hvor opplagt den massive markedsføringen for kostbare leker er. Selv om profitt selvsagt er motivasjonen bak alle Lego-relaterte produkter, så blir det i overkant tydelig her. Første del av filmen er ustoppelig, fjollete action, der den absurde sarkasmen som utmerket seg i de tidligere filmene er betydelig plattere. Filmen er mye svakere enn Lego Batman-filmen og Legofilmen, selv om mange barn i målgruppen helt sikkert vil la seg underholde.

Likevel er ikke alt håpløst. I siste halvdel av filmen kommer et flersidig budskap til syne. Forholdet mellom Lloyd og faren står sentralt, der begge må gå dypt i seg selv og oppdage hva de må gjøre for å hele sine sår. Tilgivelse er et sentralt tema, og det er også spennende at vi får innblikk i hva som ligger bak at Garmadon er blitt ond. Andre tema dreier seg om at selv om man er annerledes så kan man gjøre store ting, men det krever både mot og hardt arbeid – og at de sterkeste kreftene er ikke de synlige. Det er med andre ord noen fine tema man kan snakke med barna om. Et godt samtaletema er dette med markedsføring av produkter. Barn og unge kan ha nytte av å reflektere over og bli mer bevisste på hvordan man påvirkes til å åpne lommeboken.

Lego Ninjago har seks års aldersgrense. Vi får se en rekke dramatiske scener, samt noen med en skummel atmosfære. Men dette er animerte Legofigurer, så det er begrenset hvor skummelt det kan bli. Det er også en uhøytidelig grunntone gjennom hele filmen. Men det betyr ikke at Lego Ninjago egner seg for de aller yngste. For litt eldre ungdom er det fare for at filmen vil falle gjennom, rett og slett fordi den bare er middels god.

Kraftige effekter og enkelte mørke og truende scener gjør at filmen får 6-årsgrense.