Barn sender penger til Tik Tok-kjendiser
Barn betaler for at navnet deres skal bli opplest i sendingene til Tik Tok-kjendiser, eller for at barnet skal få flere følgere i sin egen kanal. Mange barn vet ikke at det er snakk om ekte penger, forteller en influenser til Barnevakten.
Appen for å lage korte videosnutter med musikk har blitt enormt populær blant de unge. Så mange som én av tre 10 til 11-åringer bruker Tik Tok, skriver NRK på sine sider. Inne i appen har et pengefenomen tatt av, og det bekymrer blogger og influenser Ingrid Bergtun.
Pengebevisene blir borte i livestream
Influenser Ingrid Bergtun (28) reagerer på at kjente personer på Tik Tok ber barn og unge om å sende dem penger.
– Tik Tok er blitt en plattform for å nå ut til følgerne sine. Vanligvis lager man femten sekunder lange videosnutter til musikk. Men som på Facebook og Instagram er det også mulig å livestreame video. På Tik Tok er det mulig å motta penger fra andre når man strømmer video, og det er bekymringsfullt når en så stor andel av publikumet er barn, sier Bergtun.
I motsetning til andre sosiale medier, blir ikke livestreamen lagret i etterkant. Det blir derfor vanskeligere å ettergå nøyaktig hva som er blitt sagt og gjort i en livestream. Og pengegavene kan være kompliserte å sette seg inn i for utenforstående.
– Pengeoverføringer skjer ved at man kan sende klistremerker i chat med de som er live. Det er ikke så lett for barn å forstå at dette dreier seg om ekte penger. Alt man må gjøre, er å skrive inn passord i appbutikken, så gjennomføres et kjøp. Klistremerkene koster alt fra noen få kroner til flere hundrelapper. Tik Tok tar sin andel av summen, og resten går til den som legger ut videoen, sier Bergtun.
Maser om penger, spiller på tillit
Det finnes også mye som er positivt og gøy på Tik Tok, presiserer Bergtun, som selv bruker sosiale medier aktivt for å nå eget publikum. Men Bergtun reagerer på at noen personer bevisst forsøker å tjene penger der barn og unge også er i målgruppen.
– Jeg har sett at noen har arrangert konkurranser for å få mest mulig penger. Det kan hende at den som ga mest penger, vant en dag med idolet sitt for eksempel. Andre får oppmerksomhet og løfter om at navnet vil bli sagt høyt i chatten, eller at de blir lagt til i kontaktlisten til vedkommende på Snapchat. Så er det de som lager challenges (utfordringer), og lover å gjør bestemte ting om de får nok penger. Det blir nesten som pengespill, og det er fristende for barna å se hva som skjer i livesendingen, sier Bergtun.
På blogg, Instagram og Youtube er Bergtun selv aktiv med kreativ design av klær. Med nesten 30.000 følgere når hun ut til mange. Hun bruker også Tik Tok, men avstår å bruke plattformen for å tjene penger
– Jeg har barn ned til åtteårsalder som følger meg. Det er kanskje det som får meg til å reagere, at dette er hengivne fans, og det er vondt å se at de blir utnyttet på denne måten. Man blir jo et forbilde for dem. Det hadde gått på samvittigheten løs. Jeg har selv lagt ut på Tik Tok en video der jeg kritiserte at folk ber om penger. Det er ikke barnas feil. På videoen fikk jeg hundrevis av kommentarer. En jente sa at hun hadde gitt et klistremerke som kostet 550 kroner. Hun var lei seg og angret veldig. Veldig mange visste ikke at det dreide seg om ekte penger når de sendte slike klistremerker, sier Bergtun.
Vurderer lovverket
Forbrukertilsynet er klar over problemstillingen som Bergtun tar opp, men foreløpig er tilsynet i en kartleggingsfase, og kan ikke ennå konkludere om hvorvidt dette er lovstridig eller ei.
– Men siden det er beskrevet over som direkte kjøpsoppfordring rettet mot barn og unge, kan det være snakk om urimelig handelspraksis mot en ung målgruppe, sier Tonje Hovde Skjelbostad, avdelingsdirektør i Forbrukertilsynet.
Skjelbostad påpeker også at Tik Tok er et forholdsvis nytt medium for tilsynet å undersøke, men markedsføringsloven gjelder for all reklame i alle medier, slik at rammeverket for å vurdere praksisen er allerede på plass.
– Når det kommer nye kanaler er altså loven den samme, men hvordan den anvendes og hvordan vi vil vurdere akkurat dette, er noe som må jobbes med i de enkelte tilfellene. Jeg anbefaler på generelt grunnlag, også i tilknytning til relativt «nye» tjenester som dette, at foreldre må passe på betalingskortene sine, og passe på hva de legger inn av betalingsmidler på nettbrett og telefoner. Og som ellers, engasjer dere i barnas mediehverdag og sett dere inn i hva de møter. Da er dere bedre rustet til å forstå nye trender, og for å kunne snakke med barna og gi dem gode råd, sier Skjelbostad.
Finnes bedre måter å tjene penger på
Bergtun er ikke kategorisk imot at man kan ha en inntekt ved å publisere innhold på sosiale medier. Når voksne tar bevisste valg med å trekke bankkortet, er det helt uproblematisk. Det finnes også pluss-abonnement på andre kanaler der man får tilgang til eksklusivt innhold ved å betale for det. Men Tik Tok når særlig ut til et sårbart publikum i og med at så mange barn er her, mener Bergtun.
– Også er det ikke mulig å skru av denne funksjonen heller. Så om man har en livesending, er det alltid en risiko for at noen kommer til å sende penger til deg. Eventuelt må man unngå å ha livesendinger helt. Jeg har gjort følgerne mine obs på dette noen ganger når jeg selv har hatt en livesending. Der oppfordrer jeg de til å ikke gi gaver. Men det er ikke alltid så enkelt for utenforstående å skjønne seg på når man sender ikoner som heter «pandakonsert» og «dramaqueen». Det tok også litt tid før jeg forstod at det i det hele tatt dreide seg om penger, sier Bergtun.
Influenseren mener at det finnes andre, bedre måter som barn og unge kan vise anerkjennelse ovenfor idolene sine.
– Jeg personlig synes at det er kjempehyggelig når følgerne mine viser ting som de har laget og tagger meg i bildene sine. Så det er mange måter å gi oppmerksomhet på uten å gi penger. Så kan de som ønsker det, finne andre måter å tjene penger på enn å be om penger på Tik Tok. Holde kurs og foredrag for eksempel. Det finnes mange muligheter, sier Bergtun.
Hun har også en tankevekker til de som publiserer innhold på Tik Tok.
– Tenk dere om. Husk hvem som er i følgergruppen din. Det er fort gjort for barn å bli revet med fordi de ser sånn opp til deg. Ikke alle er kritiske nok, sier Bergtun.
Foreldre kjenner ikke til Tik Tok
Det er en kjensgjerning at mange voksne henger etter når det gjelder trender og teknologi. Barna plukker opp nye trender raskt. Og Tik Tok, vet mange altfor lite om, mener Bergtun
– Mange tenker at dette bare er enda en musikkapp for barn. Voksne har ikke tatt Tik Tok seriøst nok ennå. Men det er også et sosialt medium der barn og unge kan bli eksponert for alt mulig. Mitt råd til foreldre, er at de bør lage en egen Tik Tok-bruker å prøve det ut selv. Snakk med barna om hva som skjer her. Det er lurt å ha en positiv interesse og tilnærming til å starte med, sier Bergtun.
Lure innstillinger på mobilen
Dialog med barna kan aldri erstatte gode innstillinger på mobilen. Men de kan også være til hjelp for å forhindre at barn gjør kjøp i apper uten foreldres tillatelse. I Tik Tok kan man kjøpe virtuelt innhold for ekte penger. Dette kan man sette opp en passordmur for å begrense.
- iPhone og iPad (Apple)
- Mobiler og nettbrett med Android som operativsystem (Google)
Les også
Politiet advarer mot pengemas i Tik Tok
Barnevaktens anmeldelse av Tik Tok
Dette bør foreldre vite om sosiale medier
Hjelp, barnet mitt har trukket bankkortet i Fortnite
Unngå at barna tømmer bankkortet i spill