Flere av de største AI-appene tilbyr chat med fiktive karakterer. Her kan man lage sin egen drømmekjæreste eller venn som alltid er tilgjengelig og positiv til samtale. Samtidig er det flere AI-figurer som vil prate seksualisert, sender nakenbilder og som samler inn data fra brukeren.
Som følge av nye EU-regler kan ikke sosiale medier-plattformer vise målrettet reklame ovenfor mindreårige brukere lenger. Snapchat føyer seg etter, men EU-reglene vil gjelde for Norge først etter at de innlemmes i EØS-avtalen.
Nye EU-regler nekter sosiale medier å målrette reklame ovenfor mindreårige brukere. Fra og med juni 2023 har ikke lenger Tiktok målrettet reklame for brukere mellom 13 og 17 år, og eldre brukere kan slå av målrettet reklame i appens innstillinger. DSA vil gjelde for Norge etter at regelverket innlemmes i EØS-avtalen.
På Youtube og andre plattformer når influensere tusenvis av barn og unge med gaming-innhold. I disse livesendingene er det flere som spør seerne sine om å donere ekte penger.
Det har blitt nokså vanlig at barn og unge ser porno i en eller annen sammenheng, forteller Stine Solli, avdelingsleder ved Sex og samfunn. Hun oppfordrer derfor foreldre til å prate med barna tidlig om grenser, kropp og seksualitet.
Mange følger influensere på sosiale medier. I omløp finner man blant annet tips som kan være helsefarlige eller ren markedsføring, sier Oda Marie Skancke fra Faktisk.no.
Publisert
Bli medlem nå
Fra bare 299 kroner for et helt år! Da får du fri tilgang til alle webinarer, magasin to ganger i året, ukentlig nyhetsbrev, og mer.