Thor: Ragnarok

Amerikansk actioneventyr, 2017, anbefales fra tolv år

Thor: Ragnarok

Thor er tilbake i et friskt eventyr med mye humor og morsomme vrier på historien. Dette er en velprodusert og underholdende superheltfilm som vi anbefaler for ungdom.

Thor: Ragnarok kan kanskje ikke kalles en original film – til det spiller den for mye på de vanlige elementene i en superheltfilm – men historien har så mange artige vendinger at den hever seg over gjennomsnittet i sjangeren.

Thor har hatt det travelt de siste årene. Ikke bare har han vært gjennom to eventyr på egenhånd, han har også spilt en viktig rolle i Avengers-gjengen. Men nye slemminger dukker stadig opp, så det ser ikke ut til at han slipper unna å redde verden helt ennå.

Denne gangen er det Åsgard, Thors eget rike, som er truet. Faren Odin sin tid er snart omme, og adoptivbroren Loke er sitt samme utspekulerte jeg. Men den virkelige faren er det søsteren Hel, også kjent som Dødsgudinnen, som står for. Hun ble forvist av Odin på grunn av sin blodtørst og maktsyke, og når hun dukker opp er Hel løs, for å si det slik.

Dette blir starten på en ganske så voldsom søskenkrangel, men den blir langt fra så rett frem som man skulle tro. Thor dumper nemlig ned på planeten Sakaar, som stort sett består av søppel og en sær forfengelig hersker. Og her møter han en rekke særegne karakterer som bidrar til å gjøre denne filmen til et friskt og morsomt eventyr litt utenom det vanlige.

Thor: Ragnarok

Regi: Taika Waititi
Sjanger: Action / Eventyr
Skuespillere: Chris Hemsworth, Tom Hiddleston, Cate Blanchett, Idris Elba, Jeff Goldblum m.fl.
Spilletid: 2t 10min.
Produksjonsår: 2017

Det har blitt mange superheltfilmer de siste årene, og det blir stadig vanskeligere å skille seg ut fra mengden. Men med Thor: Ragnarok har filmskaperne for en stor del lykkes. Filmen har en uhøytidelig stemning der man tuller litt med sjangeren, samtidig som de fargerike bikarakterene gis akkurat nok dybde til å bli noe mer enn statister. Men den aller største positive overraskelsen ligger i historieforløpet. Allerede fra starten forstår vi at her kommer ikke den vanlige malen til å bli fulgt til punkt og prikke. Det tas stadige sidesprang som bidrar til å gjøre historien morsom og ikke lett å forutse, samtidig som alt som skjer får betydning for det avsluttende oppgjøret. Dette er frisk historiefortelling og flott underholdning.

Samtidig er forholdet mellom Thor og adoptivbroren Loke godt beskrevet. De to har kjempet mot hverandre i tidligere filmer, men brødrene har likevel et ubrytelig bånd mellom seg. Dette elsk-hat-forholdet beskrives på en utmerket måte i denne filmen. Vi forstår at selv om brødrene er glade i hverandre, så er de likevel de personene de er – på godt og vondt. Dette kan gi grobunn for refleksjon over alt fra menneskets natur til søskenforhold, og at skillet mellom ond og god ikke er så lett å dra opp.

På den annen side synes vi filmen ikke når opp til de aller beste superheltfilmene – som Wonder Woman. Thor: Ragnarok mangler et solid budskap, og kampen mot Hel er ikke av det originale slaget. Det er veien dit som skiller seg ut og gjør filmen verdt å se.

Thor: Ragnarok har fått tolv års aldersgrense. Den inneholder svært mange krigs- og kampscener som til tider går svært så voldsomt for seg, med blant annet filleristing av kropper og utallige drap. Alt foregår i et fiktivt univers, det er lite blod og volden fremstår ikke realistisk. Og personene som filleristes våkner opp igjen. For barn fra tolv år er dette inntrykk de fleste fint kan se, men for yngre barn vil vi ikke anbefale filmen.

Denne filmen inneholder mange voldsomme kampscener. Da disse finner sted i et tydelig fantasiunivers får filmen 12-årsgrense.