Foto: Shutterstock

Gratisapper tynger barn med reklame

Ved å velge gratisapper kan man ende opp med å utsette barna for reklame og fristelser til å kjøpe innhold for ekte penger.

Gratisapper finnes i mengder, og hvis man skal være ærlig, så er også en hel del av dem fine og engasjerende for barn. De er enkle å laste ned, populære i statistikken over nedlastede apper og forpliktelsesløse fordi man slipper å åpne lommeboka.

Foto: Forbrukerrådet
Thomas Iversen, juridisk seniorrådgiver i Forbrukerrådet.

Men det finnes ingenting som heter «gratis lunsj», sier Thomas Iversen som er juridisk seniorrådgiver i Forbrukerrådet. Og noen ganger betaler man med annet enn penger, og apputviklerne tjener en god slant selv om ikke vi personlig åpner opp lommeboka.

– Man betaler med tiden sin for å se på reklame. Det er prisen du betaler for å spille apper som er gratis, men finansiert av reklame. Utfordringen er at barna kan bli overeksponert for reklame. Det kan skape kjøpepress. Dersom det er reklame for en annen gratis app som også inneholder reklame som det ofte er, blir det en selvforsterkende spiral. Barna laster så ned en ny app som er gratis, der de forsetter å se på reklame, sier Iversen.

Denne type markedsføring er ikke uvanlig. Konkrete eksempler kan være i spill der du dør og for å fortsette videre i spillet, så må du se en reklamesnutt. Dette blir brukt i Subway Surfers.

Andre ganger er det mye innhold i spillet som er tilgjengelig for alle, men dersom du skal få tilgang til utvalgt, lukket innhold, må du se en reklamevideo først. Dette brukes i tegneappen Unicorn.

– Det finnes mange apper, også som er gratis, som har noe for seg. Man kan lære språk, motorikk, logikk, regning og mye mer. Det kan være positivt å spille på slike apper i så lenge det ikke blir for mye skjermtid. Samtidig, dersom halvparten av tiden brukt på skjerm blir brukt på å se på reklame. Hvor stort utbytte har barnet egentlig? Spør Iversen.

Smarte grep for å holde på barna

Mange kan enes om at reklameavbrudd sjeldent er ønskelig. Ofte er det med på å avbryte nettopp det som fenger og som er spennende eller underholdende. I stedet for å skru av appen eller spillet, holder vi ut reklamen. Hvorfor det?

– Et grep utviklerne gjør er at de legger til en nedtelling ved reklamen. En teller fra tjue sekunder for eksempel. Vi mennesker er enkle, og når vi vet at noe tar slutt, holder vi ut. Dette er et designgrep som hindrer oss fra å lukke appen, sier Iversen.

I andre tilfeller får man digitale goder og hjelpemidler i spillet av å se på reklame. I stedet for å betale med penger, betaler man med ved å se på reklamen.

– Det finnes flere eksempler på apper som benytter seg av denne fremgangsmåten. En app som heter Idle Heroes hadde dette før, men avviklet det nå. Ved å se på reklamesnutter så kunne man få penger i spillet som man kunne kjøpe innhold for. Subway Surfers har dette fortsatt. Da blir det jo fristende å se på reklame for å få goder i spillet, sier Iversen.

Får deg på kroken

Andre spill er tilsynelatende gratis å laste ned og spille, men krever etter hvert at man må opp med lommeboka, forteller Iversen.

– Clash of Clans og Idle Heroes er eksempler på det. Disse er gratis å laste ned og i starten av spillet er det enkelt. Det går fort oppover og man får mye fremgang. Men etter hvert når man når et visst punkt stopper man opp. Da må man kjøpe noe for å komme videre i spillet. Dette ved bruk av ekte penger. Da kan du kjøpe en skattekiste med juveler for alt fra femti kroner til tusenlappen, sier Iversen.

Han påpeker også at disse pengene kun holder en stund, så må man opp med lommeboka igjen.

– Det er en sirkel. Alt man kjøper i spillet er forbruksmateriell som går ut på dato. I spillet kjøper man tropper og militære hjelpemidler som blir ødelagt og drept på ulik vis, så må man fylle på med nytt. På forskjellige nettsider har privatpersoner kommet frem med beregninger at man må ut med så og så mange tusen for å komme dit og dit i spillet. Prisnivået er ubegrenset, og det grenser til avhengighetsskapende, sier Iversen.

Hva sier loven?

Markedsføring mot barn er en sammensatt vurdering. Det er lov med reklame, men formen tilsier om den er lovlig eller ei, sier Iversen. Man skal unngå skremmende, seksualisert og voldelig innhold, samt innhold med rusmidler, sier Iversen.

– Det skal også merkes dersom det er innhold med reklame. Barn kan ha vansker med å skille mellom reklame. Jo yngre de er, jo tydeligere må det være at noe er reklame. Et spill som har små barn som målgruppe kan heller ikke markedsføre et krigsspill med høy aldersanbefaling, sier Iversen.

Dersom man oppdager reklame i en app eller et spill som man opplever som problematisk, er det fullt mulig å tipse Forbrukertilsynet på deres nettsider, sier Iversen.

Hvordan unngå reklame?

Et råd er å se på appene før man laster disse, sier Iversen. Apper er gjerne merket dersom de inneholder reklame eller muligheter for kjøp i app.

– Dersom man ønsker å bruke apper som har reklame, kan man vurdere å kjøpe den reklamefrie varianten dersom det er mulig. Det kan hende at det er bedre å betale de kronene det koster enn å stadig eksponere barnet for reklame. I tillegg så går det an å søke etter gratisapper fra mer seriøse aktører, som for eksempel NRK. Disse har ingen reklame, sier Iversen.

Les også

Barn bruker bankkort i spill

Oppdager barna snikreklamen?

Hvilke regler gjelder ved reklame rettet mot barn?

Hva er lootbox?

Barn og unge ser reklame for skjønnhetskirurgi, pengespill og alkohol

Voldelig reklame i spill for de yngste

Barn forstår ikke hva som er reklame

Hva foreldre bør vite om skjult reklame

Veileder for merking av reklame i sosiale medier

Politiet advarer mot pengemas i Tik Tok