Halo

Amerikansk actionserie, 2022, passer fra 15 år

ANMELDELSE: Vellaget serie basert på det populære videospillet lanserer et spennende univers i de første episodene, men klarer ikke helt å holde på spenningen utover i serien. Merk at serien har noen sterke voldsskildringer og anbefales av den grunn for eldre ungdom.

Anmeldelsen er oppdatert 12. mai 2022.

De første episodene av Halo er en vellykket filmatisering av den populære spillserien og etablerer interessante konflikter, spennende relasjoner mellom karakterene og et fiktivt univers som skaper forventninger til fortsettelsen.

Merk at man får se flere nådeløse drap, blod og noen bilder av hardt skadde og drepte mennesker i den første episoden. Serien egner seg av den grunn best for ungdom fra 15-årsalderen. I påfølgende episodene roes tempoet betraktelig, men ved jevne mellomrom kommer det voldsskildringer og kampscener.

*Halo er aldersmerket MA («Mature») på Paramount+. Ettersom Paramount+ ikke er en norsk tjeneste, er de ikke pålagt å følge norske regler for aldersgrenser. Paramount oppgir at aldersmerkingen MA («Mature») indikerer at serien kan være upassende for barn under 17 år (les Paramounts informasjon om aldersmerking her). De mange spillene i Halo-serien er aldersmerket PEGI 16. I vår database er tv-serien Halo aldersmerket med den tilsvarende norske aldersgrensekategorien (15).

Året er 2552. På planeten Madrigal holder en gruppe opprørere til, der de har forskanset seg mot UNSC (The United Nations Space Command), som regjerer galaksen fra planeten Reach. Men når opprørerne en dag blir angrepet, er det ikke UNSC som står bak. Det er derimot en nådeløs gruppe Covenant-romvesener som slakter opprørerne for fote. Og til opprørernes overraskelse kommer elitesoldatene til UNSC for å slå tilbake angrepet, og de legendariske og tilsynelatende udødelige spartanerne blir ledet av Master Chief 117 – eller John, som han egentlig heter.

Madrigal blir dermed åstedet for en dødelig kamp mellom de onde Covenant-styrkene på en side, og de fåtallige, men svært effektive spartanerne og de mer eller mindre hjelpeløse opprørerne på den andre.

Etter kampen etableres de viktige konfliktene og relasjonene i serien. En hellig relikvie med uante krefter står sentralt, den unge tenåringsjenten Kwan Ha likeså – og Master Chief er selvsagt den store helten. Av andre spennende karakterer kan vi nevne den geniale men skruppelløse doktor Halsey, en ambisiøs ung UNSC-arbeider og vi skal heller ikke glemme noen spennende karakterer fra den sopplignende planeten til Covenant-styrkene.

Halo

Serieskaper: Steven Kane, Kyle Killen
Sjanger: Action, science fiction
Skuespillere: Pablo Schreiber, Ferien Ha, Natascha McElhone, Jen Taylor m.fl.
Språk: Engelsk m/norsk tale
Produksjonsår: 2022

Det har ofte vist seg vanskelig å lage vellykkede film og serier av populære dataspill, og listen over prosjekter som har blitt tatt lunkent imot er betydelig lenger enn de kritikerroste. Derfor er det gledelig å se at serieversjonen av Halo-universet fremstår som en velprodusert og spennende tv-serie.

Kvaliteten på serien er høy, med påkostede og vellagede effekter, gode skuespillere og en fin balanse mellom heftig action og roligere scener der det mellommenneskelige dramaet utspiller seg. I kampscenene brukes det synsvinkler kjent fra dataspill (tredjepersonsperspektiv) i kombinasjon med filmmediets tradisjonelle kameravinkler, noe som blir både en hyllest og en referanse til spillserien.

Serien starter med en heftig krigssekvens. Drapene som skildres er ganske brutale, og vi får dermed et sterkt inntrykk av hva som står på spill for de ulike partene. Men det er karakterskildringene som er mest spennende. Vi får kjapt et førsteinntrykk av de ulike karakterene, før man deretter roer tempoet i handlingen og presenterer og utdyper seriens univers, de sentrale karakterene og konfliktene. Serieskaperne gir oss en stadig mer nyansert innsikt i personlighetene og motivene til de sentrale karakterene. Spesielt de sentrale bikarakterene er spennende. Vi vet ikke helt hvor vi har dem, og det skaper forventninger for hvordan spillet mellom de ulike grupperingene vil utvikle seg videre.

Det etableres også en spennende tematikk, og et av de sentrale spørsmålene som stilles handler om hensikten med å bruke store militærstyrker for å redde menneskeheten dersom metodene man bruker i krigføringen fører til at man mister sin egen menneskelighet i prosessen. Andre tema dreier seg om fri vilje, bruk av menneskeskjebner som brikker i et større spill, familierelasjoner, personlig motivasjon og grunnlaget for viktige livsvalg, for å nevne noe.

Sett under ett fremstår dette som en solid serie, men ettersom serien er så dypt forankret i spillserien den er basert på, så er det mulig den ikke vil appellere til et større publikum. Det er utvilsomt en fordel å ha litt kjennskap til spilluniverset for å få en fullgod forståelse av handlingen som utspiller seg.

Etter hvert som serien utvikler seg gjennom hver episode, faller historien litt inn i etablerte konvensjoner, og både karakterutviklingen og forholdet mellom dem blir mer forutsigbart. Dette er litt skuffende etter den lovende starten, men Halo er likevel en vellaget serie som passer for ungdom.

Halo er aldersmerket MA («Mature») på Paramount+. Ettersom Paramount+ ikke er en norsk tjeneste, er de ikke pålagt å følge norske regler for aldersgrenser. Paramount oppgir at aldersmerkingen MA («Mature») indikerer at serien kan være upassende for barn under 17 år (les Paramounts informasjon om aldersmerking her). De mange spillene i Halo-serien er aldersmerket PEGI 16.

Vi antar denne serien ville fått 15 års aldersgrense ut fra de norske reglene for aldersgrenser på film og tv. Serien har noen svært voldelige sekvenser, der vi tildels får se kroppsdeler som er blitt skutt i biter. Ved en anledning får vi også se et lik med stygge skader i ansiktet. I tillegg er det et fåtall karakterer som spiddes i hjel av ekle romvesener. Samtidig skal det sies at de fleste drapene skildres ved at en person skytes med et futuristisk våpen og deretter forsvinner i en slags eksplosiv sky, så skildringene er ikke overdrevet eksplisitte. Men volden er drøyere enn i 12-årsfilmer, og for barn under 15 år som ikke har sett mange filmer med en del blod og kroppsskader, kan dette bli for sterk kost.

Fra episode 2 ligger fokuset mer på de sentrale karakterene, forholdet mellom dem og de viktigste konfliktene. Vi får se noen nådeløse henrettelser og det er kampscener med jevne mellomrom, men voldsinnholdet reduseres utover i serien.

Trailer:

Hvordan vurderer Barnevakten filmer og serier?