Les Miserables

Amerikansk musikal, 2012, anbefales fra elleve år

Denne filmversjonen av musikalen med samme navn er en storslått, rørende og inspirerende fortelling om kjærlighet, offer og frelse som anbefales for ungdom fra 13 år.

1815: Jean Valjean blir prøveløslatt etter 19 år med straffarbeid, en dom han fikk for å ha stjålet en munnfull brød til sin søster. Men Valjean er stemplet som en farlig mann, og han drives til den ytterste nød. Han er på undergrunnens rand da en prest tilgir ham for tyveri, og dette forandrer hans liv. Hatet i Valjean forsvinner, og erstattes med kjærlighet.

1823: Valjean er blitt borgermester i en provinsby utenfor Paris. Her treffer han Fantine, en ung kvinne som har havnet i elendigheten. Valjean lover å ta vare på datteren hennes – unge Cosette, men problemene er langt fra over. Politimannen Javert er besatt av jakten på Valjean, og etter åtte år krysses deres veier igjen.

1832: Revolusjonen ulmer etter at sult og nød har herjet i flere tiår. Valjean og Cosette har levd et skjult og rolig liv i mange år. Men så møter vakre Cosette den unge Marius, og kjærligheten vekkes. Men Javert lurer fortsatt i skyggene, og når krigens farer og skikkelser fra fortiden kommer nærmere, ser det ut til at elendigheten ingen ende har.

Her er det bare å gjøre seg klar til en skikkelig storfilm. ”Les Miserables” er basert på musikalen som i nesten 30 år har hatt enorm suksess over hele verden, og denne er igjen basert på Victor Hugo sitt klassiske mesterverk, romanen ”De elendige” fra 1862. Denne filmen er et solid gjennomført verk, med flotte kulisser og kostymer og et stort stjernelag med skuespillere. All dialog synges, og historien drives fremover av en rekke gripende og sterke låter. Sangene er mesterlig skrevet, og måten for eksempel ”One more day” involverer alle de sentrale karakterene er meget imponerende.

Les Miserables

Regi: Tom Hooper
Sjanger: Drama, musikal
Skuespillere: Anne Hathaway, Hugh Jackman, Russell Crowe, Helena Bonham Carter, Eddie Redmayne, Samantha Barks , Amanda Seyfried, Sacha Baron Cohen, Jonathan Groff, Aaron Tveit, Colm Wilkinson, Ella Hunt m.fl.
Språk: Engelsk m/norsk tekst
Nasjonalitet: Storbritannia
Spilletid: 2t 37min

Men dette er ingen munter historie. Her blir vi vitne til sult, ekstrem fattigdom, prostitusjon, mishandling, drap og krig. De har det virkelig elendig, karakterene i denne historien. Men jo større tragedien er, desto sterkere blir budskapet. Valjean har all grunn til å hate verden, men når han blir tilgitt forstår han at kjærlighet og tilgivelse er den eneste veien til lykke og sann frihet. Valjean er villig til å ofre alt for å være en ærlig og god mann, og han gjør noen valg som er nærmest ufattelige og som setter ham i stor fare – men som samtidig viser hans usedvanlig forbilledlige moral. Tilgivelse er et sentralt tema, og i løpet av filmen får vi virkelig innblikk i verdien av å vise kjærlighet og tillitt til våre medmennesker, inkludert de verste fiender.

”Les Miserables” har et sterkt kristent budskap, men de allmenngyldige verdiene og den solid forankrede moralen vil ha stor verdi for alle – uavhengig av livssyn. Det er fantastisk å se hvordan filmen bruker den dypeste tragedie til å tegne et bilde av hvor ufattelig sterk kraft håp og kjærlighet har i våre liv – og hvordan det overvinner hatet. Og akkurat her finnes nok noe av grunnen til at en så tragisk historie er blitt en av våre mest berømte og kjære fortellinger.

Filmversjonen av ”Les Miserables” har høy grad av realisme, og bør ikke ses av barn under aldersgrensen på elleve år. Her får vi se scener som skildrer mennesker i dyp tragedie, og som vil gjøre sterkt inntrykk. En av de tristeste scenene skildrer ufrivillig prostitusjon, og i tillegg får vi blant annet se desperate og fattigslige folkemengder, overgrep, drap og nådeløs krigføring som går ut over selv små barn. Nå har riktignok filmskaperne gjort grep for å dempe de sterke inntrykkene, men vi vil først og fremst anbefale filmen for barn fra 13 år. Det faktum at dette er en musikal demper realismen noe, men samtidig gjør musikken filmen desto mer gripende.

Vær oppmerksom på at filmen har en spilletid på over to og en halv time.

”Les Miserables” forteller en fantastisk og inspirerende historie på en utmerket måte. Den ble nylig nominert til åtte Oscar-priser, blant annet for beste film. Den får våre varmeste anbefalinger.

Denne filmmusikalen inneholder skildringer av et overgrep og voldsomme opptøyer. Filmen får derfor 11-årsgrense.