Barnas mediebruk: Hva kan skolen og hjemmet samarbeide om?
Sosiale medier og spill blir en videreføring av vennskapet i skolegården. Hva må til for at elevene skal trives digitalt? Og hva bør skolen og hjemmet samarbeide om?
Sosiale medier og spill blir en videreføring av vennskapet i skolegården. Hva må til for at elevene skal trives digitalt? Og hva bør skolen og hjemmet samarbeide om?
Hvilke dilemmaer står foreldre i når barna spiller dataspill? Her finner du fire kortfilmer, fakta og diskusjonsspørsmål som egner seg godt til å åpne for refleksjon og samtale på foreldremøtet. Målgruppe: foreldre på barnetrinnet (1. – 7.trinn).
Inne på Roblox har det dukket opp hundrevis av spill basert på den blodige Netflix-serien Squid Game. Noen av spillene har flere millioner besøk.
Blir det full krasj på skjermtid og aldersgrenser når det ene hjemmet er strengere enn det andre? Slik går dere frem for å dempe konfliktnivået.
Spill kan være en supersosial arena for barn, men også et sted med dårlig språkbruk og utestenging, sier kontaktlærer og dataspillentusiast Lars Peter Østrem.
Til tross for at et spill har en anbefalt aldersgrense på 12 år, vises det niårsgrense på Flippklipp hos NRK Super. Hvorfor er det slik? spør en forelder.
Hva gjør du når to app-butikker viser forskjellige aldersgrenser? Og hvor streng bør du i det hele tatt være med å overholde aldersgrenser og brukervilkår som står oppgitt i appen? Her er Medietilsynets råd.
Når barna til David Hunstad spiller på nettbrett, opplever de stadig vekk at det dukker opp reklame ment for en eldre målgruppe enn det som er angitt som spillets aldersgrense. Dette gjør at firebarnsfaren føler seg utrygg.