Pokémon: Detective Pikachu

Amerikansk/japansk actioneventyr, 2018, passer fra ni år

Pokémon: Detective Pikachu

Når Pokémon kommer til det store lerretet, er det mest for fansen. For barn fra ni år som kjenner Pokémon-universet er dette en morsom film der mange av de kjente figurene dukker opp, men med nøytrale øyne er filmen skuffende.

Pokémon: Detective Pikachu har mange sjarmerende og morsomme øyeblikk, men som helhet synes vi filmskaperne burde ha gjort en bedre jobb med å ivareta det spennende og særegne Pokémon-universet i spillefilmformat.

Ryme City er byen der Pokémon og mennesker lever side ved side i harmoni. Hit kommer den unge Tim for å rydde opp etter sin far, som nylig omkom i en ulykke da han var ute på et oppdrag som etterforsker. Men Tim har knapt ankommet byen før han begynner å ane at faren har vært involvert i et stort og snuskete spill.

Først møter han den unge og ambisiøse reporteren Lucy, som er på sporet av sin første store sak, og ikke lenge etter dukker selveste detektiv Pikachu opp – farens friske og freidige Pokémon-partner. Men Pikachu omkom visstnok sammen med faren, så hva er det egentlig som har skjedd? Pikachu lider av hukommelsestap, så han kan ikke gi svaret. Heldigvis har Tim evnen til å snakke med Pikachu, og det tar ikke lang tid før de to slår seg sammen for å løse mysteriet.

Dermed starter et eventyr der Tim, Pikachu og Lucy følger i Harry sine fotspor, og gradvis avdekker de en hemmelighet som truer med å ødelegge harmonien mellom mennesker og Pokémon og skape totalt kaos.

Pokémon: Detective Pikachu

Regi: Rob Letterman
Sjanger: Eventyr, action, komedie
Skuespillere: Justice Smith, Ryan Reynolds, Suki Waterhouse m.fl.
Nasjonalitet: USA, Japan
Spilletid: 1t 44min.
Produksjonsår: 2018

Pokémon: Detective Pikachu er en blanding av realfilm og animasjon, og i løpet av filmen dukker det opp svært mange kjente Pokémon-figurer, alt fra de aller vanligste til noen av de man sjelden ser. Det er liten tvil om at de som kjenner Pokémon-universet vil sette pris på å se alle de artige figurene i større og mindre roller. Spesielt de som har spilt mye Pokémon Go og leitet etter spesielle figurer, vil nok synes det er veldig artig når akkurat disse dukker opp i filmen.

Filmen er også full av vitser og små detaljer som vil ha stor mening for fansen, og valget av Ryan Reynolds som stemmen til den freidige Pikachu er midt i blinken; den kule pokémonen er både morsom og sjarmerende, og uten tvil den kuleste karakteren i filmen.

På den annen side er det skuffende å se at Pokémon-universet, som har et så stort potensiale for å fortelle fengende historier, er blitt presset inn i et konsept som er stort sett helt likt andre filmer i sjangeren. Kommersielt sett er nok dette et trygt valg – filmen er morsom og spennende nok til å tjene penger, men det går også på bekostning av særpreg og det unike ved Pokémon-universet. Hvorfor får ikke de mange originale og sjarmerende pokémonene større roller i filmen, fremfor pregløse menneskeroller basert på stereotyper og klisjeer?

I tillegg prøver filmen å spille på detektivsjangeren, og spesielt i starten er det flere artige referanser til film noir og privatdetektiver. Men ideen gjennomføres ikke – når historien for alvor kommer i gang legges alt dette bort og fokuset blir et annet. Dette problemet ser vi i alle aspekter ved filmen – historien virker anstrengt fortalt, alt særpreg tones ned og man lesser på med ideer og overraskelser som egentlig ikke så veldig originale.

Resultatet blir at Pokémon: Detective Pikachu er en film som for noen vil være topp, mens den for andre vil være en stor skuffelse. Med nøytrale øyne er dette en svak film, men det betyr ikke at barn og unge ikke vil sette pris på den. Filmen tar ikke seg selv veldig alvorlig, og da er det lett å tilgi at historien virker å være litt raskt snekret sammen.

Pokémon: Detective Pikachu er egentlig en morsom og lite selvhøytidelig film som passer godt for barn og unge. Men det er også flere scener der ting går hardt for seg. For eksempel så foregår en av scenene i et lugubert lokale der det drives med ulovlige Pokémon-kamper, og her ser vi skremmende figurer som slåss voldsomt med hverandre. Mot slutten av filmen er det også mange skumle og voldsomme scener som kan vekke uro hos barn. Av den grunn er aldersgrensen satt til ni år. Filmen kan trygt ses av barn fra denne alderen, men vær oppmerksom på at noen barn kan synes at noen av scenene er litt skumle.

Partier med voldsomme effekter, actionscener og skremmende skikkelser gjør at filmen får 9-årsgrense.

Les mer om «Pokémon: Detective Pikachu»:

Hvordan vurderer Barnevakten film?