Spider-Man: Into The Spider-Verse

Amerikansk animasjonsfilm, 2018, passer for ungdom

Spider-Man: Into The Spider-Verse

Denne superheltfilmen byr på stilsikker og original animasjon og er til tider svært morsom og underholdende. Men filmen er også ganske overdrevet og absurd, så det er mulig filmen vil appellere mest til tegneseriefans.

Flere edderkopphelter må redde mange univers i denne velproduserte animasjonsfilmen.

Tenåringen Miles lever i en verden der det bare finnes én Spider-Man. Men bør det ikke være mulig at flere personer kan bli bitt av en radioaktiv edderkopp og få superkrefter? Jo, det skal det vise seg. Miles har sine problemer i hverdagen, med et vanskelig forhold til sin far og overgang til en ny skole, men alt endrer seg når han får det samme bittet og medfølgende superkrefter – samtidig som en ond superskurk har laget en maskin som åpner en portal mellom ulike dimensjoner.

Ikke nok med at Miles er en ny edderkopphelt – snart dukker det opp flere helter fra ulike parallelle verdener, blant annet en småfet, aldrende Peter Parker og en ung kvinnelig edderkoppheltinne. Sammen må den merkelige gjengen ta opp kampen mot superskurken for å redde ikke bare én, men flere parallelle verdener.

Spider-Man: Into The Spider-Verse

Regi: Bob Persichetti, Peter Ramsey og Rodney Rothman
Sjanger: Animasjon, actioneventyr, komedie
Spilletid: 1t 57min.
Produksjonsår: 2018

Spider-Man: Into The Sider-Verse er på mange måter en nyskapende film. Filmskaperne har tatt i bruk tegneseriens virkemidler i fullt monn, med stilsikker og lekker animasjon som gjenspeiler stilen i de mange tegneseriebladene fra Marvel-universet. Man har til og med tatt i bruk snakkeboblene, og samlet er resultatet blitt et originalt filmuttrykk som oppleves friskt og spennende.

Historien er full av humor og parodi, og det er noen sekvenser i filmen som er svært morsomme. Den småfeite og mislykkede Peter Parker som dukker opp fra en parallell verden er en veldig morsom og interessant karakter som illustrerer at det ikke er mye som skal til før livet kan spore av. På den annen side blir historien i overkant absurd til tider, og noen aspekter ved filmen er så overdrevet at det tar fokuset vekk fra det gode budskapet filmen formidler.

Det er nemlig mye godt budskap i filmen, og alt stammer fra karakterenes personlighet og skjebne. Miles sliter spesielt med forholdet med faren. De to forstår ikke hverandre, og det meste Miles går gjennom i filmen har sitt utgangspunkt i relasjonelle utfordringer. Videre har alle heltene det til felles at de har mistet en av sine nærmeste, noe som preger dem sterkt. Dette gjelder til og med superskurken, som blir en motpol til heltene med en lignende personlig tragedie som utgangspunkt. I tillegg åpner hele filmens konsept med parallelle verdenen for en tematikk der man med humor illustrerer hvor absurd og tilfeldig tilværelsen kan utvikle seg. Spennende stoff til refleksjon og ettertanke, altså.

Filmen har fått ni års aldersgrense på grunn av en rekke heftige kampscener og flere skumle skurker. Samtidig er dette en tegnefilm, så inntrykkene er langt fra så sterke som i en realfilm. Men selv om filmen trygt kan ses av barn fra ni år, så er nok tema, humor og den generelle stilen best egnet for tenåringer og voksne. Spesielt ungdom som kjenner tegneseriesjangeren og Marvel-universet godt vil nok like denne filmen – her er det fullspekket med smarte referanser og kule detaljer.

Partier med intense actionscener og skremmende skikkelser i et tydelig animasjonsunivers gjør at denne filmen får 9-årsgrense.

Les mer om «Spider-Man: Into The Spider-Verse»: