Foto: Shutterstock. To gutter spiller med mobil og nettbrett.

Foreldre, vær obs på apper og spill som belaster mobilregningen

Det er fort gjort at barna trykker på lenker på nettsider og i spill og apper som setter uventede kostnader på mobilregningen. Slik forhindrer du at dette skjer:

Barnevakten har fått flere henvendelser fra foreldre der barna har meldt seg på en eller annen form for abonnementstjeneste som siden har dukket opp på mobilregningen. Også Forbrukerrådet får jevnlig spørsmål fra foreldre om nettopp dette.

Thomas Iversen er juridisk seniorrådgiver i Forbrukerrådet.

–Ofte knytter dette seg opp mot konkurranser, spill og tester. Siste henvendelse jeg mottok, handlet om en ung jente som hadde deltatt på konkurranser med morens mobiltelefon. Moren ble mistenksom da det dukket opp SMS med spørsmål og reklame i tide og utide. Hun trodde imidlertid at dette var søppelpost, og slettet meldingene. Sannheten kom for en dag da mobilregningen viste at hver SMS med spørsmål hadde kostet 99 kroner. En rask STOPP-melding fikk stans på dette, forteller Thomas Iversen, som er juridisk seniorrådgiver i Forbrukerrådet.

Tryggere innstillinger må du sette selv

Mobiltelefoner og nettbrett har i dag flere sikkerhetstiltak for å hindre at barn kjøper apper og spill i app-butikkene uten foreldrenes tillatelse (android/iOS). Dette er innstillinger foreldre må aktivere selv.

Samtidig blir ikke foreldre alltid advart mot kjøp som kan gå direkte på mobilregningen.

–De to mest vanlige måtene å betale for spillabonnementer er ved at kredittkort blir belastet direkte eller via telefonregningen. På telefonregningen faktureres også såkalte innholdstjenester som du har benyttet. Det er tjenester som eksempelvis nummeropplysning, spill, konkurranser, tester og avstemninger. Tidligere var også spåtjenester populære ytelse å selge via fellesfakturering. Slike tjenester kalles også fellesfakturerte tjenester, og dukker opp som egne linjer på telefonregningen din, forklarer Iversen.

Seniorrådgiveren forteller at kjøp som trekkes direkte fra kredittkortet har blitt mest vanlig de siste årene (låses med passordmur på mobiltelefonen). Samtidig kan det se ut som kjøp via mobilregningen er tilbake i økende tempo.

Derfor blir du lurt til å kjøpe et abonnement

Kjøp i spill, apper og på nettsider finnes i mange former. Noen tilbyr kjøp for en engangssum, men aller helst lønner det seg å lokke forbrukeren inn på et abonnement.

–Selgeren sikrer seg da at det kommer inn jevnlige betalinger. Ved engangskjøp er utvikleren avhengig av at forbrukeren gjentatte ganger trykker på kjøpeknappen. Men ved et abonnement er det i praksis kun én kjøpsbeslutning. Terskelen vår for å la et abonnement løpe er dessuten lavere enn ved å stadig foreta nye kjøp. Når man kombinerer dette med at kostnadene ved abonnementene er lave, blir de lett glemt. Dette gjelder særlig i tilfeller der telefonregningen betales med avtalegiro, og forbrukeren ikke sjekker fakturagrunnlaget nøye nok for å kunne oppdage denne type kostnader, påpeker Iversen.

Seniorrådgiveren forteller at et av selskapene som henter inn kjøp fra mobilregningen, er Strex som er eid av Telenor, Telia og Ice.

Bedriften Strex har ifølge Iversen vært flere ganger i tilsynsmyndighetens søkelys, og både Forbrukerrådet og Forbrukertilsynet opplever økt antall henvendelser der faktureringen har skjedd igjennom Strex.

–Etter samtaler med tilsynsmyndigheten har Strex begynt å stille strengere krav til tilbyderne som fakturerer gjennom dem. Nå kreves det blant annet at det i både markedsføring og på bestillingssider tydelig skal opplyses dersom kunden bestiller et løpende abonnement og hva dette koster. Bestillingsknappen skal også være merket tydelig med «KJØP» eller lignende formulering. Dette er for øvrig krav som følger av angrerettloven1, sier Iversen.

Så hvordan unngå at mobilregningen belastes for kjøp på mobilen?

Iversen har noen klare råd til foreldre om hvordan de kan unngå ubehagelige overraskelser på mobilregningen:

  1. For det første så anbefaler vi at du registrerer barnet som bruker av mobilabonnementet (registrert i barnets navn), noe som effektivt hindrer denne typen fakturering over telefonregningen
  2. Videre bør du sette en sperre for innholdstjenester på ditt eget abonnement, eventuelt sette beløpsgrenser
  3. Sjekk telefonregningen hver måned, og se om det forekommer ukjente kjøp
  4. Siste tiltak er å avstå fra å trykke på alle typer spill, reklame, konkurranser ol. som finnes på nett. Dette må man snakke med og advare om

Seniorrådgiveren advarer også mot gratiskonkurranser der man kan vinne dyre produkter som krever lite eller ingen innsats.

–Dette er nesten uten unntak plattformer som lurer deg til å delta på en løpende konkurranse som faktureres over telefonregningen. Det kan fort blir mange hundrelapper i måneden, forteller Iversen.

Iversen oppfordrer også foreldre til å prate med barna og lære dem til å selv kunne oppdage og unngå økonomiske feller på nett.

–Jeg vil påpeke at opplæring av nettvett er noe som må skje både i hjemme og på skolen. På samme måte som barn og unge lærer å oppføre seg i sosiale sammenhenger, er det en åpenbar foreldreoppgave å påse at barna blir kompetente digitale borgere. Lovverk, beskyttelsesmekanismer og lignende finnes for å bistå dersom uhellet er ute, men sunn skepsis på nett er avgjørende for å mestre livet på nett, sier Iversen.

Og dersom uhellet allerede er ute?

Som alltid er det best å være i forkant. Men i mange tilfeller søker man først råd når problemet har oppstått. Og hva kan man gjøre om barna allerede har gått inn på et kjøp?

–Dersom du oppdager at du blir bedt om å betale for en tjeneste du ikke kjenner til, er det viktig at du stopper eventuelle fremtidige betalinger. Det skal være mulig å stoppe de aller fleste abonnement på innholdstjenester ved å sende SMS «STOPP» til nummeret du mottar meldinger om tjenesten fra. Du kan også ta kontakt med mobiloperatøren din for å få hjelp og veiledning, avslutter Iversen.

(1) Angående angrerett ved kjøp av abonnementstjeneste med binding (Kilde: Thomas Iversen):

«Hvis ikke bindingstiden og andre sentrale deler av abonnementet fremgår tydelig før avtalen inn blir inngått, er det det brudd på angrerettlovens bestemmelser. I noen tilfeller kan forbrukeren også få 12 måneders angrefrist som følge av manglede informasjon fra selgeren.

Før abonnementsavtalen blir inngått skal forbrukeren ha få følgende informasjon:

  • Standardisert angrerettskjema
  • Vilkår for å benytte angreretten
  • Relevant frister for å benytte angreretten

Fremgangsmåte for å angre hos selger:

Denne informasjonen skal gis på et varig medium, typisk i en epost eller liknende. Kun en lenke til en nettside er ikke tilstrekkelig. Dersom angrerettsinformasjonen er mangelfull, vil forbrukeren kunne angre på abonnementet i inntil 12 måneder. Hovedregelen er da at betalingsplikten for hele abonnementet bortfaller.

Dersom forbrukeren ikke når frem med dette, kan saken bringes inn for Brukerklagenemnda for elektronisk kommunikasjon. Nemnda er satt med en representant fra Forbrukerrådet.»

Les også

Har du angrerett på kjøp av apper og spill?
Gratisapper tynger barn med reklame
Test av mobilabonnementer for barn