13 år gammel på Tiktok: Fra kattevideoer til krig på 10 minutter

Etter bare noen få minutters bruk hadde Tiktok bestemt seg for at den ferske brukerkontoen til en 13-åring var fullstendig hekta på krig. Appen ble fullpakket med krigsvideoer og militært innhold.

Med algoritmestyrt innhold får man mer av det man interesserer seg for, men ikke nødvendigvis alltid mer av det som er oppbyggende eller positivt i lengden.

Vi gjorde et lite eksperiment for å se om Tiktok hadde noen smarte grep for en tenåring sammenlignet med en voksen for eksempel. I tillegg ønsket vi å se hvor kjapt algoritmen begynte å tilpasse innholdet for brukeren.

Vi slettet Tiktok-appen på jobbtelefonen, installerte appen på ny, og opprettet en fersk konto med alder 13 år.

Sannsynligvis kan nok Tiktok-appen lese andre apper som er installert på mobiltelefonen, samt tidligere data. Best resultat hadde vi nok fått med en helt ny og ubrukt mobiltelefon. Men allikevel bør det vel være noe hensyn som tas til oppgitt kontoalder uavhengig av slike faktorer?

Privat konto fra start

Det første Tiktok gjør som standard, er å sette kontoen til de under 15 år som privat. Det er i seg selv positivt ettersom andre ikke kan se innholdet eller kommentere på innholdet som barna legger ut, med mindre de godkjenner nye følgere først.

Etterpå blir man bedt om å huke av på interesser. Her er det en ganske ok liste med ulike musikksjangre, typer sport, gaming-felt, reise, dyr og mer. Åpenbart er dette for å sette algoritmen på riktig spor. Selv om den nok allerede har begynt å jobbe ut ifra:

  • Brukerens oppgitte alder
  • Informasjon om selve enheten barna bruker
  • Land og lokasjon til brukeren
  • Hva som rører seg i nyhetsbildet og trender ellers

Og sannsynligvis en hel rekke andre faktorer. Gir man i tillegg appen tilgang til kontaktlisten får algoritmene enda mer informasjon å jobbe ut ifra. Ved å basere seg på venners interesse for eksempel. Akkurat det valgte vi å si nei til denne runden. Det samme gjaldt angående spørsmålet om Tiktok kunne sende målrettet reklame eller ei.

Tro til de avhukingen som foregikk, ble feeden full av videoer i forskjellige varianter. Her var det en hel del på kanten-humor, en gjeng med danser, søte kjæledyr, innslag fra Politiets Nettpatrulje og litt reklame.

Det er samtidig tydelig at algoritmen er ganske så aggressiv i starten på å lage en profil av brukeren. Det skulle ikke mer til enn å titte på videoen under, før feeden ble full av tilsvarende innhold.

Dette var før noen søk ble gjort i appen eller noen  videoer ble likt eller kommentert på. Her var det kun titting på videosnutter. Og dette var den første «krigsvideoen» som dukket opp i appen.

En relativt uskyldig video viste militærsoldater fra de amerikanske styrkene som brukte kamuflasje i naturlandskapet. Problemet var ikke denne videoene alene, men det som dukket opp i feeden deretter.

Det var akkurat som om algoritmen gikk helt amok og deretter bestemte seg for at den tretten år gamle brukeren var helt hekta på krig og militær tematikk. Videoklipp fra ekte krigføring, helikoptre som blir skutt ned og artilleriangrep oversvømte appen.

Vi snakker ikke om hver 15. eller 10. video. I feeden scrollet vi og det var omtrent hver 3. eller 4. video som inneholdt noe om krig eller som hadde med noe militært å gjøre. Kattevideoer og på kanten-vitser ble plutselig druknet i hard krigføring.

Dette i en uendelig strøm med den ene videoen etter den andre.

Det kunne så klart like gjerne ha vært et annet tema eller retning med videoinnhold som algoritmen hadde begynt å fore med. Både på godt og vondt. Men akkurat i dette isolerte eksempelet ble det krig som stod på menyen.

Kunne i så fall noen grep inne i appen redusere denne type innhold? Her har Tiktok i hvert fall tre hjelpemidler:

  • Man kan trykke på «ikke interessert-knappen» for hver enkelt video. Dette for å si til Tiktok at man ikke liker denne type innhold og ikke vil ha mer av det
  • Man kan slå på et filter som heter «restricted mode», som skal fjerne en del upassende videoer
  • Man kan skrive inn nøkkelord manuelt for å utelukke denne type innhold

De to første alternativene prøvde vi ut og så ut til å ha effekt. Men dette er ikke forskning, kun et enkelt eksperiment. Ved å restarte appen, var restricted mode påslått. I tillegg hadde vi trykket mange, mange ganger på ikke interessert-knappen på krigsvideoer.

Det så ut som det måtte en omstart av appen til for at det skulle ha noe for seg. Antallet krigsvideoer ble kraftig redusert, men ikke helt borte. Videoer dukket fortsatt opp med jevne mellomrom, men ikke med i nærheten av det «trøkket» som var før.

Dette lille eksperimenter viser flere ting. At algoritmene jobber kjapt for å danne seg et bilde av brukeren, og at det skal lite til for å sette den ut på et spor. I tillegg serveres ikke alltid oppbyggende innhold, og algoritmen tar ikke alltid hensyn til brukerens unge alder.

Samtidig kan smarte innstillinger ha noe for seg. Men det krever også at unge aktivt vet om og bruker de verktøyene som finnes. Eller at foreldre setter de på for barna.

Vi kunne også ha nevnt enda flere eksempler som ikke ble testet ut enda lengre. For eksempel at søk i appen på «healthy food» ledet til kostholdsråd, men også videoer som handlet om vekttap. Og at ett enkelt søk på et fenomen som kan gjøre unge bekymret, førte til at feeden ble fylt opp av tilsvarende videoer.

Medietilsynets undersøkelser viser blant annet hvordan algoritmene påvirker reklamen som unge får. Og at hver fjerde 13-18-åring har fått reklame for plastisk kirurgi som eksempel.

Derfor anbefaler Barnevakten at man bruker de innstillingene som finnes i appen for å gi en tryggere opplevelse for unge. Samtidig som det ikke er noen garanti for at uegnet innhold kan dukke opp allikevel. Derfor er det viktig å være en trygg voksen som barna kan prate med når de opplever eller blir utsatt for skadelig eller urovekkende innhold. Av og til er det rett og slett algoritmens skyld, ikke barnas.

Les også:

(Alle foto: skjermdumper fra Tiktok)


Flere tips hver uke: Ønsker du tips og nyheter om nettvett for barn tilsendt på e-post hver uke? Bli medlem av Barnevakten.