Lorax – skogens vokter

Amerikansk animasjonsfilm, 2012, tillatt for alle

Et miljøvennlig budskap til tross – dette blir for tåpelig og selvmotsigende til å være noe mer enn middels god underholdning for barn.

I Tringville finnes det ingen trær. Bare elektriske erstatninger, oppblåsbare hekker og andre kunstige saker. Til og med frisk luft må man kjøpe på flaske. Den utspekulerte forretningsmannen O’Hare har gjort store penger på å nærmest hermetisk lukke den vesle byen, forverre den allerede dårlige luftkvaliteten og utnytte innbyggernes uvitenhet for å tjene penger.

I denne byen bor Ted sammen med moren sin og den rare, men også kloke bestemoren. Ted er forelsket i den litt eldre Oddri, og han ser muligheten til å vinne hennes hjerte da han får vite at det høyeste ønsket hennes er å få plantet et ekte tre. Ted sniker seg ut gjennom de høye murene rundt byen, på jakt etter den sagnomsuste Selnokken, som er den eneste som kjenner historien om hvorfor de ekte trærne forsvant.

Det er et sørgelig syn som møter Ted utenfor byen, men han finner da frem til Selnokken. Her får han høre en historie som involverer både ungdommelig naiv optimisme, menneskelig dårskap, egoisme og en klok og litt merkelig skapning kalt Lorax – skogens vokter.

Lorax – skogens vokter

Regi: Chris Renaud, Cinco Paul og Ken Daurio
Sjanger: Animasjon, Eventyr
Spilletid: 1t 26min

Det mest spesielle ved denne filmen er i grunn den litt underlige dobbeltmoralen som kommer frem. Historien har et svært tydelig miljøvennlig og kapitalismekritisk budskap. Vi får tegnet et bilde av hvordan sterke forretningsmenn gjør rovdrift på naturressurser helt til det er ingenting igjen, utelukkende med tanke på å skape inntekt. Da er det litt snodig at filmen på mange måter er det samme som det den kritiserer. Man får nemlig inntrykk av at produsentene har sopt sammen de ingredienser og morsomheter som er morsomme for barn, og deretter satt sammen en film som virker å være mer laget for å tjene penger enn å bli et kvalitetsprodukt. Skal det liksom være nok å ta med noen søte bamser, en pussig bestemor, noen umotiverte sangnumre og et rim her og der – og så skal alle la seg forføre?

Den samme dobbeltmoralen viser seg i beskrivelsen av Ted. Historien advarer mot å la seg blende av egoisme og ambisjon, men selv om Ted kjemper for å få tilbake ekte trær i Tringville, er hovedmotivasjonen og målet hans er hele tiden drømmejenten – ikke akkurat ren idealisme. Dette undergraver det miljøvennlige budskapet, og når det fiktive universet stort sett er fri fantasi (trærne ligner lange pinner med sukkerspinn) blir budskapet verken relevant eller sterkt nok til at det gjør ordentlig inntrykk.

På den annen side har filmen friske og fine farger, en munter stemning og de fartsfylte og morsomme scenene er uten tvil slikt barn liker. Som helhet fungerer filmen greit som underholdning, men forhåpentligvis vil også en del unge seere innse at filmen har en noe tåpelig tilnærming til å fremme miljøbevisste holdninger.

”Lorax – skogens vokter” er tillatt for alle. Det finnes noen scener som kan være litt skumle for de aller yngste, men for barn fra femårsalderen er dette trygg underholdning. For ungdom og voksne blir nok dette for svakt.

Vi vurderer den som ”OK” – under tvil.

Denne animasjonsfilmen inneholder ingen skadelige scener. Den blir derfor tillatt for alle.